De Horensbergdam in Genk maakt zich op voor een hoogdag. Want nu woensdag, op de nationale feestdag kan je er naar de 5de editie van Everts & Friends. Naar goede gewoonte wordt het weer een fantastische dag voor de hele familie. Het overvolle programma bevat heel wat lekkers, toch blijft de unieke deelname van ‘The Legend’ himself één van de hoogtepunten. En vrienden of niet, Everts laat zijn Friends liefst een poepje ruiken. Lukt dat ook dit jaar?
Wanneer ben je begonnen met trainen voor Everts & Friends?
Stefan Everts: “Ik ben niet speciaal beginnen trainen voor woensdag hoor. Sowieso probeer ik nog regelmatig te rijden. Al is dat tijdens het seizoen best moeilijk met al die GP-weekends. Vanaf een maand of twee voor Everts & Friends probeer ik toch twee keer per week op de motor te zitten.”
Tijdens je eigen Charity Race wil je natuurlijk zeker een goed figuur slaan. In hoe ver is jouw voorbereiding te vergelijken met die op een GP vroeger?
Stefan Everts: “Je kan het helemaal niet vergelijken. Vroeger trainde ik puur op snelheid. Nu gaat het er meer om dat ik een goed gevoel heb tijdens het rijden. Dat ik er plezier aan beleef. Op dit moment gaat dat heel goed, moet ik zeggen. Ik heb terug mijn ritme te pakken. Zeker sinds ik met de KTM SX-F 35O rijd, die stuurt zo fijn en is fysiek toch minder zwaar dan de 450.”
Kost het je nu meer moeite om op dreef te komen dan in de beginjaren van Everts & Friends?
Stefan Everts: “Na de voorbije winter waarin ik, door het reizen en het weer, minder had gereden dan voordien had ik wel wat schrik Daardoor had ik wat meer tijd nodig, maar met Genk heb ik ook wel wat geluk qua circuit. Fysiek is het niet zo veeleisend. Bovendien zijn de reeksen niet langer dan 20 min. Kort en bodig, zo moet het voor Everts & Friends zijn. Voor mij is een trainingsessie van 3O min. Op Hondapark nu moeilijk. Lommel ligt me dan weer wat beter.”
Weet jij iets van de voorbereiding van Sébastien Tortelli?
Stefan Everts: “Geen idee, vooraf heb ik wel contact gehad. Maar ik ben zelf ook benieuwd naar zijn vorm! Het is niet zo dat we gezellig samen getraind hebben. Het is ieder voor zich.”
Hoe lang zie jij jezelf nog opboksen tegen de jonge garde?
Stefan Everts: (lacht) “Die vraag stel ik mezelf ook! Ik zou het toch nog graag een aantal jaar volhouden… totdat ik naar de Golden Heroes kan. Tot mijn 45ste dus.”
Is het moeilijk voor jou om op de dag zelf twee petten te dragen: rijder én organisator?
Stefan Everts: “Langs de ene kant wil ik inderdaad wel op de hoogte blijven dat alles op vlot verloopt. Vorig jaar ging alles vrij vlot, maar twee jaar geleden zat het weer helemaal tegen en raakte ik wat in paniek. Sowieso gaat alles makkelijker als het goed weer is natuurlijk!”
Tijdens Everts & Friends werd van in het begin geëxperimenteerd met nieuwe wedstrijdformules. Zou het interessant zijn voor ‘gewone’ wedstrijden om inspiratie op te doen bij jullie?
Stefan Everts: “Ik vrees er een beetje voor. Formules zoals de Ladies Chase (de GP-toppers moeten een ronde goed maken op de dames en de Americano (afvallingsrace) zijn moeilijk te integreren in een klassieke wedstrijd. Of neem nu de Wrong Way Pitstop Race (wedstrijd waarbij de rijders in omgekeerde richting het parcours afwerken en verplicht binnen komen voor het vervangen van het achterwiel). Je kan niet zomaar op elk circuit effe omgekeerd rijden, want qua sprongen is dat zeker niet evident. Het is leuk dat die aparte wedstrijdjes ondertussen –zeker bij het crosspubliek- goed ingeburgerd te beginnen raken. We willen het ook niet te ingewikkeld maken om te volgen. Maar wie weet, als ik de komende jaren nog eens een heel leuk idee heb dat er iets nieuws bij komt.”
Nog even iets over jouw uitrusting. Het is fans al opgevallen dat je sinds een tijdje Lazer hebt verruild voor Airoh. Terwijl je meer dan 10 jaar met Lazer reed. Waarom?
Stefan Everts: “Ik heb besloten om die relatie met Lazer stop te zetten. De laatste maanden en jaren verliep die relatie al wat moeilijk. Ondermeer door interne problemen. Airoh had al tijdens mijn carrière interesse getoond en ze staan heel dicht bij KTM. Op die manier was de keuze snel gemaakt.”
Veel Succes woensdag!
Stefan Everts: “Merci, allemaal komen hé!”
Credit foto’s: F. Montero, Ray Archer
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…