Sinds de introductie van het merk in 1988 heeft Husaberg een sterk imago opgebouwd door middel van efficiënte en innovatieve motoren. Het laatste opmerkelijke wapenfeit van twee jaar geleden wanneer de Zweden op de proppen kwamen met de revolutionaire FE 450 waarvan de cilinder in een hoek van 70° staat. Een opmerkelijke motorarchitectuur die er voor zorgt dat het zwaartepunt van de motorfiets aanzienlijk lager ligt. Die FE 450 viel op door de uitzonderlijke handelbaarheid in zijn klasse waardoor hij commercieel succes boekte en ook sportief knappe resultaten liet optekenen.
Al meer dan 20 jaar is het precies dankzij deze innovatieve spirit dat het kleine Zweedse merk (dat in 1995 werd overgenomen door KTM) een plaats onder de zon heeft veroverd in de erg concurrentiële enduromarkt. Het ging steeds om vernieuwingen die viertakt motoren lichter en makkelijker te rijden maakten. Uiteindelijk had Husaberg zich ook helemaal toegelegd op viertakten. Het blauw-gele merk voerde dan ook trots de slogan ‘Four Stroke Force’ in een periode dat andere fabrikanten niet eens geloofden in de comeback van de donderdende krachtpatsers!
“De tweetakt werd een logische stap voor Husaberg”
Tegen alle verwachtingen in -en met risico de ware Husaberg liefhebbers tegen de borst te stoten- worden voor 2011 twee tweetakt modellen opgenomen in het gamma. Hoewel, eigenlijk was het meer een halve een verrassing. Want sinds het begin van het enduroseizoen zwollen de geruchten week na week aan. “Voor een merk zoals Husaberg dat altijd op zoek is naar het grootste gebruiksgemak voor haar motoren was de tweetakt een logische evolutie geworden,” wordt ons verteld door het management. “De toevoeging van twee 2-takt modellen in ons gamma opent nieuwe markten en vooral perspectieven naar veel nieuwe potentiële klanten.”
Daar twijfelen we niet aan. Maar we hadden het moeilijk om onze teleurstelling te verbergen bij de presentatie van de veelbesproken Husaberg-nieuwelingen. Voor een een merk dat altijd synoniem heeft gestaan uit met gedurfde, technische oplossingen leken de TE 250 en TE 300 zowaar banaal! Zoals het past bij het huis hadden we gehoopt op een originele architectuur van het blok of elektronische brandstofinjectie. Dat feest ging niet door. Eigenlijk gaat het om een blauwe KTM, die weliswaar iets beter is uitgerust.
Uit goede bron vernamen we dat elektronische injectie wél onderdeel uitmaakte van het project in zijn beginfase. Maar die keuze liet men dus vallen bij de overgang naar productie. We kunnen alleen maar hopen dat de Zweden na deze voorzichtige entree in de teweetaktmarkt de komende jaren wel werk maken van vernieuwende technologie. Voorlopig moeten we het echter stellen met onze KTM in Husaberg kleren. Zowel de motor als het frame komen trouwens rechtstreeks van de Oostenrijkse productielijn. Hoedanook, de KTM EXC 250 en 300 zijn zonder twijfel uitstekende enduromotoren. Het zijn zowat de beste tweetakten op dit moment in productie. Daardoor vertrekt Husaberg alvast met een prima basis. Vervolgens hebben de Zweden hun eigen touch toegevoegd. Zo hebben ze de TE-250 uitgerust met een elektrische starter (alleen op de KTM 300), beide motoren profiteren van een doorschijnende tank met een capaciteit van 11 liter. En ze kozen voor de nieuwe WP voorvork met cartridges, die tot nu toe was voorbehouden voor de KTM’s uit het MX-gamma.
De cilinder werd voorzien van TVC (Twin Control Valve) waarvoor in optie twee veren beschikbaar zijn die het gedrag van de motor wijzigen volgens de rijstijl van de piloot of de omstandigheden. Voeg daar de onderbreker toe die links aan het stuur staat –waarmee je tussen 2 verschillende onstekingsprofielen kan kiezen- en je beschikt over maar liefst zes verschillende motorkarakters voor elk model!
Op vertrouwd terrein
Aan het stuur van de nieuwe Husaberg 2-takt, bevinden we ons meteen op vertrouwd terrein. Geen verrassingen dus en op de TE-250 en 300 vindt je alle kwaliteiten terug die van de 2-takt enduro KTM’s referenties hebben gemaakt. De motor van de 300 combineert flexibiliteit en gebruiksgemak, terwijl de 250, iets meer levendig en aanvallend is. Het lichte gewicht en de uitzonderlijke eenvoud om de motor te controloren maken van deze twee motoren formidabele wapens voor technische passages. Alle twee de Husaberg tweetakten toonde zich erg in hun sas op weggetjes die bezaaid waren met putten tijdens onze test. Er valt qua ergonomie niets aan te merken op deze Husaberg en zelfs de 11-liter tank deed zijn nooit voelen.
Ook met de FE 390 en 450, zijn we weer op bekend terrein aanbeland. Vooral omdat beide viertakten van het Huis-op-de-berg maar weinig zijn veranderd in 2011. De twee motoren zijn dan ook heel popluair gebleken sinds hun introductie. Ze zetten voortaan hun hun carrière verder met een versterkt frame ter hoogte van de stuurkolom om zo de stabiliteit te verbeteren. Ook hier de nieuwe WP voorvork met cartridges, verbeterde instellingen voor de PDS en nieuwe klepveren die zowel meer betrouwbaarheid moet bieden als een hoger toerental toelaten. Sturen doe je nu met een Neken (te verstellen in 4 standen) die sterker is dan de oude Magura. Last but not least is er de nieuwe look die je op alle motoren van het gamma aantreft.
We herinneren er nog even aan dat het blok van de FE 390 en 450 70 graden naar voren is gekanteld zodat de krukas hoger komt en vooral dichter bij het zwaartepunt van de motor. Daardoor is het gyroscopisch effect aanzienlijk verminderd, waardoor de machine zeer wendbaar is. Voor de niet-ingewijden is het altijd even zoeken, maar de brandstoftank bevindt zich onder het zadel, terwijl de luchtfilter is geplaatst waar anders de benzine is. Ook weer een verandering die bijdraagt om het zwaartepunt van Husaberg aanzienlijk te verlagen.
Op de baan onderscheiden de 2011 Husaberg modellen zich tegenover hun voorgangers door een verbazingwekkend weggedrag vooraan. Als dit al opviel op beide tweetakt motoren, komen de voorvork met cartridges gecombineerd met de versterking van de stuurkolom hier perfect tot hun recht. Vooraan sturen de FE 390 en FE 450 messcherp, met een duivelse precisie zelfs! Omdat de tweetakten lichter zijn voelen ze speelser aan en hebben ze ook een springeriger karakter op snelle stukken of als je diep in de ankers moet gaan op zwaar terrain. Daar merk je niets van op de 390 en 450 waar het voorwiel onder alle omstandigheden aan de grond blijft gekleefd. Hierdoor kan je vol vertrouwen insturen en kan je zonder zorgen in de aanval gaan op de spéciales.
De 390 is iets lichter en aanzienlijk minder krachtig dan de 450, en heeft ook wat minder inertie in vergelijking met zijn grote broer. Hierdoor is hij super gemakkelijk te sturen en weinig vermoeiend. Zeker in de meer technische passages vindt de 390 zijn geliefkoosde biotoop. Zonder twijfel hét ideale wapen ideaal voor de meest(e) extreme enduro’s!
Zowel de FE-390, 450 als de 570 en FX 450 (Cross Country) en FS 570 (Supermoto) zijn al geproduceerd en worden ondertussen geleverd aan de Husaberg dealer. Voor de TE 250 en 300 moet je nog even geduld oefenen tot midden september …
Husaberg prijslijst 2011
FE 390: 9.300 €,
FE 450: 9.440, FE 570
: 9.550 €,
TE 250: 8.050 €,
300 TE: 8.610 €,
FX 450: 9.190 €,
FS 570: € 10.040
Tekst: Olivier Evrard | Foto’s: Peuker & Montero
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…