Wie de jeugdwedstrijden niet volgt, kreeg tijdens Everts & Friends in het Belgische Genk vorige week een mooie staalkaart van Benelux talent. De 15-jarige Micha Boy de Waal uit Aalburg (Noord-Brabant) stal zelfs de show in de eerste reeks van de GP Stars Vs. Future Stars. En in het EK 85cc staat De Waal aan de leiding voor landgenoot Brian Bogers. Het voorbije weekend was de Brush ’n Rush rijder bovendien de beste in Denemarken waar de Honest International Youth MX plaats vond. Kortom tijd voor een gesprek!
Heb je het gevoel dat je dit jaar nog vooruitgang hebt geboekt?
Micha Boy De Waal: “Toch wel, heel veel zelfs! Vorig jaar viel ik te veel en ik maakte te vaak foutjes. Dit jaar is het heel goed verlopen en ik ben nog maar (Micha klopt ondertussen even op de houten tafel) weinig gevallen. Het rijden gaat goed.”
Je bent bezig aan een sterke reeks de afgelopen weken. Is daar een verklaring voor?
Micha Boy De Waal: “Ik houd er meer mijn verstand bij tijdens het rijden. En dat levert resultaat op. Mijn hoefddoel dit jaar is natuurlijk de Europese titel. In het EK sta ik nu aan de leiding. Ik heb nu 29 punten voorsprong en we hebben nog twee wedstrijden te gaan. Maar ja, een foutje zit in een klein hoekje… Tijdens de volgende race in Frankrijk (La Capelle Marival op 18 augustus) komt het er echt op aan om het hoofd koel te houden. Natuurlijk wil ik er nog zo ver mogelijk komen. Het belangrijkste is echter om constant te zijn en punten te pakken. En dan wil ik de klus afmaken in Bulgarije. Als ik daarvoor iets berekender moet rijden dan is het maar zo.”
Een kampioenschap winnen is mooi maar internationale wedstrijden zoals Honest, de MX Masterkids of Everts & Friends zorgen toch ook voor de nodige aandacht?
Micha Boy De Waal: “Dat klopt, naast het EK zijn die internationale races heel mooi om mee te pakken. Tijdens de MX Masterkids in Frankrijk had ik één uitvaller met een technisch probleem, maar ik won er twee kwalificatieraces. Op zondag won ik dan de finale. Dat was zeker een mooie ervaring. De Honest International Youth MX het afgelopen weekend was ook leuk. Het is ook een wedstrijd die mooi staat op je palmares. Maar ik heb waarschijnlijk het meest genoten van Everts & Friends. Het was leuk om in de ‘Future stars’ tegen Brent Van Doninck en Luca Nijenhuis te rijden omdat we meestal in een ander kampioenschap uitkomen. Maar de race tegen de GP rijders was pas helemaal kicken. Ik was er in die eerste reeks enorm op gebrand om te winnen. Jammer dat Herlings er op het einde nog over kwam. Ik heb nog alles geprobeerd om terug te vechten, maar hij was te sterk. Nog even heb ik geprobeerd om wat van zijn lijnen mee te pikken. Volgens mij heeft Jeffrey stiekem toch nog op een 85cc getraind! Zijn 85cc periode is al even voorbij en om dan toch nog zo snel te zijn. Ongelofelijk.”
Hoe combineer je al dat reizen en trainen met school?
Micha Boy De Waal: “Ik kan een vrijstelling krijgen van school. Als ik moet trainen of weg moet, dan mag dat. Dat is wel heel fijn.”
Wanneer of hoe is het muntje gevallen in verband met je rijstijl?
Micha Boy De Waal: “Nou, dat is ook mede door mijn ouders gekomen. Door zelf thuis te helpen en ook door Gys die me mentaal wat begeleidt. Als je ouder wordt, besef je ook dat je er meer voor moet doen om de top te bereiken. Conditie trainen, mijn ouders helpen hier en daar.”
Wat vind je zelf jouw grootste kwaliteiten als piloot?
Micha Boy De Waal: “Ik denk vooral mijn techniek, bijvoorbeeld haakse bochten dat gaat wel goed. Verder: nooit opgeven. Ik geef nooit op, tenzij er echt iets ergs is gebeurd.”
Dit is jouw laatste jaar op 85cc, ben je al aan het trainen op de 125cc?
Micha Boy De Waal: “Heel af en toe trainen op de 125cc. Vooral omdat we niet veel tijd hebben door het vele reizen, het kampioenschap is nu nog bezig en met het werk van mijn pa. Nu wil ik het maximale er uit te halen met de 85cc. Ik voel zelf wel dat ik tegen mijn plafond zit. Natuurlijk kan het qua rijden steeds beter, maar voor mijn gevoel zit er niet veel rek meer aan. Daarom ben ik wel blij dat ik volgend jaar over ga naar de 125.”
Voor volgend jaar wordt het weer wat meer serieus. Met allicht het EK 125cc tweetakt, daar heb je ook weer meer budget voor nodig. Hoe loopt dat?
Micha Boy De Waal: “Links en rechts zijn er wel gesprekken en contacten. Of daar wat uitkomt moeten we nog afwachten. Hopelijk krijgen we een goede ondersteuning van een team of een sponsor zodat we volgend jaar kunnen verder gaan. Als dat niet het geval is, zal het een héél moeilijk jaar worden voor ons.”
Door die internationale ervaring ben je qua mogelijkheden niet beperkt tot zandbanen. Dat is in ieder geval een heel belangrijke troef?
Micha Boy De Waal: “Ja, dat klopt omdat ik nu al een paar jaar in het EK zit en veel internationaal rij is het gevoel heel goed. Eigenlijk is het gevoel op harde banen nu zelfs beter dan in het zand! Ik vind het op het harde gewoon veel fijner rijden zelfs. In het EK is Sevlievo bijvoorbeeld heel leuk om te doen. Een schitterende baan waar heel veel aan bod komt.”
Over enkele weken (noot: 22 augustus) komt ook het Junior WK in Frankrijk er aan. Op papier ben je één van de grote kanshebbers?
Micha Boy De Waal: “Ja waarschijnlijk wel; maar ik ga niet zeggen dat ik even de wereldtitel ga pakken. Mijn doel is om daar top-3 te halen, maar je kan nooit te hard vooruit denken. Je weet nooit wat er gebeurt. Wie er komt of misschien rijders die je niet kent uit de VS of uit een ander land. Ik hoop dat ik mezelf overtref natuurlijk, maar in principe is een podium het doel.”
Ga je deze winter Supercross rijden?
Micha Boy De Waal: “Eigenlijk ligt daar mijn ambitie. Ik rijd liever supercross dan outdoor zelfs. Na het seizoen doe ik mee aan het EK Supercross en in principe zou ik ook in Bercy starten. Daar kijk ik enorm naar uit want je komt er de sterkste rijders tegen. Voor een Nederlander gaat het wel aardig indoor, maar vergeleken met de Amerikanen stelt het natuurlijk niets voor! Het is zo moeilijk om hier te trainen voor supercross.”
Je kan ook rekenen op sportieve ondersteuning vanuit de KNMV?
Micha Boy De Waal: “Inderdaad, er zijn enkele stages en er is ook altijd iemand van de KNMV aanwezig op het EK. Ofwel is dat Leon Giesbers, Carlo Hulsen, Arwald Nijland of Marcel Hartman. In het algemeen helpen ze vooral met rijtechniek. Tijdens een wedstrijd helpen ze met het kiezen van betere lijnen op de baan. Oké misschien zou het nog beter zijn als er zoals in Italië meer sponsors zijn voor de jeugdbegeleiding. Zodat er een echt team kan gemaakt worden, maar sportief is het zeker een goede hulp.”
Er is nu een behoorlijk sterke lichting van jonge Nederlandse rijders. Is Jeffrey Herlings daarvan de voortrekker?
Micha Boy De Waal: “Ja en nee. Hij valt in een categorie apart want over de hele wereld zijn er maar twee of drie die op die leeftijd al kunnen wat hij kan. Daar kan je niemand mee vergelijken. Ik vind het allemaal heel mooi en goed wat hij heeft gedaan. Alleen gaat het van die jongens na hem niemand lukken om dat meteen te evenaren. Jeffrey heeft in 2008 vier titels op één jaar gehaald (Nederlands kampioen, Europees kampioen, Duits Kampioen én wereldkampioen 85cc). Het is onmogelijk om hetzelfde te doen.”
Maar tussen de huidige top 85cc’ers is er ook vast concurrentie?
Micha Boy De Waal: “Dat heb ik vooral met Brian Bogers. Zowel op als naast de baan. Gewoon omdat we één en twee staan ik het EK. Naargelang wat er op de baan is gebeurd kunnen we beter of minder goed met elkaar opschieten. Meestal is er wel iets van één kant… Maar dat hoort er bij.”
Wie zijn jouw voorbeelden?
Micha Boy De Waal: “Toch Jeffrey Herlings dan. Qua rijden en hij geeft ook nooit op. Vroeger was dat altijd Ricky Carmichael.”
Wil je nog iemand bedanken?
Micha Boy De Waal: “Mijn monteur William, mijn begeleider Gijs en Eddy Van Den Hoek van EHR tuning.”
Bedankt voor het gesprek.
Micha Boy de Waal: “Graag gedaan!”
Credit foto’s: CDS & Olivier Evrard
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…