Categories: MXGP & EMXSlideshow

De Dycker op halve kracht, maar 110% gemotiveerd

Als zandspecialist en voormalig winnaar in Lommel kom je al snel bij Ken De Dycker terecht. Toch start Keeno tijdens de GP van Limburg als underdog. De Monster Energy-Ricci-Yamaha Racing piloot  zit echter nooit om een stunt verlegen!

Is er nog schade van die crash in Zweden waarbij je een armkwetsuur opliep?
Ken De Dycker:
“Toch wel,  van een specifieke voorbereiding op de motor is er geen sprake geweest. Ik zat op woensdag pas voor de eerste keer sinds Zweden weer op de motor. Het zal sowieso moeilijk worden voor mij omdat Lommel er zo zwaar komt bij te liggen. Fysiek ben ik echter in orde, het is alleen die arm en mijn schouder die niet 100% in orde zijn. Maar ik ga er natuurlijk wel alles voor doen om weer te winnen.”

Hiervoor hebben we alleen een ander, minder diep soort zand gehad in het WK met  Mantova en Valkenswaard. Is het  in Lommel echt zo zwaar als het er uit ziet?
Ken De Dycker: “Volgens mij is het zelfs nog zwaarder! Zeker voor iemand die alleen op harde banen rijdt of zelf niet crosst… Je kan je echt niet inbeelden hoe zwaar het wel niet is.  En wie wel rijdt komt ook voor verrassingen staan door de veranderingen aan het circuit.”

Is Lommel een goede keuze voor de Belgische GP?
Ken De Dycker: “
Qua sfeer is het niet te vergelijken met Namen natuurlijk. De eerste keer dat ik daar reed dat was echt een ervaring. Als je het bos induikt en je hoort al die toeters en die mensen. Dat is om kippenvel van te krijgen! Hopelijk komt er met de tijd wat meer sfeer in Lommel want dat is wel een verschil. Persoonlijk rijd ik er heel graag omdat ik er ook zo voor rijd gedurende de week om te trainen. Dat geeft me ook wel vertrouwen. Als er één circuit is waar ik bijna met één arm kan rijden dan is het hier wel!”

Elke piloot droomt er van om zijn thuis-GP te winnen. Hoe was dat om vorig jaar te winnen in Lommel?
Ken De Dycker: “Dat was heel belangrijk voor mij. Ook omdat ik er hard voor moest vechten. Het regende al in de eerste manche.  Ik reed met een regenjasje en daardoor verbruikte ik meer energie. Dat speelde me parten in de tweede manche want ik wilde absoluut twee manches winnen. In dat opzicht was het niet zo speciaal als een GP waarbij je de twee reeksen wint.”

Credit foto’s: CDS

Steven

Recent Posts

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

3 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

4 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

21 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago