MX1: reacties na Lommel

Tony Cairoli, Red Bull KTM Factory (1-1, Winnaar)
“Het was een leuke race. Ik hou van zandrijden en dit is mijn favoriete circuit. Het is zwaar en vermoeiend en je moet erg technisch rijden. Bovendien moet je om hier te winnen ook erg fit zijn. Dit bewijst gewoon dat mijn training goed loopt en dat mijn snelheid goed zit. Ook inzake rijtechniek zit het wel goed, ik ben dus erg tevreden over dit weekend en mijn twee manchezeges hier in Lommel.”

Max Nagl, Red Bull KTM Factory (2-3, tweede)
“Ik ben heel tevreden om dit weekend op het podium te staan, iets wat ik overigens nooit verwacht had. Gisteren kampte ik met wat problemen omdat ik mijn ritme nooit kon vinden en gewoonweg niet snel genoeg was. De laatste tijd heeft het me vaak tegengezeten en had ik vaak negatieve gedachten maar gisterenavond had ik een goed gesprek met Stefan (Everts) en vandaag was alles weer anders. Ik pakte twee keer de holeshot en dat was heel belangrijk voor mij. In de eerste manche kon ik Tony volgen en zag ik dat mijn snelheid er wel degelijk was. In de laatste ronde van de tweede manche crashte ik omdat ik heel moe was.”

Desalle stond alweer op het podium.

Clément Desalle, Rockstar Teka Suzuki (3-4 ,derde)
“Het was een moeilijke GP, maar ik ben tevreden om op het podium te staan en ik had ook geen last van mijn schouder. Fysiek was het erg zwaar en ik was ook niet echt tevreden met mijn rijden vandaag. Ik kan beter dan dat. Ik ben blij dat ik niet crashte of een fout maakte. Het duel met Philippaerts was best leuk. De volgende GP is Loket waar ik vorig jaar mijn eerste GP won. Het is een circuit dat me ligt en ik hou ervan. Ik ga er zoals altijd naartoe om zo goed mogelijk mijn best te doen.”

David Philippaerts, Yamaha Monster Energy MX Team (4-6, vierde)
“Ik had een goede lijn gevonden in de eerste bocht en kon mij in het kielzog van Nagl, die altijd goed start, plaatsen. Ik was heel tevreden over mijn motor in die start en ook de tactiek klopte. Die goed start maakte de dingen natuurlijk een stuk eenvoudiger. Ik reed goed in de eerste manche, met regelmatige rondetijden, iets wat in Lommel gewoon belangrijk is. Ik crashte met Desalle in de tweede manche, maar zoiets is gewoon motorcross. Vergeleken met vorig jaar vond ik het circuit nu stukken beter. Het is sneller geworden en lijkt nu meer op Lierop, waar ik heel graag rijdt en dat bovendien beter bij mijn stijl past. Ik deed een goede zaak door hier vierde algemeen te eindigen en bovendien steek ik ook in een goede vorm. Nu gaan we naar Loket en dat is een circuit waar ik echt van hou. In 2008 won ik daar omdat ik kwaad was na mijn slecht resultaat van de week voordien in Lommel. Vorig jaar pakte ik er zelfs in een moeilijke periode een podiumplaats. We zullen zien wat het volgende week wordt. De motor loopt goed en we blijven verder werken.”

Tanel Leok, LS Motors-Honda (13-2, vijfde)
“Het goede nieuws was dat zowel het rijden, als mijn conditie en snelheid in orde waren. Jammer genoeg zat er opnieuw een pechrandje aan mijn GP door die eerste reeks. Het ging goed tot de slotfase, ik maakte een fout en daarna raakte mijn tank  nog leeg. Zo zag ik minstens een top-vijf door mijn vingers glippen! Ik had het ook in de tweede manche naar mijn zin. De baan lag er heel zwaar bij, maar iets over half weg had ik nog voldoende energie om aan te vallen. Waarschijnlijk had ik zelfs wat vroeger moeten gaan.”

Gezien de omstandigheden leverde Keeno goed werk in Lommel.

Ken De Dycker, Yamaha Monster Energy Ricci MX Team (7-5, zesde)
“Vandaag verliep het OK, al had ik vooraf geen al te grote verwachtingen. Na alles wat ik de afgelopen weken heb meegemaakt en amper met de motor getraind te hebben vanwege mijn armblessure ben ik tevreden met die zevende en vijfde plaats. Misschien was ik in de eerste manche net iets te traag, maar ik wou nog wat reserve overhouden voor de tweede manche. Die was opmerkelijk beter en ik denk dan ook dat ik met wat training deze week snediger voor de dag zal komen in Loket. Normaal gezien krijg ik geen blaren, maar nu staan mijn handen vol, een goede indicatie van hoe lang ik wel niet met de motor heb getraind sinds Zweden.”

Rui Gonçalves, Red Bull KTM Factory (6-7, zevende)
“Ik heb vandaag mijn beste resultaten van het seizoen geboekt, iets waar ik uiteraard tevreden over ben. Gedurende de break van vier weken heb ik me op mijn training kunnen concentreren en dat heeft hier geloond. Ik was niet tevreden over mijn starts en dat maakte de zaken een beetje moeilijker tijdens de eerste ronden. Maar ik ben blijven vechten en kon uiteindelijk toch twee keer in een goede positie finishen. Nu blik ik vooruit naar Loket waar ik hetzelfde hoop te doen.”

Steve Ramon, Rockstar Teka Suzuki ( 5-11, achtste)
“Ik had goede starts en ook het rijden zat goed. Maar het is toch wel spijtig dat de resultaten er niet kwamen. Ik was niet zo snel in de eerste manche. Ik voelde me niet echt op mijn gemak en verloor voortdurend mijn concentratie. De tweede manche liep beter, ik ging Max voorbij en hield mijn snelheid aan maar in de aanloop naar een springberg verloor ik even het evenwicht en raakte ik van het circuit, waarbij ik over het stuur werd geworpen. Het was niet zomaar een crash want ik stootte mijn benen nog hard tegen het stuur. Ik zat vlug terug in het zadel maar eens ik terug reed kon ik niet zo goed zien en had ik tijd nodig om op mijn positieve te komen. Het was spijtig dat ik niet op het podium stond.”

Twee goede starts, maar ‘The Bomb’ kon telkens te weinig profiteren van zijn sterke uitgangspositie.

Gareth Swanepoel, CAS Honda (8-10, tiende)
“Ik was echt goed bezig op zaterdag, maar dan vergooide ik het en moest starten vanaf de dertigste plaats. Voor het rijden in het zand heb heel veel met Joel Smets gewerkt, maar mijn fysiek liet me wat in de steek. In de eerste race probeerde ik zo hard om Ken nog te pakken dat ik aan het eind moest overgeven. Tussen de races door kon ik niet eten want mijn maag zat nog steeds in de knoop. Daardoor was de tweede manche was erg zwaar. Ik hield een goed tempo aan in het begin en met 18 minuten te gaan, heb ik mijn slotoffensief ingezet. Op 2, 3 ronden passeerde ik jongens als Barragan, Strijbos en De Dycker. Ik naderde nog op Philippaerts, maar met nog vijf minuten te gaan was ik helemaal leg. De snelheid is er en ik was blij dat ik die jongens kon inhalen. Hopelijk kan ik in de laatste GP’s nog dichter bij de top vijf komen. ”

Evgeny Bobryshev, CAS Honda (12-9, elfde)
“Ik voelde me niet goed op dit circuit. Ik had te veel crashes en maakte veel fouten dat kostte me veel kracht om terug te vechten. In de eerste race crashte ik in de start. Ik raakte Tanel omdat hij zo vroeg in de remmen ging en ik kon niet stoppen. Ik was ver achter en kwamen nog goed terug, maar verloor twee posities op het einde toen ik de motor doodremde. In de tweede reeks had ik een goede start en pushte hard om met de kopmannen mee te gaan, maar op het einde zat ik er helemaal door. Mijn team moedigde me nog aan om verder te pushen, maar ik zat steendood! ”

Xavier Boog, Kawasaki Racing Team
“Ik had een crash tijdens de kwalificatiesessie. Het was geen grote crash, maar wel een ongelukkige.  Ik viel op de motor en bezeerde mijn knie. Het lijkt erop dat een ligament van de linkerknie is gescheurd. Verder onderzoek moet uitwijzen hoe het met mijn knie is gesteld. Dan weet ik ook van de  dokter of een operatie nodig is of niet. Het is  erg jammer, want totnogtoe was alles perfect gegaan. In de winter toen we hier kwamen trainen ben ik zo vaak gecrasht, maar in het zand raak je minder vaak gewond.”

MX1 revelatie Xavier Boog raakte op zaterdag al gekwetst aan de knie.

Davide Guarneri, LS Motors-Honda (11-14, dertiende)
“Natuurlijk is dit een tegenvallende GP voor mij. Echt verrassend was dat niet, want ik voelde me de voorbije weken wat moe en ik wist dat het hier moeilijk zou worden. Hoewel ik geen zandspecialist ben, weet ik dat ik normaal wel mijn ding kan doen. De rondetijden waren in Lommel op zich behoorlijk toch kon ik dat ritme geen hele race volhouden. Toen ik in een dip kwam, verloor ik meteen enorm veel tijd. Het was een GP om snel te vergeten, maar gelukkig was het ook voor mijn naaste concurrenten in de tussenstand een moeilijk weekend”

Jonathan Barragan, Kawasaki Racing Team (14-13, veertiende)
“Dit was mijn eerste GP in vier maanden. Mijn doel dit weekend was om beide races uit te rijden. In de eerste race reed ik veilig en nam ik geen risico’s en finishte veertiende. Mijn start was beter in de tweede reeks en ik pushte gedurende lang voor een top tien. Maar drie ronden voor het einde had ik een lichte crash en verloor enkele plaatsen waardoor ik dertiende finishte. Ik ben niet tevreden met het resultaat, maar ik kan wel tevreden zijn met mijn rijstijl. Ik bleef lang in de buurt van De Dycker, Gonçalves en Bobryshev . Ik wil het team bedanken omdat ze me geen druk oplegde, en me de tijd lieten nemen om te herstellen. Fysiek ben ik nog steeds niet 100% fysiek. Daarom was Lommel ook van het goede te veel! Loket zal volgend weekend anders zijn. ”

Sebastien Pourcel (DNF-DNF)
“We hebben nog geen definitieve oplossing gevonden voor mijn zichtproblemen. Toch voeld ik me goed genoeg  om hier mee te doen. Helaas was het een slecht weekend. Ik heb me nooit op mijn gemak gevoeld op dit circuit en ik ben meerdere malen gecrasht  zowel op zaterdag als  zondag. Ik moest twee keer opgeven, maar ik laat het hoofd niet hangen. Volgende week in Loket zal ik opnieuw mijn best doen om weer terug te komen waar ik wil zijn. ”

Credit foto’s: CDS, Ray Archer, S. Guttierez, Massimo Zanzani

Caroline Quintero

Recent Posts

Valerio Lata met HRC Honda naar WK MX2

Valerio Lata heeft een meerjarige overeenkomst met HRC Honda afgesloten. Dat maakte Honda vandaag bekend.…

5 uur ago

Liam Everts sluit zich aan bij Nestaan Husqvarna Factory Racing

Met een nieuwe start en een nieuw startnummer, 26, is Liam Everts klaar om zijn…

5 uur ago

CFMoto laat elektrische crossmotor zien in Milaan

De EICMA 2024 heeft gisteren haar deuren gesloten in Milaan maar een dag later sijpelen…

9 uur ago

Op 3 januari 2025 start de 47e Dakar rally

De moeder van alle rally's is toe aan de 47e editie. Die zal ook dit…

10 uur ago

VIDEO: Everts en Smets in EICMA Champion Charity Race Legend

Voor een enthousiast publiek  namen 12 grote legendes uit de MotoGP/SBK en MXGP het op…

10 uur ago

Nieuwe geluidsnormen in de MXGP

De internationale motorsportfederatie F.I.M. had het lang vooraf aangekondigd en vanaf 1 januari 2025 is…

1 dag ago