Ken Roczen, Teka Suzuki (1-2, GP-winnaar)
“Dit weekend verliep gewoon perfect voor mij. Zaterdag was al een goede start, maar zondag was zelfs nog beter. Ik heb heel wat vooruitgang gemaakt in het zand en daar ben ik erg blij mee. Toen ik hier twee jaar geleden voor het eerst reed liep het helemaal niet goed. Dit voelt toch speciaal aan want we hebben hier in Lommel nogal wat tijd doorgebracht. Dus deze wedstrijd is sowieso een beetje anders dan de anderen. De eerste manche was heel goed. In de tweede manche had ik wel een snel ritme maar toch kon ik Jeffrey niet volgen. We hebben tijdens de afgelopen week heel veel aan de motorfiets veranderd en dat maakte dat hij gewoon goed liep zeker bij de starts.”
Jeffrey Herlings, Red Bull KTM Factory (3-1,tweede)
“Op zaterdag had ik een beetje ups en downs en crashte ik een paar keer. Toch kon ik in de kwalificatiereeks tweede worden, om zo als tweede naar het starthek te mogen op zondag. In de eerste reeks had ik een heel goede start. Ik hing even tweede maar na twee ronden ging ik Marvin voorbij. Toen ik aan de leiding reed wou ik een gat slagen maar kreeg ik een kleine schuiver. Daardoor kwam ik derde te liggen en zo zou ik de manche ook beëindigen. Niet echt goed, maar ook niet slecht. Ik wist meteen dat het moeilijk zou zijn om de GP nog te winnen. Toch reed ik in de tweede manche zo sterk als ik maar kon. Het was leuk om de manche te winnen en om me terug sterk te voelen. Ik sta nu in de WK-stand maar acht punten achter Steven Frossard. Ik hoop om het volgende week weer goed te doen in Tsjechië.”
Marvin Musquin, Red Bull KTM Factory (2-3, derde)
“Ik werd vandaag tweede en derde en in de tweede reeks kon ik naar het einde toe terug terrein winnen op Roczen. Ik was niet snel genoeg, maar dit is toch wel goed voor het kampioenschap, al had ik natuurlijk liever gewonnen. Volgende week rijden we in Loket op een harde baan, hard en glibberig en dat past beter bij mij. Ik zou dan ook graag winnen in Loket!”
Gautier Paulin, Yamaha Monster Energy MX Team (7-4, vijfde)
“Ik voel me sterk, maar toch had ik in de eerste manche een slechte start en een middelmatige start in de tweede manche. Toen zat ik in de top tien maar niet dicht genoeg bij de kop van de wedstrijd. Dit waren dan meteen ook de voornaamste redenen waarom ik vandaag niet dichter bij de koplopers zat. Vorig jaar was ik niet competitief genoeg in het zand, maar nu heb ik het gevoel dat ik mee kan draaien met de zandspecialisten. Het circuit was erg zwaar met veel bulten en kuilen, maar toch heb ik een goed gevoel over mijn rijden. Zeker na mijn intensieve zandtraining hier in België van de afgelopen weken.”
Harri Kullas, Yamaha Monster Energy Gariboldi (6-6, zesde)
“Ik was heel het weekend vrij snel en wist dat ik qua snelheid in de buurt zat van de top vijf. Samen met mijn vader had ik een goede strategie uitgewerkt voor de starts en die bleken goed te werken. Ik reed een constant tempo maar op tien minuten van het einde begaf mijn achterrem. Dat betekende dat ik mijn rijstijl moest aanpassen waardoor ik niet meer aan het achterwiel van Simpson zat. In de tweede reeks kwam ik in een gelijkaardige situatie terecht, toen ging Roelants mee op het einde nog wel voorbij maar de remproblemen bleven even mysterieus. Maar dat hoort er nu eenmaal bij in motorcross. Niet alleen wij maar ook de motorfietsen hebben vandaag afgezien. Ik ben toch blij met het resultaat want dit was sowieso een van de hardste GP’s.”
Shaun Simpson, Red Bull KTM Factory (5-7, zevende)
“Ik heb er alles aan gedaan om in zo’n goed mogelijke vorm aan deze GP te beginnen. De kwalificatierace op zaterdag was vrij goed, waardoor ik een goede startpositie kon kiezen voor de eigenlijke GP. In de eerste manche voelde ik me goed. In de tweede manche starte ik goed en was ik gedurende twintig minuten goed op dreef, maar daarna werd ik heel moe. Ik mikte op een top vijf klassering en dus had ik het graag iets beter gedaan dan zevende algemeen te worden.”
Steven Frossard, Kawasaki Team CLS (10-8, achtste)
“Ik had een slechte start in de eerste reeks, maar dit was gewoon een heel vreemd circuit dit weekend. Op sommige plaatsen was het zand gewoon hard, op andere dan weer zacht maar uiteindelijk werd het toch zwaarder dan ooit tevoren. Het enige wat ik kon doen was zoveel mogelijk punten redden. In de tweede reeks had ik een betere start, maar ik had problemen met mijn bril en kon daarom het circuit niet zo goed zien. Dat zou me tijd kosten en ik werd er ook nog eens gestresseerd door. Ik reed echt niet zoals ik dat eigenlijk wel kan op een zandbaan. Ik werd pas achtste en was gewoon doodop. Ik ben teleurgesteld maar we moeten de motor verder blijven ontwikkelen met het oog op Lierop. Ik moet goede resultaten behalen in Tsjechië en Brazilië want Herlings nadert nu met rasse schreden op mijn in de WK-stand. En vandaag bewees hij nog maar eens hoe snel hij wel is in het zand.”
Jeremy van Horebeek, Kawasaki Team CLS (9-9, negende)
“Het was een moeilijke GP en ik wil dit weekend zo vlug mogelijk vergeten. In beide reeksen miste ik mijn start. In de tweede reeks werd het zelfs nog erger toen een groep rijders vlak voor mij crashte in de derde bocht en ik geen kant meer op kon. Ik kon twee keer terug in de top tien geraken, maar dit zijn gewoon niet de resultaten waarmee ik blij kan zijn. Bij een GP op een zandcircuit zou ik gewoon op het podium moeten staan. Ik bedankt het team en Michelin die me samen een hele goede motorfiets bezorgden. Maar spijtig genoeg kon ik het niet in resultaten omzetten. Ik aas nu op revanche in Loket want ik wil het team zo vlug mogelijk bedanken met een podium.”
Arnaud Tonus, Teka Suzuki (8-11, tiende)
“Ik ben redelijk tevreden. Ik had zaterdag geen goed gevoel en dus begon ik er vanochtend met een andere instelling aan, ik wou me gewoon zoveel mogelijk amuseren. De warm-up verliep goed en in de eerste reeks had ik heel de tijd een goed tempo te pakken en werd ik achtste. Spijtig genoeg had ik tijdens de eerste ronde van de tweede manche een zware crash waardoor ik veel tijd verloor. Ik bleef er echter voor gaan en deed mijn uiterste best om terug te komen. Ik zou uiteindelijk elfde worden waar ik tevreden mee was. Lommel is altijd wel een beetje de hel, maar als je het goede ritme kan vinden kan jer er toch ook wel plezier hebben.”
Zach Osborne, Bike it Cosworth Yamaha (17-10, twaalfde)
“Dit was een zwaar weekend voor mij. Nadat ik vorige week een hersenschudding opliep, maar toch nog een reeks wist te winnen in het Maxxis British MX, had ik het gevoel dat die crash mij geen parten speelde. Dat betekende dat ik naar hier kwam met hoge verwachtingen en zwaar teleurgesteld terugreis. Ik had het hele weekend moeite met het circuit. Voor de tweede reeks gokte ik dan maar en ging ik er volledig voor. Een strategie die toch nog iets opleverde want ik werd tiende. De schade was daardoor beperkt.”
Michael Leib, Bud Racing Kawasaki (zeventwintigste)
“Nog voor ik hier voor het eerst kwam had ik al vanalles gehoord over Lommel. Ik wist dus dat het een zwaar weekend ging worden. Ik heb heel wat bijgeleerd maar ben toch teleurgesteld dat ik niet beter kon want ik had heel wat meer verwacht. Volgend jaar wil ik hier komen trainen om mijn zandrijden bij te schaven. Als ik een echt goed seizoen wil draaien zal ik ook in het zand goed moeten kunnen presteren. Deze plek is eigenlijk ongelofelijk; in de States zag ik nooit eerder zo’n zwaar circuit, het was zelfs zwaarder dan ik me kon voorstellen. Gisteren was ik betrokken in een aanrijding en nadien blesseerde ik mijn rug in een andere crash. Vandaag had ik in beide manches en echt slechte start maar het doel was gewoon om in mijn eerste zand GP beide manches uit te rijden. Nu kijk ik vooruit richting Loket, Brazilië en Italië. Harde circuits waarop ik vrij goed uit de verf kan komen. In Lierop wil ik gewoon mijn best doen.”
Credit foto’s: CDS, Massimo Zanzani
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…