MX1 Reacties na Loket

Tony Cairoli, Red Bull KTM Factory (2-1, Winnaar)
“Ik had wat problemen met mijn bril, met de tear-offs in de eerste reeks en ik zag niet zo goed. Op dat moment ging  Tanel (Leok) me voorbij. Toen ik het probleem verholpen had probeerde ik aan te vallen in het laatste deel van de race. In Loket is het echter erg moeilijk inhalen. De tweede manche was leuk, want ik had een goede start en ik pakte de kopstart. Ik wist dat Clement (Desalle) achter me zat. Ik probeerde om een gat te slaan en ik erin geslaagd om dit te doen en daar was ik de laatste 10 minuten in geslaagd. Eigenlijk denk ik er niet aan om in Brazilië de titel al te pakken. Ik concentreer mer alleen op het winnen van elke race. Het zou ook goed om in Lierop wereldkampioen te worden.”

Clément Desalle, Rockstar-Teka-Suzuki (3-2, tweede)
“Weer twééde positie en natuurlijk ga ik wel ik voor de eerst plaats maar deze sport is heel hard en ik kan alleen mijn best blijven doen. Ik ben bezig om een tandje bij te steken en sneller te worden. Naar mijn gevoel zit dat er ook aan te komen. Ik had een slechte start in de eerste reeks en moest van ver terug komen om nog derde te worden. Het was te laat in de race om meer te verwachten. De tweede reeks was beter want ik en Tony waren al snel aan het uitlopen op de rest van het veld. De omstandigheden waren een beetje anders normaal is maar iedereen moest zich aanpassen. ”

Cairoli kloppen in een rechtstreeks duel is er weinigen gegund dit jaar. Leok deed het in de eerste manche.

Tanel Leok, LS Motors-Honda (1-5, derde algemeen)
“Ik ben erg blij met mijn reekszege en mijn podium! Ook mijn starts waren telkens goed. Toen ik het tempo van Tony (Cairoli)aan kon, wist dat ik kans maakte om te winnen. Toch was ik niet gestresst over een mogelijke reekszege. Ik kon vrij makkelijk voorbij Cairoli terwijl hij een foutje maakte bij één van de achterliggers. De laatste twee ronden waren moeilijk voor mij omdat ik zelf wat tijd verloor met de achterliggers, maar ik wist vol te houden tot de finish. De tweede reeks was een zware opgave. In de eerste ronde ging ik te wijd in een bocht en daardoor raakte er een steen vast tussen mijn achterrem. Het was moeilijk om die steen lost te schoppen. Tot overmaat van ramp viel ik daarna nog eens omver waardoor ik nog meer tijd verloor. Maar ik voelde me sterk en ik kon goed terugkomen. Het was veel te lang geleden dat ik nog op het podium stond, daarom hoop ik nu om deze vorm te kunnen aanhouden! ”

Steve Ramon, Rockstar Teka Suzuki ( 6-3, vierde)
“De baan was zwaar met veel sporen en niet veel lijnen. Ik voelde me niet op mijn gemak in de eerste reeks en was echt het aan het vechten tégen het circuit. Ik voelde me niet gelukkig. In de tweede moto had ik echt een goede start maar ik ging te ver naar buiten en kwam in zachte modder terecht zodat Cairoli me passeerde. Ook de volgende twee bochten zaten niet lekker  waardoor ik nog eens twee posities verloor. Het was even zoeken naar mijn ritme in de eerste ronden maar ik voelde me in ieder geval sneller. Ik kon zien dat Bobryshev was moe en passeerde hem, maar Max was goed aan het rijden en bleef pushen. Ik ben blij met de derde plaats omdat ik helemaal niet hou van Loket. In het algemeen ben ik dan ook tevreden met het resultaat.”

Max Nagl, Red Bull KTM Factory (4-5, vierde)
“Liefst wilde ik hier weer op het podium staan, maar het belangrijkste was dat mijn rijstijl goed was. Bovendien is mijn fysieke conditie terug wat ze zou moeten zijn. Ik werd vijfde in de eerste reeks. In de tweede manche had ik een lang duel met Rui (Goncalves) en het kostte me veel  tijd om hem te passeren. Dit is een moeilijk circuit en er is in de meeste bochten en rechte stukken maar één lijn. Normaal houd ik wel van zo’n  omstandigheden. Vandaag was het belangrijkste echter dat de er terug was en dat is belangrijk. Ik kan nog  derde eindigen in het kampioenschap en maakte flink wat punten goed op Philippaerts.”

Steve Ramon en Loket: niet bepaald een love-story!

David Philippaerts, Yamaha Monster Energy MX Team (4-9, zesde)
“In de eerste reeks had ik wat problemen om in mijn ritme te komen. Ik was weg als tweede, maar eindigde op de vierde plaats. In de tweede race had ik twee crashes.  De eerste keer  ik verloor ik de controle tijdens het remmen en een tweede keer toen ik op het gas uit de bocht kwam en de achterkant uit brak.  Qua snelheid zat het echter goed en ik kwam van heel ver terug tot in de top tien. Dat was een goed gevoel.”

Evgeny Bobryshev, CAS Honda (9-7, zevende)
“De eerste race was erg moeilijk voor mij. Ik schatte de bochten ook verkeerd in een had wat last van arm-pump.  Tijdens de week had ik niet kunnen rijden, omdat ik met een pijnlijke rug was teruggekomen van Lommel. Ik kreeg op pijnstillers en lag de hele week in bed. Dat voelde ik vandaag wel! Daarom nam ik ook de tijd om het juiste tempo te vinden. De tweede race was beter totdat ik halverwege hinder ondervond van mijn rug en gas moest terug nemen. ”

Rui Gonçalves, Red Bull KTM Factory (10-8, achtste)
“Ik had niet zo’n goede start in de eerste race, maar ik probeerde om snel plaatsen goed te maken. Eigenlijk was het gevoel het hele weekend goed. Dat kwam door mijn goed resultaat in Lommel. Voor de tweede reeks hadden we aan de set-up van de motor gesleuteld en daardoor had ik ook een betere start. Ik zat meteen in de top 10, maar halverwege  liet ik de motor stil vallen en ik vrloor enkele plaatseb. Zo werd ik achtste, maar ik had ook zesde kunnen zijn. Voor de komende races ga ik gewoon mijn best doen en proberen om te blijven verbeteren.”

Keeno had het niet onder de markt in de Tsjechische Grand Prix.

Ken De Dycker, Yamaha Monster Energy Ricci MX Team (7-5, zevende)
“De eerste race was niet goed voor mij. Omdat ik het circuit zo goed ken, lukte het mijin Lommel om de meeste problemen te vermijden. Dat was hier was veel moeilijker en ik had nog steeds last van mijn arm.  Ik ben nog zeker niet 100%, dus daar moet ik aan werken. De koppeling begon een klein beetje te slippen in de tweede reeks. In de afdalingen moest ik het gas openhouden, maar hierdoor moest ik wat wijder sturen en kwam ik in de modder vast. Ik heb geprobeerd om de motor er nog uit te krijgen maar dat was onbegonnen werk. ”

Gareth Swanepoel, CAS Honda (12-28, zeventiende)
“In de eerste race had ik een heel goede start, maar ik was een beetje te voorzichtig in de eerste twee ronden waardoor ik veel posities verloor. Daarna ben ik erin geslaagd om terug te komen tot een sterke twaalfde plaats. In de tweede reeks begon ik zelfs beter. Twintig minuten lang zat ik in de top vijf tot Nagl me voorbij. Met nog vier minuten te gaan ging de motor daarna stuk, erg jammer.”

Jonathan Barragan, Kawasaki Racing Team (14-13, veertiende)
“Het was een zwaar weekend, de baan was zo glad en erg moeilijk door de regen. Mijn eerste start was verschrikkelijk, ik was laatste en met slechts één lijn voor het grootste deel van de baan was het moeilijk passeren. Veertiende was niet wat ik had verwacht, maar de tweede race was nog erger. De Reuver crashte in de eerste ronde, Seb (Pourcel) was geblokkeerd en ik kon nergens naar toe! Ik viel op mijn linkerschouder. Het was zo pijnlijk dat ik terug kwam naar de pits. Er is niets gebroken, maar de pijn was te groot om verder te gaan. ”

Gareth Swanepoel maakte na Lommel weer een degelijke indruk, jammer genoeg viel hij in de tweede manche uit toen hij zesde lag.

Sebastien Pourcel, Kawasaki Racing Team (7-DNF, twaalfde)
“Het is de eerste keer sinds een tijdje dat ik weer een race in de top tien kan afsluiten. Dat is zeker een positief teken. Ik stond aan de buitenkant en was weg in het midden van het pak in de openingsrace. Hoewel ik niet veel risico’s nam kon ik goed naar voor rijden: van de veertiende naar de zevende plaats. Mijn beste resultaat sinds de GP van Italië in april! Mijn tweede start was niet zo goed, maar toen de Reuver voor mij crashte reed ik op hem in en viel. Mijn voorwiel was beschadigd en ik moest opgeven. ”

Davide Guarneri (DNF – tiende in het kampioenschap)
“Ik voelde me goed dit weekend. Ondanks de modder verliep mijn kwalificatie ook prima. In de eerste reeks was ik slecht weg, maar mijn snelheid was goed en ik was in staat om vlot terug te komen. Ik wist dat het nog mogelijk was om een goed resultaat te behalen. Helaas kwam ik in aanraking kwam met Coppins toen ik 12de lag. Het was een onbenullig koersincident maar ik viel ongelukkig. De voorbije weken had ik al last van mijn rug en de pijn was ondraaglijk zodat ik besloot om niet meer te starten in de tweede manche. We vermoeden dat het misschien een hernia is. Morgen ga ik echter naar Dr Claes in Herentals (België) en zal ik een MRI-scan laten maken.”

Credit foto’s: CDS, Ray Archer & Massimo Zanzani

Steven

Recent Posts

Stap deze zaterdag zelf in het zijspan bij crossteam Barink en vele anderen!

Aanstaande zaterdag is er de mogelijkheid voor jong en oud om eens te ervaren hoe…

15 uur ago

40e verjaardag van de ADAC Supercross Stuttgart: motorcrossgeschiedenis in de Schleyer-Halle

De ADAC Supercross Stuttgart viert zijn 40e editie. Vroeger raceten de rijders op een houten…

18 uur ago

Daan Overveld wint de MON 65cc KW titel

Na heel veel blessureleed heeft Daan Overveld afgelopen weekend feest kunnen vieren. Op het circuit…

18 uur ago

Lacapelle Marival heeft weer voorjaarswedstrijd

Het afgelopen jaar werd er geen voorjaarswedstrijd verreden in Lacapelle Marival. De wedstrijd werd de…

19 uur ago

TM Racing onthult 2025 modellen

TM Racing onthult haar 2025 modellen met een aantal wijzigingen voor alle cilinderinhouden. Deze omvatten…

2 dagen ago

Zo kijk je gratis naar de start van het nieuwe WSX-seizoen

Het nog jonge wereldkampioenschap supercross WSX start komend weekend in Vancouver. Ken Roczen verdedigt er…

2 dagen ago