Nu het moment nadert dat Joël Smets de drie namen van de rijders die België zullen vertegenwoordigen op de MXON vrijgeeft, stijgt ook de spanning. Zondagmiddag, even voor de start van de eerste reeks van het BK Inters Open op de Keiheuvel, zal Joël Smets langs de micro van speakers Leon Van Gestel en Fred Decock de namen van de drie geselecteerde rijders wereldkundig maken. Toch blijf het nu nog altijd koffiedik kijken hoe de uiteindelijke samenstelling van het Belgische team er zal uitzien. Want in tegenstelling tot sommige van de ons omringende landen heeft België het luxe-probleem dat er voor zowat alle plekken een dubbele bezetting mogelijk is. Iets waar Georges Leekens wellicht alleen maar van kan dromen bij de Rode Duivels. Afgaande op de resultaten van onze poll stelden wij zelf alvast het Belgisch MX of Nations team samen.
MX1
Geen verrassingen voor wat betreft de keuze van een MX1 rijder want de overgrote meerderheid van de stemmers is er het roerend over eens dat Clément Desalle de geknipte man voor deze opdracht is. Slechts 6% koos voor Steve Ramon als MX1 rijder. Desalle’s rol als MX1 rijder werd trouwens al bevestigd door Joël Smets. Logisch, want hoe zou je voorbij kunnen aan iemand die 2 GP’s won en 10 maal op 12 GP’s op het podium stond?
Open
Twee namen kwamen naar voren als potentiële rijder voor de Open klasse. Enerzijds, Steve Ramon die aan een regelmatig GP-seizoen bezig is en leider is in de BK-stand. De andere is Ken De Dycker. De Dycker zit wellicht in zijn moeilijkste seizoen ooit als officieel rijder, maar won in Teutschenthal wel beide reeksen van de Duitse GP. Dat wapenfeit kon echter niet genoeg mensen over de streep trekken om Keeno in het team op te nemen. Nog geen derde van de stemmen (28% om precies te zijn) ging hier naar De Dycker. En daarmee heeft het er alle schijn naar dat de Rockstar Teka Suzuki rijder op weg is naar zijn achtste opeenvolgende selectie. Met een beter voorlopig palmares (WK+BK) dan dat van De Dycker lijkt Ramon de favoriet. Toch lijkt de Monster Energy Yamaha rijder nog niet alle hoop opgegeven te hebben. Getuige daarvan deze quote van Ken uit Het Laatste Nieuws van dinsdag: “Ik kan de gedachten van bondscoach Joël Smets niet lezen”, zegt De Dycker die ondanks het blessureleed van de voorbije weken hoopt geselecteerd te worden. “Vorig jaar had Steve Ramon zowat een heel jaar niet gereden en werd toch in het landenteam opgenomen. Als mijn blessure als uitvlucht ingeroepen wordt om me thuis te laten, zijn we terug bij af”.
MX2
De spannendste strijd om een selectie in het Belgische MXON team is die tussen Joël Roelants en Jeremy Van Horebeek voor de MX2 spot. Beide rijders zijn aan mekaar gewaagd in de WK-stand. Het verschil tussen de 7e plaats van Van Horebeek en de 8e van Roelants bedraagt amper 4 punten. In onze poll is de afscheiding tussen beide MX2 rijders wel iets groter. Daar haalt Roelants het pleit met 55% , tien procent meer dus dan Van Horebeek. En misschien is dat omdat Roelants WK-palmares iets mooier toont dan dat van Van Horebeek.
Roelants kan immers twee podiumplaatsen in een GP voorleggen. In Bellpuig en Saint-Jean d’Angély werd hij telkens 2e. Van Horebeek kan geen podiumplaatsen in een GP voorleggen. De Monster Energy Kawasaki rijder reed zich wel twee keer in de top 3 van een GP-manche. Dat was het geval in Teutschenthal en Uddevalla. Maar daarmee doet hij niet beter dan Roelants, want ook de Nestaan JM Racing KTM rijder pakte twee top-3 klasseringen in een GP-manche. Kijken we naar de gemiddelde puntenscore per GP dan wint Van Horebeek nipt met 25,16 punten, voor Roelants met 24,83 punten.
Hoe dan ook, teammanager Joël Smets staat voor een moeilijke beslissing. Er zijn maar weinig argumenten die in de ene of andere richting doorwegen. Op logistiek vlak heeft Van Horebeek misschien wel een voordeel door de samenwerking met Pro Circuit Kawasaki. In hoeverre dat die wetenschap Smets’ keuze zal beïnvloeden valt niet in te schatten. Voor Roelants zou een dergelijke keuze waarschijnlijk hard aankomen. Zijn grootste sportieve rivaal zou hem daardoor weer maar eens de loef afsteken nadat hij (wellicht) een zitje wist te versieren bij het Red Bull KTM fabrieksteam voor volgend seizoen. Anderzijds is die transfer ook geen reden om niet voor Van Horebeek te kiezen. Meer dan waarschijnlijk consulteert Smets een paar andere Belgische ex-topcrossers om deze knoop door te hakken. We twijfelen er geen seconde aan dat beide kemphanen evenveel ambities koesteren voor een MXON in de Verenigde Staten. Maar dat Smets zich nu al aan een team zal wagen waarin zowel Van Horebeek (op een MX1 motor) en Roelants zitten , lijkt ons in ieder geval onwaarschijnlijk. Al wordt zo’n team in de toekomst allicht onvermijdelijk. Voor de nabije toekomst vrezen we in ieder geval dat er zondagmiddag alvast één jonge topper erg teleurgesteld zal rondlopen op de jaarlijkse hoogmis op de Keiheuvel.
Als de logica van onze poll enigzins door Smets wordt gevolgd komt het volgende team uit de bus: Desalle, Ramon, Roelants. Maar uiteindelijk heeft er maar een iemand het laatste woord, en dat is de BMB bondscoach zelf.
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…