Moet je bij sommige crossers de antwoorden er bijna uittrekken tijdens interviews, dan is dat niet zo bij Jeffrey Dewulf. De tiener uit Jabbeke brak dit seizoen helemaal door op nationaal vlak. Daarnaast liet hij ook een paar uitschieters noteren in het nieuwe EK 125cc. Hoog tijd dus om kennis te maken met Jeffrey Dewulf. Na een blessure maakte hij een succesvolle comeback op de Keiheuvel waar hij 2e werd achter Nick Triest.
Jeffrey, je bent aan dit seizoen begonnen als privé-rijder maar nu rijd je voor het MX Dreamteam. Hoe is die deal tot stand gekomen.
“Mijn overwinning in de openingswedstrijd van de VLM op de Keiheuvel kwam een beetje als een verrassing en heeft voor veel publiciteit gezorgd. Daarnaast kwam ik uit goed uit de verf tijdens de ONK MX2 wedstrijden in Mill en Halle. Ook het feit dat ik in het nieuwe EK 125cc uitkom speelde blijkbaar mee. De eerste contacten werden gelegd via Fly-importeur Nicolas Stampaert. In de week voor de eerste BK wedstrijd in Beervelde heb ik dan telefonisch een overeenkomst bereikt met teambaas Gerrit Peters.”
Het MX Dreamteam is eigenlijk een Nederlands team, primeert het ONK MX2 dan?
Volgend jaar welllicht wel, dit jaar nog niet. Zo zal ik zeker in Orp-le-Grand aan de start staan om mijn tweede plaats in de Radson MX2 Trophy te verdedigen.”
Is Orp-le-Grand een circuit dat je ligt?
“Best wel, al is het niet echt mijn favoriet circuit. Ik verwacht toch iets meer van Pierreux (Mont-Saint-Guibert). Het is alsof ik daar een thuiswedstrijd rijd. Ik weet niet wat het is maar ik heb gewoon meer vertrouwen op dat circuit. En bovendien is het ook nog eens de meeste moderne en technische omloop van de BMB kalender. Wellicht ook het circuit dat het dichtst bij de huidige GP-circuits aanleunt.”
Er wordt wel eens schamper gedaan over het niveau in het BK MX2 wat vind jij daar van?
“Met jongens als Van Horebeek, Roelants en Verbruggen erbij zouden we natuurlijk meer kunnen leren. Maar het verschil zou nog groter zijn. Nu al steekt Triest er met kop en schouders bovenuit. Het verschil tussen GP-rijders en rijders van nationaal niveau is gewoon enorm. Maar eerlijk is eerlijk, een kampioenschap met GP-toppers als het ONK MX2 heeft toch gewoon meer aanzien.”
In Balen verbaasde je vriend en vijand met een tweede plaats na die blessure. Hoe komt het dat zware zandcircuit jou zo goed liggen?
“Ik trek al een aantal jaren ’s winters wekelijks naar Loon-Plage. Een fysiek slopend zandcircuit bij Duinkerke waar ik het zandrijden onder de knie kreeg.”
Je staat momenteel 13e in het EK 125cc, al moest je Loket missen door een blessure. Wat vind je van het opzet van het EK?
“Het EK is voor een jonge rijder zeker interessant. Vooral omdat je toch de stiel het best leert op een 125cc. Maar het tijdschema is wel minder. Als EK 125cc rijder begin je ’s ochtends als eerste aan de warm-up, maar rijd je je tweede reeks pas om 17u30.”
Heb je al plannen voor volgend jaar, doe je er nog een jaartje EK 125cc bij?
“Nee, maar ik blijf waarschijnlijk wel in dezelfde paddock, maar dan in het EK MX2. Het feit dat die wedstrijden dan ook in het voorprogramma van de GP’s plaatsvinden geeft het EK toch een heel nieuw elan. De minder verre verplaatsingen en het minder aantal wedstrijden maken het bovendien betaalbaar.”
In het EK rijd je uiteraad op een KTM SX 125 terwijl je voor de Radson MX2 Trophy de SX-F 250 van stal haalt. Vergt dat voortdurend switchen tussen twee verschillende motorfietsen veel aanpassing?
“Nee, op zich niet. Kijk maar naar Jerky Janvier die in Balen met een TM 250F had getraind, maar tijdens de reeksen toch voor zijn vertrouwde 125cc motor koos. Meestal ga je weleens vooraf trainen met de motor waarmee je dat weekend zal rijden, maar altijd kan dat niet. Zo kwam ik in Tongeren zonder gewenningstraining terug aan de start met de SX-F 250 nadat ik een week eerder in Zweden op de 125 had gereden.”
Je rijdt dit weekend een thuiswedstrijd tijdens de Belgian National in Eernegem, terwijl je toch geselecteerd was voor het Junior WK in Frankrijk?
“Ik kreeg inderdaad een mail van BMB secretaris-generaal Stijn Rentmeesters waarin stond dat ik geselecteerd was. Een week later werd dat echter teruggedraaid want blijkbaar was er geen rekening gehouden met de leeftijdsgrenzen. Ik ben bijna 19, en kon ik dus niet deelnemen. Al zit ik daar niet te zwaar over in want als je geen topmateriaal ter beschikking hebt speel je allicht niet mee voor de knikkers. En dan moet je natuurlijk ook nog in een goede vorm steken die dag zelf. Dat gezegd zijnde zie ik Jordy Tixier toch als de te kloppen man.”
Wat verwacht je van Eernegem?
“Tja, daar is het natuurlijk een Inters open wedstrijd. Wat sowieso betekent dat je als MX2 rijder in de start flink benadeeld bent ten opzichte van de 450 F’s. Maar de zanderige ondergrond moet me wel liggen en MC Mikkola zal er wel alles aan doen om er een aantrekkelijk circuit neer te poten. Voor mij is het zeker een thuiswedstrijd want Eernegem is een deelgemeente van Jabbeke.”
Ok, bedankt Jeffrey en tot zondag in Eernegem.
“Bedankt MXMag!”
Foto credits: CDS Images, Plan-B
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…