Antonio Cairoli, Red Bull KTM Factory (2-1, GP-winnaar)
“Ik had niet verwacht hier te winnen maar het is altijd leuk om zo vroeg mogelijk wereldkampioen te worden. Ik nam geen risico’s en had ook een beetje het geluk mee toen Desalle plotsklaps stopte, maar dat is nu eenmaal motorcross. Uiteraard ben ik tevreden over de nieuwe SX-F 350. Ik moest nooit aan de kant met een technisch probleem en dat is heel belangrijk als je constant wil zijn. Ik houd van deze motor en het hele team, zij hebben me enorm geholpen.
“Ik ben erg tevreden met de motor nu. Ook het team werkt erg had en dat bleek in de eerste manche die nagenoeg perfect was. We lijken nu steeds meer in de goede richting te evolueren. Na Loket probeerden we een nieuwe vering afstelling met een iets zachter afgeveerde voorvork. Dat bleek goed te werken voor mij. Zowel gisteren als vandaag was ik hier erg snel. Ik had meer verwacht van de tweede reeks maar vandaag is het erg warm en het circuit was moeilijk. Ik wou winnen maar ben tevreden met de tweede plaats. Dit jaar bevalt de trip naar Brazilië me beter. Ik kon dit keer goed slapen en het circuit beviel me beter dan dat van vorig jaar. Nu gaan we naar Lierop, een circuit waar ik echt van naar uitkijk. Daarna is er nog onze thuis Grand Prix. We gaan dus zo hard mogelijk onze best doen om zo hoog mogelijk te eindigen in het WK.”
Steve Ramon, Rockstar Teka Suzuki (7-4, vierde)
“Vanochtend tijdens de warm-up in modderige omstandigheden, maakte ik een klein foutje. De motor schoof uit het spoor. Ik crashte niet maar om de motor recht te houden zette ik mijn voet aan de grond. Mijn rechterbeen raakte gestrekt waardoor ik onmiddellijk terug binnenreed omdat mijn lies verschrikkelijk pijn deed. De rest van de dag was bijzonder zwaar. Het rijden ging moeilijk. Iemand viel vlak voor mij in de start van de eerste manche. Maar eerlijk gezegd kon ik nooit voluit gaan vandaag omdat ik in de bochten moest opletten voor mijn been. Er waren veel diepe sporen vandaag waardoor ik de pijn moest zien te verbijten. Hopelijk is de spier niet te erg geraakt.”
Rui Goncalves, Red Bull KTM Factory (6-5, vijfde)
“Het is altijd leuk om in Brazilië te rijden want dit is toch een beetje mijn tweede thuis GP. De afgelopen week was ik ziek en moest ik antibiotica nemen om toch te kunnen rijden dit weekend. Ik heb vandaag moeten knokken om vooraan te blijven wat resulteerde in twee goede manches. Dit was totnogtoe mijn beste MX1 GP. Nu de snelheid er is kan ik met de besten mee.”
Davide Guarneri, LS Motors Honda (5-8, zesde)
“Het is leuk om de eerste Honda te zijn maar ik had weer het gevoel dat ik sneller was dan de resultaten laten uitschijnen! De eerste reeks was goed, omdat ik gedurende elf ronden de derde plaats vasthield, maar Cairoli en Desalle waren gewoon te snel. Ook in de tweede race lag mijn ritme hoog, maar tegen het einde voelde ik de hitte plots keihard toeslaan waardoor ik gas terug moest nemen. Ik hoop dat ik mijn fysieke conditie voor volgend seizoen kan verbeteren, omdat ik weet dat de snelheid er is. “
Joshua Coppins, Aprilia Racing Off-Road (9-7, zevende)
“Vanochtend tijdens de warm-up raakte ik met mijn linkervoet in een spoor. Tijdens het eerste gedeelte van de openingsmanche had ik dan ook veel last van mijn voet. Het duurde dan ook even vooraleer ik er aan gewend raakte en de snelheid kon opdrijven. Na een tijdje kon ik dan eindelijk beginnen doorrijden en werd ik nog als negende afgevlagd. In de tweede manche zat ik bij de start ergens midden in het pak. Mijn ritme zat echter goed en dus kon ik terrein en posities goedmaken. Ik werd uiteindelijk zevende en zou ook op die plaats in de eindstand eindigen. Dit is het beste resultaat van dit seizoen. Mijn gevoel met de tweecilinder zit nu goed. Met een paar kleine veranderingen aan de set-up hadden we een erg bruikbare motor voor dit circuit. Ik was zeker competitief en kon meestrijden met de andere jongens.”
Tanel Leok, LS Motors Honda (8-10, achtste)
“Op donderdag was ik ziek en ik had veel last van een zere keel. Daarna heb ik wat medicatie genomen, maar ik had op zondag niet de energie om tot het uiterste te gaan. Het was geen goede GP voor mij. Aan de andere kant scoorde ik nog wat punten, dus dat was wel oké. De baan was moeilijk, maar ik had niet de kracht om echt aan te vallen. Het blijft een vreemd seizoen met hoogte-en dieptepunten die elkaar afwisselen! “
Clément Desalle, Rockstar Teka Suzuki (3-17, negende)
“Ik reed aan de leiding in de tweede reeks tot we dat elektrisch probleem kregen. De ronde voordien had ik al gedacht dat de benzinetank verregaand leeg was. We moeten bekijken wat er gebeurde. Ik maakte een paar fouten in de eerste manche maar de snelheid zat goed. De laatste ronde was wel een teleurstelling. Ik moest van lijn veranderen door een achterblijver en schoof weg. Ondanks de foutjes ben ik toch niet geblesseerd geraakt, dus dat is positief. Tony is nu wereldkampioen maar naar volgend seizoen toe zullen we alleszins een tandje bij steken om dan ook mee te spelen voor de wereldtitel.”
Jimmy Albertson, Martin Honda (10-9; tiende)
“Ik crashte met Boog in de eerste bocht en het duurde haast een eeuwigheid vooraleer ik de motor terug aan de praat kon brengen. Eens ik terug op gang was gekomen reed ik erg goed en lag ik tijdens de laatste ronde bijna achtste. Ik had heel veel energie verbruikt door die remonte en dat voelde ik dan ook in de tweede manche. Ik was als zevende gestart en zakte daarna terug naar de elfde plaats. Vanaf die plek kon ik nog strijd leveren met Coppins en Leok. Naar het einde toe werd ik moe en was het een kwestie van een goed ritme te blijven rijden. Al bij al was het goed vandaag. Het circuit was erg cool ook al hadden ze het een beetje teveel gesproeid.”
Xavier Boog, Kawasaki Racing Team (DNF-6, dertiende)
“Ik had op zaterdag al een goed gevoel toen ik mij ondanks het stof op het circuit toch als vierde wist te kwalificeren. Tijdens de start van de eerste reeks raakte ik in de eerste bocht het achterwiel van Gonçalves. Dat resulteerde in een val, waarna iemand anders over mijn rug heen reed. Het duurde ongeveer een minuut vooraleer ik kon rechtstaan en stappen. Maar toen was alle hoop op een goed resultaat al verdwenen. Ik reed nog een paar ronden om te kijken hoe het circuit evolueerde, maar mijn crossbril was beschadigd geraakt in de crash waardoor ik bij het inhalen van de Braziliaanse rijders modder in de ogen kreeg. Ik besloot dan maar om te stoppen. In de tweede manche was ik weer als vijfde weg maar kon ik niet onmiddellijk de goede lijnen vinden. Daardoor kwamen verschillende rijders al in de eerste ronde voorbij mij. Eens ik de lijnen gevonden had kon ik me tot een vijfde plaats opwerken. Maar tegen het einde toe werd ik moe en zou ik nog een plaats verliezen. De voorbije weken kon ik alleen fietsen om de conditie op peil te houden. Dit circuit was een stuk zwaarder dan de circuits waar ik de afgelopen week op trainde maar ik weet wat met te doen staat met het oog op de twee laatste GP’s.”
Credit foto’s: Ray Archer & CDS
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…