Ken Roczen, Teka Suzuki Europe (1-1, GP-winnaar)
“Dit was een ongelofelijke dag voor mij. Ik heb veel vooruitgang geboekt bij het starten en op dit circuit had je echt goede starts nodig. Ik had twee keer een hard duel met Marvin en ben erg blij dat ik twee keer aan het langste eind trok. Na de eerste reeks verwachtte ik dat de tweede erg moeilijk zou zijn maar mijn conditie was goed en ik kon tot aan het eind blijven doorgaan. Dat volstond. Het was een perfecte race voor de fans die een wervelende show te zien kregen. Met nog twee GP’s te gaan dit jaar wil ik zeker nog een keer op het hoogste podiumtrapje staan voor het seizoen gedaan is.”
Jeremy Van Horebeek, Monster Energy CLS Kawasaki (6-3, derde)
“Ik voelde me al het hele weekend heel goed en wist dus dat ik het kon doen. Het hele team heeft hard gewerkt om me een geweldige motor te geven. Ik was dan ook vastberaden om hier mijn eerste podium van het jaar te halen nadat ik er drie keer erg dichtbij zat. Maar ik heb er wel voor moeten knokken. Ik was slecht gestart in de eerste reeks. Daarna maakte ik het mezelf nog moeilijker door met mijn voorwiel vast te raken in de modder en over het stuur te vliegen. Maar ik bleef er voor gaan en moest tot aan de geblokte vlag vechten om zesde te worden. In de tweede manche was mijn start perfect en probeerde ik Musquin en Roczen te volgen. Ze waren erg snel en wisten al in de eerste ronden een kleine kloof te slaan. In het midden van de manche was ik terrein op hen aan het goedmaken maar ze bleken net iets te ver weg te zijn. Nadat ik mijn enkel had verzwikt in een diep spoor moest ik in de laatste vijf ronden de pijn verbijten. Toen ik in de laatste ronde vanuit de pits doorkreeg dat ik op het podium stond had ik uiteraard genoeg kracht om door te blijven gaan.”
Arnaud Tonus, Teka Suzuki Europe (3-6, vierde)
“De eerste manche was erg goed. Ik startte rond de vijfde plaats en kon nog het podium (van de manche) halen. Daarbij reed ik gewoon mijn eigen race. Ik had veel plezier en dat bleek te renderen. Toch was ik teleurgesteld over de tweede reeks want ik verloor mijn kans om op het GP-podium te staan. Toch ben ik op zich wel tevreden met het resultaat. Ik hou van het circuit en de omstandigheden. Het was dan wel een beetje modderig in de eerste reeks, maar dat was beter dan het stof van zaterdag.”
Zach Osborne, Bike-it Cosworth Yamaha, (4-9, vijfde)
“Dit was niet mijn beste dag van het seizoen maar zeker ook niet de slechtste. Ik denk dat het tijd is om werk te maken van mijn fysieke vorm in de tweede reeks. Doordat ik na mijn hersenschudding niet kon trainen heb ik wat achterstand opgelopen. Op zaterdag had ik geen goed gevoel, maar een snelste tijd op zondagochtend gaf me wel zelfvertrouwen. Ik had een goede start in de eerste reeks en bleef dan doorgaan. Ik werd helemaal niet moe. In de tweede reeks werd ik na een ronde of zeven, acht wel gewaar dat ik op automatische piloot begon te rijden. Toen maakte ik een stomme fout die me de achtste plaats zou kosten. Nu ga ik eens bekijken wat ik kan doen om tegen Lierop terug in een goede vorm te steken en het seizoen te beëindigen met een paar topresultaten.”
Steven Frossard, Monster Energy CLS Kawasaki (11-5, zevende)
“Op zaterdag had ik vlak voor de start van de kwalificatie een probleem met mijn motorfiets. Dat betekende dat ik op mijn reservemotor van start moest gaan in de kwalificatierace. Ik startte slecht en bovendien hing er ook nogal wat stof wat maakte dat ik mijn slechtste kwalificatie van het seizoen neerzette: negende. Het team werkte echter door op zaterdag zodat ik op zondag terug op mijn vertrouwde wedstrijdmotor zat. Maar al vlug na de start van de eerste reeks zou ik crashen. De lokale organisatoren hadden het circuit gewoon doorweekt en mijn voorwiel was in een moddergat blijven steken. Ik viel op mijn hoofd en kon pas in negentiende positie de wedstrijd vervoegen, een halve ronde na de leiders. Ik had hoofdpijn na die crash maar kon toch nog wat punten redden door als elfde te eindigen. De tweede start was beter en ik hing zevende op het einde van de openingsronde. Nadat ik iets later Tonus voorbij was gegaan maakte ik een fout door de bak in neutraal te duwen. Toch kon ik nog vijfde worden. Ik had eigenlijk beter verwacht van dit weekend. Maar als je mijn slechte starts en het feit dat dit circuit passeren haast onmogelijk maakte in beschouwing neemt, mag ik best tevreden zijn met een zevende plaats overall.”
Christophe Charlier, Yamaha Monster Energy Gariboldi (8-8, achtste)
“Wat was dit een zware dag… Op zaterdag kwetste ik mijn duim bij een landing na een grote sprong en dat maakte dat het erg moeijk was om mijn stuur vast te houden en kracht te zetten in de bochten. Ik gaf alles wat ik in mij had en ben blij dat ik hier vandaag toch wat punten kan pakken. “
Harri Kullas, Yamaha Monster Energy Gariboldi (5-11, negende)
“Op zaterdag hadden we een probleem waardoor ik de kwalificatiemanche niet kon uitrijden. Dat maakte dat ik zowat als laatste naar het starthek mocht. Toch had ik een goede start en hing ik lang derde. Ik probeerde bij Tonus en Osborne te blijven maar zij waren net ietsje sneller. Toch was ik tevreden met een vijfde stek. De tweede manche was lang niet zo goed als de eerste en ik haalde maar nipt de top tien. Ik zat klem achter een paar rijders want inhalen was hier moeilijk. Uiteindelijk kon ik het gat met enkele andere rijders toch overbruggen maar dat kostte me wel pijnlijke handen. Het had beter kunnen zijn en misschien moet ik wel meer trainen.”
Alessandro Lupino, Yamaha Monster Energy Ricci (10-10, tiende)
“Ik ben best tevreden. Al had ik wel een kleine crash in de eerste manche waardoor ik wat posities verloor. Mensen vertellen me dat ik in de beginfase van een reeks eigenlijk te braaf ben. Dat is natuurlijk iets waar ik nog aan moet werken want nu laat ik de concurrentie ontsnappen waardoor ik telkens hard aan de bak moet. Toch pakte ik vandaag flink wat punten.”
Gautier Paulin, Yamaha Monster Energy MX Team (DNF-4, elfde)
“Simpson reed als een gek rond, toen hij bovenop me sprong, brak de motor. Eerst hoorde ik een geluid waarvan ik wist dat het wel eens een slecht teken kon zijn. Ik bleef niettemin doorrijden maar verloor gaandeweg aan kracht en toen stopte de motor finaal. Ik was erg kwaad om door toedoen van iemand anders te moeten opgeven. We hadden 8000 km gereisd om zoiets te moeten meemaken. In de tweede reeks had ik bijna de holeshot te pakken en probeerde ik bij Roczen en Musquin te blijven, maar zij waren echter iets sneller. De waves section was uitgebreid gesproeid waardoor ik tractie verloor. Mijn achterwiel ging rechts-links-rechts en katapulteerde me daarna over mijn stuur. Bij die crash stootte ik mijn hoofd waardoor het een tijdje duurde vooraleer ik terug op snelheid zat. Ook het stuur en het koppelingshendel waren verbogen zodat de linkse bochten nadien moeilijker te nemen werden. Ik deed mijn best en bleef alles geven. Dit was geen goede GP want ik had op het podium moeten staan maar ik word wel steeds sneller.”
Shaun Simpson, Red Bull KTM Factory (DNF-DNF)
“Ik was in de eerste manche in een duel met Paulin verwikkeld. Het ging eigenlijk allemaal erg snel. Ik sprong de triple, maar Gautier niet wat betekende dat we tegelijktertijd de bocht daarna ingingen. Ik koos voor de buitenkant, maar Gautier kwam van binnen en sneed me de pas af. Ik ging toen helemaal naar buiten waar ik in een zacht gedeelte terecht kwam, daardoor werd ik over het stuur gekatapulteerd. Vanaf het moment dat ik de grond raakte wist ik dat mijn schouder uit de kom was.”
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…