Het EWC zet dit weekend een stap in het onbekende. Met de GP van Turkije in Fethiye zijn we meteen aan de voorlaatste wedstrijd van het seizoen 2010 aanbelandt. De titelkoorts stijgt en de transfermolen komt nu ook in het EWC op toeren.
In E1 heeft leider Antoine Meo nog slechts 22 punten voorsprong op Eero Remes. Dat betekent dat de Fransman geen faux-pas mag begaan want in dit stadium van het wereldkampioenschap betaal je een opgave gewoonweg cash. We vragen ons ook een beetje af tot wat Johnny Aubert nu nog in staat is. Kan de KTM fabrieksrijder zich tussen zijn land- en teamgenoot nestelen in de WK-stand? Hoedanook, de E1 campagne van Aubert heeft niet gebracht wat er van verwacht werd.
Mika Ahola lijkt na de Griekse GP op weg naar een derde opeenvolgende titel in de Koninginneklasse die E2 heet. Met 30 punten achterstand kan Ivan Cervantes zich niet de minste fout permitteren. Dieper in het klassement lijken Jean-François Goblet en Hans Vogels dit weekend om de 12e plaats te gaan strijden. Met een tikkeltje meeval zit er voor beide Laaglanders zelfs een top-10 WK-tussenstand in.
Met maar liefst 52 punten voorsprong op naaste achtervolger Christophe Nambotin is de kans groot dat David Knight zich dit weekend tot wereldkampioen E3 kroont. De Manxman mag zijn EXC 530 dan wel een dikke meid vinden, toch blijkt het een ijzersterke combinatie te zijn. Met Simone Albergoni of Sébastien Guillaume maken er twee tweetaktrijders kans op de laatse podiumtrap in het WK E3. Alvast een teken dat in de Enduro tweetakten nog volop meetellen.
Ook in Turkije zullen de EWC-rijders het warm krijgen. Tot temperaturen in de mid-40’s zoals in Griekenland vorig weekend, komt het echter niet dit weekend. Voor morgen en overmorgen worden maxima van 32 °C voorspeld. Van de rivaliteit tussen Turkije en Griekenland is in Fethiye alvast niets te merken. Integendeels zelfs want de Griekse federatie heeft een aantal officials naar Fethiye afgevaardigd om de Turken te helpen bij de organisatie van hun eerste GP. Enduro verbroedert dus.
Ondertussen raakte ook bekend dat Gas Gas niet met een maar met twee teams van start gaat volgend seizoen. De voornamelijk tweetaktlijn van de Catalanen heeft blijkbaar de wind in de zeilen.
Bij Farioli KTM zou Johnny Aubert terugkeren naar de E2. Tomas Oldrati volgt dan wellicht de andere richting en zou in E1 de secondant worden van Eero Remes.
Voor Simone Albergoni lijkt er geen plaats meer te zijn bij Farioli KTM. We zien hem dan volgend jaar wellicht terug op een Yamaha WR250 in E1 bij het team van de Italiaanse Yamaha dealer Motoracing.
Foto credits: KTMimages/Jonty Edmunds, ABC Communications
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…