Categories: Green FlagSlideshow

Green Flag: Transferhypotheses

Het nieuws dat Roger De Coster na 16 jaar trouwe dienst American Suzuki Motor Corporation verlaat, sloeg deze week in als een bom. De geboren Brusselaar was einde contract bij Suzuki, maar wou graag met hen verder werken. Suzuki kon of wou De Coster maar een contract van een jaar aanbieden. Iets waar De Coster geen trek in had. Zodoende scheiden de wegen van Suzuki en De Coster binnen een paar weken. In een interview met de Amerikaanse MX Radio Show DMXS legde De Coster de situatie uit en vertelde hij ook dat hij al verkennende gesprekken had gehad met KTM.

Dat het KTM menens is mag duidelijk zijn. De Oostenrijkers hebben het voorbije jaar gedomineerd in de wereldkampioenschappen en zijn vast van plan dat vanaf volgend jaar ook in de Verenigde Staten te gaan doen. Toekomstig en regerend wereldkampioen MX2, Marvin Musquin wordt alvast een pion van het KTM USA team. Met De Coster aan het roer van dat team zou de overgang tussen de GP’s en het AMA gebeuren minder bruusk verlopen voor Musquin. Want, Decoster spreekt net als Musquin Frans. Het enige minpunt is dat voorlopig ook Mike Alessi nog onder contract ligt bij KTM USA. En net deze werd eind 2008 door De Coster aan de deur gezet bij Suzuki.

Zou het bij KTM USA wel kunnen klikken tussen Alessi en De Coster?

Als KTM iemand als De Coster wil aantrekken om hun Amerikaanse team te gaan leiden, wil men meer dan waarschijnlijk ook flinke bedragen spenderen om een valabele kopman aan te trekken. Omtrent de identiteit van de toekomstige kopman circuleren de wildste geruchten. Zowat elke topper uit de Supercross of 450 Class wordt genoemd. James Stewart, Christophe Pourcel, Ryan Dungey, Chad Reed, zijn de namen die steeds terug blijven komen.  Al lijkt het hoogst onwaarschijnlijk dat Stewart naar KTM zou komen blijft er nog steeds de link tussen beide genaamd: Red Bull. Stewart is al enkele jaren een van de meest vooraanstaande Amerikaanse atleten van het merk en moest destijds bij Kawasaki tegen zijn zin  de wil van Monster Energy ondergaan.

Niemand kan ontkennen dat ook Christophe Pourcel een goede keuze zou zijn voor KTM. De Fransman is nog maar net 22 en is dus ongetwijfeld een wissel op de toekomst. Ook voor hem lijkt een samenwerking met een taalgenoot bijkomende voordelen op te kunnen leveren.

Met Roger De Coster als mentor kwam Ryan Dungey tot ontbolstering.

Ryan Dungey, de man die onder de leiding van Roger De Coster op twee seizoenen tijd twee titels binnenhaalde, ligt ook nog in 2011 onder contract bij Suzuki. Het gerucht gaat echter dat Dungey een  clausule in zijn contract heeft laten opnemen waarin staat dat indien “bepaalde personen” (meer dan waarschijnlijk De Coster) het Rockstar Makita Suzuki team verlaten, het ook hem vrijstaat om op te stappen. Moest die bepaalde passage daadwerkelijk in Dungey’s contract staan, dan lijken de voorwaarden nu al vervuld te zijn.

Indien De Coster in zijn kielzog Ian Harrison zou meenemen naar KTM USA, mogen we best spreken van een brain-drain. De Coster is allicht de meest ervaren motorcross teammanager ter wereld en Zuid-Afrikaan was de afgelopen jaren als engine-builder verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Dungey’s SX en MX krachtbronnen. Zonder de omkadering van deze twee cruciale mensen lijkt Dungey  flink aan slagkracht te moeten gaan inboeten. Iets waar hij wellicht rekening mee dient te houden indien hij in 2011 bij Suzuki blijft. Als de handtekeningen van De Coster en Harrison binnen een paar weken onder een contract met KTM prijken, hebben de Oostenrijkers met een paar pennentrekken het sterkste AMA fabrieksteam van de voorbije jaren aanzienlijk verzwakt.

De piste Reed lijkt ons geen mogelijkheid. De Australiër heeft namelijk een tweejarig contract met Monster Energy Kawasaki en het is hoogst onwaarschijnlijk dat KTM (of hoofdsponsor Red Bull) bovenop een wellicht al erg lucratief contract nog eens extra in de geldbuidel zou tasten om zo een rechtstreekse concurrent rijker te maken. Bovendien heeft Reed dit najaar de handenvol met de promotie van en het rijden in zijn eigen Super X series in Australië. Omdat het Australisch supercross kampioenschap op langere termijn allicht belangrijker is voor Reed, lijkt de kans dan ook klein dat hij zich een hele herfst zou wijden aan het klaarstomen van de KTM SX-F 350 voor de Supercross.

Moet Clément Desalle nog dit jaar een Green Card aanvragen?

Een van de grote winnaars in deze hele potentiële carrousel zou weleens Clément Desalle kunnen heten. Indien Dungey daadwerkelijk naar KTM zou verkassen, is er wellicht geen houden meer aan Desalle om de plas over te steken. Vooral ook omdat de marketinglui  van Rockstar wellicht onder de indruk zijn van Desalle’s gastoptreden in Unadilla. Mocht niet Dungey, maar Pourcel naar KTM USA trekken dan zal ook dat de kansen van de Panda op overzeese tewerkstelling vergroten. We mogen aannemen dat in zo’n geval Desalle’s tekengeld ruimschoots zal volstaan om zich uit zijn lopend contract bij Rockstar Teka Suzuki  te kopen. En dan hebben we ons niet eens afgevraagd in hoeverre De Coster Desalle bij KTM USA zou willen hebben. Mocht Desalle de komende dagen of weken daadwerkelijk richting States verkassen dan verlengt Steve Ramon wellicht terug zijn contract met het Lommelse team.

Rijdt Ken Roczen volgend jaar op een oranje motorfiets?

Ook de naam Ken Roczen valt regelmatig in het KTM USA verhaal. Op het  eerste zicht een vrij onzinnige piste want wie de AMA Pro Racing reglementen erop naleest weet dat Roczen ook volgend jaar nog niet in aanmerking komt voor  deelname in een AMA Pro competitie. Vanaf 2011 trekt de AMA de minimum leeftijd op tot 18 jaar. Althans dat is het plan. Hier en daar wordt gesuggereerd dat de AMA een berisping zou krijgen van de FIM, voor wie competitie in een MX2 klasse vanaf 15 kan. Zodoende zou de AMA de algemeen internationaal geldende regels moeten toepassen. Nogmaals, dit zijn suggesties en geen zekerheden. Een switch van Roczen van Teka Suzuki naar het MX2 GP-team van Red Bull KTM lijkt ons plausibeler. Al was het dan maar als tussenstop om dan in 2012 daadwerkelijk de stap richting Amerika te zetten. We kunnen ons voorstellen dat Roczen’s privé-sponsor Red Bull, voor wie Roczen zowat de ideale Poster Boy is, hun goudhaantje niet graag geassocieerd ziet met een team dat bijna synoniem staat voor Rockstar. Ook al heeft het MX2 team van Teka Suzuki daar afgelopen jaar niks mee te maken gehad. Straffer nog, het Duitse management van het Teka Suzuki MX2 team heeft de Oostenrijkers vlak voor dit seizoen begon vriendelijk bedankt voor bewezen sponsordiensten. Volgens hen stonden de verplichtingen die Red Bull oplegde niet in evenredigheid met de sponsorbedragen. Allicht nam de Duitse poot van Teka Suzuki die beslissing onder druk van Suzuki. Maar wellicht blijft de weigering van de Teka clan nog nazinderen bij Red Bull. In hoeverre er na een transfer van Roczen nog plaats zal zijn voor Jeremy Van Horebeek bij Red Bull KTM moet nog blijken. Maar mocht de Brabander samen in een team zitten met Roczen en Herlings, dan lijkt hij alvast de waterdrager van beide tieners te worden…

Foto credits: CDS Images, Suzuki Racing

Caroline Quintero

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

3 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

11 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

12 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

23 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago