Gautier Paulin, Yamaha Monster Energy MX Team (1-3, GP-winnaar)
“Vooraf was mijn doel zoals altijd: winnen. Ik heb dit jaar veel tijd doorgebracht op zandcircuits, ik denk dat ik zo’n drie maanden in België heb gezeten dit jaar. En al dat harde werk heeft nu iets opgeleverd. Ik ben dan ook erg blij dat ik deze zandwedstrijd kan winnen en dat dan nog voor iemand uit Zuid-Frankrijk! In de eerste reeks was ik tot dichtbij Ken genaderd maar toen kreeg hij dat technische probleem. Eigenlijk had liever geduelleerd met hem, maar goed, mechanische problemen maken nu eenmaal deel uit van de sport. In de tweede reeks was mijn start niet zo goed. Ik zou lang derde hangen tot ik in de laatste ronde in mijn zicht kreeg. We had een leuk gevecht en ik had hem echt graag op de meet geklopt. Vorig jaar was het moeilijk voor mij in het zand, ik denk dat ik toen amper punten heb gescoord en toen een DNF liet optekenen. En vandaag win ik hier, fantastisch!”
Marvin Musquin, Red Bull KTM Factory (3-2, tweede)
“Ik begon aan de eerste manche met de ambitie om deze te winnen maar het circuit was erg zwaar. Ik verloor wat plaatsen maar zag toen dat Ken moest opgeven en realiseerde me dat ik wereldkampioen was. Het was geweldig om te zien hoe het hele team met bij de finish opwachtte om het WK te vieren. In de tweede reeks had ik een goed gevecht met Gautier. Ik feliciteer hem dan ook met zijn GP-zege. Ik vind het ook sneu dat mijn rivaal, Ken Roczen, moest uitvallen met technische problemen. Hij heeft heel veel pech gehad.”
Joël Roelants, Nestaan JM Racing KTM (2-4, derde)
“De eerste reeks was ik niet zo goed eg aan het, maar ik kwam de eerste bochten goed door. Daarna zat ik ongeveer vijfde, door de pech van Roczen schoof ik nog een plaatsje op. Dan heb ik ook nog Musquin gepakt en zo kwam ik op de tweede plaats. Heel de manche heb ik tweede gehangen, ik voerde het tempo op het einde nog op om Paulin te gaan halen. Gautier had het gevaar echter meteen in de gaten en verhoogde ook zelf zijn snelheid. Dan heb ik me maar niet leeg gereden op hem en ben ik gewoon rustig naar de meet gegaan. De tweede reeks had ik heel veel last van maagkrampen. Mijn tempo lag niet iets te lag en ik kon niet mee met de leiders. Het was jammer dat ik niet het volle pond kon geven omdat ik me speciaal nog wat had gespaard.
Shaun Simpson, Red Bull KTM Factory (4-7, vierde)
“Eerder deze week was ik niet zeker of ik hier dit weekend wel zou kunnen rijden. Toen ik op dinsdag en woensdag reed was mijn schouder beter dan ik verwacht had. Maar ik was me ervan bewust dat het moeilijk zou worden dit weekend. Ik verwachtte me meer aan overleven dan aan behoorlijke uitslagen. Ik was erg blij met de eerste manche want al had ik niet de beste start toch had ik heel de wedstrijd lang een goede snelheid. Ik kon eigenlijk amper geloven dat ik als vierde over de meet ging. In de tweede manche reed ik niet zo goed. Ik kon geen goede lijnen vinden en ook het juiste ritme vond ik niet. Eigenlijk zat ik ver van het tempo van de koplopers, maar ik heb gewoon geprobeerd om zo lang mogelijk aan te klampen. Spijtig dat ik in de laatste ronden nog een plaats moest prijsgeven. Maar al bij al ben ik blij met hoe het weekend verloren is. Ik hoop dat ik volgend weekend in Italië een soortgelijk resultaat kan neerzetten en nog een paar plaatsen kan opklimmen in de WK-stand.”
Harri Kullas, Yamaha Monster Energy Gariboldi (7-5, vijfde)
“Gisteren hadden we problemen maar het team heeft hard gewerkt en vandaag liep het dan stukken beter. De motor was geweldig en ik had goede starts. Aan het eind van de eerste reeks had ik een goed duel met Tonus die net iets sterker bleek te zijn. Ik was echt blij met mijn allereerste kopstart in de tweede manche. Het was geweldig om het veld aan te voeren, ook al duurde dat maar even! Roczen, Musquin en Paulin gingen me voorbij maar ze waren zo sterk en snel dat ik hen moest laten gaan om me op mijn eigen wedstrijd en ritme te concentreren. Ik werd uiteindelijk vijfde. Ook in de eindstand werd ik vijfde, wat meteen betekende dat dit mijn beste GP is. Het was hard maar ik heb ervan genoten. Ik moet ook mijn monteur en het team bedanken vanwege hun hard werk van gisteren.”
Arnaud Tonus, Teka Suzuki Europe MX2 (6-8, zesde)
“Het was een goede dag voor me. Normaal gezien ben ik geen zandrijder maar ik had toch twee goede races. Na een goede start in de eerste manche kon ik mijn ritme niet vinden en zat ik te gespannen op de motor. Ik crashte wel niet maar mijn snelheid was gewoon niet goed. Toch was zesde nog een redelijk resultaat. Ik ging hard tegen de vlakte tijdens de start van de tweede reeks nadat ik tegen Karro’s motor, die vlak voor mij crashte, aan reed. Daarna ging ik er echt helemaal voor en met een goed ritme werd ik nog achtste, wat best goed was.”
Ken Roczen, Teka Suzuki Europe MX2 (DNF-1, zevende)
“Dit had eigenlijk een GP-zege kunnen zijn. We hadden echter een probleem met de ketting in de eerste race en dat betekende nog maar eens een DNF. De tweede reeks liep echter erg goed en ik reed vlot tot ik wat last kreeg van opgepompte armen. Gelukkig zat er nog wat energie in de tank. Ik voelde me nog fris en het was positief om toch iets te winnen vandaag. Volgende week gaan we naar Fermo en ik kan alleen maar hopen dat het daar beter gaat.”
Zach Osborne, Bike-It Cosworth Yamaha (11-6, achtste)
“De eerste manche was niet briljant maar ik kon tenminste punten pakken. In de tweede manche kon ik een sterke remonte neerzetten, waarschijnlijk dankzij mijn fitnesstraining van de laatste weken. Ik ben erg tevreden over de tweede reeks en ga nu op kruissnelheid naar Fermo. Daar verwacht ik volgende opnieuw voor het podium te kunnen meestrijden. Zoals de meeste andere rijders ben ik nog nooit in Fermo geweest, maar ik krijg nieuwe circuits vrij vlug onder de knie, we zien wel. Ik heb echt mijn zinnen op die vierde plaats in het kampioenschap gezet.”
Jake Nicholls, HM Plant Red Bull KTM UK (13-10, tiende)
“Ik ben een beetje teleurgesteld over vandaag, maar misschien moet ik de resultaten van vandaag maar op een andere manier bekijken. En dan scoor ik toch twee keer punten ondanks een pijnlijke lies, waardoor ik niet kon trainen en een enkel waarvan ik nog steeds last heb. Mijn starts waren zeker niet goed maar dit was wel mijn beste resultaat ooit in Lierop. Ik pakte vandaag mijn eerste punten over een tijdspanne van vier GP-manches en het was belangrijk dat ik uit dat dalletje geraakt ben. Ik kreeg bovendien fantastisch nieuws te horen met mijn selectie voor de MXoN. Deel uitmaken van het Britse MXoN team was altijd al een van mijn doelstellingen en ik kan dus niet wachten om naar Denver af te reizen.”
Glen Coldenhoff, Jumbo TvE Yamaha (9-14, elfde)
“Ik kwam niet echt goed weg bij de start maar bij de eerste doorkomst lag ik toch al achttiende. Het rijden ging lekker en ik begon plaatsen op te schuiven. Halfweg de manche kreeg ik zicht op een plek in de top tien. Ik wist door te zetten en kon me op een negende plaats nestelen. Zo zou ik ook over de finish rijden. In de tweede manche lag ik na de openingsronde ook net in de top twintig. Het rijden was echter moeilijker. De vermoeidheid begon mee te spelen en ik kon moeilijk in mijn ritme komen. Toch kwam de top vijftien in zicht en ik kon in de slotfase zelfs doorschuiven naar plaats veertien. Waren mijn starts beter geweest, dan had er waarschijnlijk meer ingezeten.”
Nick Triest, Shineray MX Team China (8-15, twaalfde)
“Zaterdag ging het al vrij snel. Ik kon goed standhouden en kwam binnen als 12de. De eerste manche was ik minder mee in de start. Gelukkig heb ik heel veel kunnen goedmaken in de eerste ronden. Even had ik schrik dat ik daar later de tol zou voor betalen, maar dat was niet het geval. Ik werd achtste, mijn beste resultaat van het seizoen. In de tweede reeks was ik goed weg in de eerste meters, tot Karro vlak voor het insturen ten val kwam voor mij. Ik kon hem niet meer ontwijken en reed op hem in.Daarbij heb ik mijn schouder bezeerd en ook de motor stond uit de haak. Vanop de laatste plaats ben ik dan nog kunnen terugkomen naar de 15de plaats. Al bij al mag ik wel tevreden. Na een aantal mindere weken doet zo’n resultaat wel goed.”
Steven Frossard, Monster Energy CLS Kawasaki (5-DNF, dertiende)
“Op zaterdag startte ik sterk in de kwalificatierace. Ik leidde zelfs een aantal ronden tot ik last begon te krijgen van opgepompte voorarmspieren en mijn ritme niet meer kon aanhouden. Ik slaagde er toch nog in om de vierde plaats vast te houden, wat me een uitstekende startpositie voor de manches gaf. Ook vandaag had ik twee goede starts. Eerst hing ik achtste maar ik kon al snel naar vijf doorschuiven waar ik dan achter Simpson bleef hangen. Ik vond het circuit vrij gevaarlijk vanwege de diepe sporen in de aanloop naar de sprongen. Ik zou nooit een manier vinden om Simpson voorbij te gaan, ook al hing ik vlak achter hem. Vijf was echter een goede uitgangspositie voor een goed overall klassement. Ook in de tweede manche had ik een goede start, maar bij het ingaan van de eerste bocht knalde er iemand tegen mijn achterwiel aan wat me tijd zou kosten. Ik crashte toen nog niet, maar zou dat verderop in de openingsronde wel doen. Ik hing daarna drieëntwintigste maar kon terugkomen naar een dertiende plaats. Toen begon mijn uitlaat, die beschadigd was in de startaanrijding, me parten te spelen. Ik verloor meer en meer vermogen en moest uiteindelijk opgeven.”
Jeremy Van Horebeek, Monster Energy CLS Kawasaki (DNF-13, zeventiende)
“Ik kwam net als nog heel wat andere mensen ziek terug uit Brazilië. Dit weekend was verschrikkelijk voor mij. Misschien was het beter geweest dat ik thuis was gebleven, maar ik wou hier persé rijden omdat het toch een thuiswedstrijd is voor mij. Op zaterdag liep het zeker niet slecht en werd ik vijfde. In de eerste manche knokte ik mij naar een achtste plaats om daarna te crashen. De tweede manche zou echter enorm zwaar blijken. Ik was verschrikkelijk moe maar bleef doorgaan om dertiende te worden. Ik ben teleurgesteld omdat ik in de WK-stand verschillende plaatsen verloor. Hopelijk steek ik tegen Fermo volgende week en de Motocross of Nations in de States in een betere vorm.”
Dennis Verbruggen, Nestaan JM Racing KTM (14-DNF, negentiende)
“Heel veel valt er eigenlijk niet te zeggen. Het zat me gewoon niet mee. Op zaterdag was mijn roll-off kapot, de motor die niet wilde starten… Ik rol van het ene probleem in het andere. In de eerste reeks kon ik nog ten minste uitrijden en werd ik veertiende. Heel ontgoochelend, de laatste vijf weken was er altijd wel iets. Ik hoop dat ik in Fermo nog eens kan vlammen.”
Credit foto’s: CDS, Massimo Zanzani, S. Guttierez & Ray Archer
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…