In zijn tweede jaar als teammanager van het Vamo Racing team, pakte Steven Vandeweyer de Europese MX2 titel met Steven Lenoir. Tijd dus voor een interview met de jongste teambaas van België.
MXMag:Steven, hoe ben jij in de motorcross gerold?
Steven Vandeweyer: Via mijn vader. Mijn vader was vroeger de mechanieker van Albert Bervoets, een BMB Inter. Zo heb ik de motorcrossmicrobe te pakken gekregen. Vanaf mijn zesde ben ik competitie beginnen rijden. Op mijn twintigste ben ik een motorcrosszaak, V-mac, begonnen in Heusden-Zolder. Uiteindelijk ben ik dan na twee jaar later zelf gestopt met motorcross.
MXMAG: Hoe is het Vamo Racing team tot stand gekomen?
Steven Vandeweyer: Na een aantal jaren kreeg ik via Suzuki met de zaak de mogelijkheid om aan sponsoring doen. Op dat moment heb je de keuze: Of je sponsort zoals veel andere motorzaken een goede Inter in een liefhebbersbond, of je doet iets voor de aanstormende jeugd. Dat laatste sprak mee meer aan, ook al wist ik dat ik er me harder voor zou moeten inzetten. We zijn dan vorig jaar begonnen met Mike Vanderstraeten, die in 2008 de MX Rookie Cup had gewonnen en Victor Picoto. Oorspronkelijk was het plan om vooral BK-wedstrijden te combineren met Internationale wedstrijden in België en de buurlanden. Maar eigenlijk zijn onze ambities heel snel gegroeid. Aan het eind van vorig seizoen hebben we een gesprek gehad met het DMX Team van Paul Cremers, de vader van Maarten. Daarop zijn de twee teams samengesmolten en hebben we ons vizier op het EK gericht.
MXMAG: Jullie pakten nu de Europese titel met Lenoir, wat zijn de plannen voor volgend jaar?
Steven Vandeweyer: “Het EK MX2 is een certitude in 2011, maar er is interesse van enkele sponsors om een WK-campagne aan te vatten. We zijn nu aan het uitdokteren in over dat mogelijk is. Maar voor mij zijn de GP’s zeker geen must. Wat we dit jaar meemaken is wel meer dan we verwacht hadden. Het gaat eigenlijk wel snel. Dat had ik niet voor ogen toen ik met het team begon. Als ik na vijf jaar nog steeds met een paar jongeren het BK zou afwerken en daarbij een paar EK-wedstrijden per jaar zou kunnen rijden, was dat op zich al goed geweest voor mij. Anderzijds moet je nu misschien wel naar dat hoger niveau overschakelen.
: Kan je al iets zeggen over de rijders van t Vamo voor 2011?
Steven Vandeweyer: Het team zal uit drie rijders bestaan. Maarten Cremers blijft sowieso aan boord maar stapt volgend jaar op een Suzuki RM-Z 450. Een machine waarmee hij nu al traint en die hem ook iets beter ligt. Maarten gaat het nieuwe Amateur WK, dat in de plaats van het WK MX3 komt, afwerken. Daardoor wordt het team wel opgesplitst want wij zitten dan sowieso bij de GP’s. Zoals het er nu naar uitziet gaan we twee rijders hebben in het EK MX2. De kans dat, dat met Steven Lenoir zal gebeuren is echter heel klein. Nu hij Europees kampioen MX2 is wil hij maar al te graag naar de MX2 GP’s. Wat uiteraard normaal is. Hij heeft het voordeel dat als Europees kampioen MX2 volgend seizoen zijn inschrijvingsgeld in het WK MX2 wegvalt. Hopelijk blijft hij toch nog bij ons, maar dan als GP-rijder.
MXMAG: Valt Vamo Racing te combineren met een zaak als V-mac?
Steven Vandeweyer: Dat werkt heel goed eigenlijk. Mensen als Paul Cremers en Johan Boonen steken geregeld een handje toe. Daarnaast neemt Michiel Janssens me heel wat van mijn dagelijks werk uit handen.
MXMAG: Straalt het sportieve succes van jouw team ook af op jouw zaak?
Steven Vandeweyer: “Toch wel. We zijn het team uiteraard ook begonnen om publiciteit te genereren voor de winkel. Maar het team staat toch los van de winkel. We hadden het team evengoed V-mac Racing team kunnen noemen. Maar om de zaken toch enigszins gescheiden te houden hebben we het Vamo Racing genoemd. We profiteren toch van die EK-campagne, want we krijgen ook mails en telefoons van mensen buiten de Benelux die bij ons iets willen bestellen via postorder of een motor willen komen kopen.”
MXMAG: Wat vindt je van het feit dat het EK volgend jaar samenvalt met de GP’s?
Steven Vandeweyer: “Dat is zeker een goede zaak. Sowieso, omdat je dan mee profiteert van de uitstraling van de MX1/MX2 GP’s. De laatste jaren was dat met het WK MX3 toch een stuk minder geworden. Ook voor de sponsors is het beter, want ze krijgen een heel programma aangeboden. Het is dus voor de EK teams zeker een vooruitgang.”
MXMag: Jullie hadden met Rasmus Jorgensen toch nog een derde rijder?
Steven Vandeweyer: “Klopt, oorspronkelijk ging Rasmus samen met Maarten de EK MX2 wedstrijden rijden. Hij is in november vorig jaar zwaar geblesseerd geraakt aan zijn schouder. De blessure was een zenuwletsel en zijn linkerarm was eigenlijk verlamd. Daardoor is hij een heel jaar out geweest. Hij is nu terug heel hard aan het trainen en kan zelfs terug met de motor rijden. Naar volgend jaar toe zullen MX2 GP’s allicht nog te hoog gegrepen zijn voor hem. Maar misschien hebben we met hem wel terug een potentiële top 3 rijder voor het EK. Valt de revalidatie tegen dan gaat hij volgend jaar alleen het Deens kampioenschap rijden.
MXMag: Hoe belangrijk is het BK voor jullie?
Steven Vandeweyer: “Heel belangrijk. Daarom combineren we zo vaak mogelijk het EK met Belgische wedstrijden. We hebben ook een aantal Belgian Nationals in de buurt afgewerkt, zoals die van MC Santi in Hasselt omdat we op die manier extra publiciteit voor de zaak genereren.”
MXMag: Ok, Steven bedankt voor het interview en veel succes in 2011
Steven Vandeweyer: “Bedankt”
Foto Credits: CDS Images, Vamo Racing PR/Plons Racing, MXmag.be
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…