Tony Cairoli, Red Bull-KTM (2-1, winnaar)
“Ik heb absoluten genoten van de zandrace in Lierop. Het is ook een circuit waar ik veel goede herinneringen aan heb. Hier won won ik vorig jaar het kampioenschap en nu win ik de GP. Ik had de titel al op zak in Brazilië, maar ik kwam niet naar Lierop om te vieren. Er waren veel vrienden en familie dus wilde ik zeker wat laten zien! Feesten kunnen we vanavond nog. Maar ook volgend weekend in Italië wil ik nog graag winnen. Het is de laatste wedstrijd van het seizoen en er zullen veel Italiaanse fans zijn.”
Max Nagl, Red Bull-KTM (1-4, tweede)
“Ik ben blij met mijn tweede plaats. Op zaterdag begon ik al goed aan het weekend met mijn zege in de kwalificatierace. De eerste race was niet zo makkelijk als het leek maar ik kon de wedstrijd controleren en won. Zo wist ik ook in kampioenschap terug te komen tot op een paar punten van David (Philippaerts). Ik maakte een paar kleine foutjes in de tweede race waardoor een aantal rijders me voorbij gingen maar ik ben erin geslaagd om toch nog vierde te worden. Ik heb Philippaerts weeer achter me gehouden en dat was belangrijk vandaag. Nu ga ik naar Italië waar ik hard mijn best ga doen om de derde plaats in het kampioenschap te pakken. Het zal niet eenvoudig zijn, omdat de Italiaanse piloten thuis altijd heel snel zijn, maar ik ga mijn best doen.”
Steve Ramon, Rockstar-Teka-Suzuki (3-3, derde)
“Het was een moeilijk weekend met een heel zware baan. Vooral de eerste reeks was een zware opgave, omdat ik me niet op mijn gemak voelde op de motor. Gelukkig had ik een beter ritme in de tweede manche totdat ik crashte in de wavesectie achteraan op het circuit. Daardoor werd ik wel wat uit mijn lood geslagen. Ik moest de motor opnieuw starten en even zoeken om er weer ‘in’ te komen. Hoe dan ook ben ik blij om weer op het podium te staan. Zeker omdat het de laatste paar weken lastig was met mijn liesblessure.”
Rui goncalves, Red Bull-KTM (7-2, vierde)
“Ik ben erg blij. Het was een geweldige race, ik ben dan ook heel tevreden met de vooruitgang die ik de laatste tijd heb gemaakt. Ik ben altijd blijven geloven dat ik ook in de MX1 een kans heb om voor het podium strijden en dat was wat hier gebeurd is in Lierop. Op zaterdag moest ik eerst even wennen aan het circuit dat er al zwaar bij lag, maar dat was voor alle rijders natuurlijk hetzelfde. Ondanks een val waarbij ik mijn rug bezeerde reed ik een goede kwalificatie en werd derde. In de eerste manche op zondag had ik een sterke start, maar na een paar ronden heb ik gemerkt dat er iets mis was met de koppeling had. Ik moest het tempo laten zakken om zeker aan te komen. Tussen de reeksen bleek dat de schijven volledig werden verbrand en bijna gingen breken! In de tweede race kon ik weer een goede start maken en in de derde ronde passeerde ik Ramon. Ik kon een paar seconden uitlopen en ik heb zelfs geprobeerd om achter Cairoli aan te gaan, maar dit bleek onmogelijk.”
Tanel Leok, LS Motors-Honda (4-7, zesde)
“Het was wel redelijk goed vandaag… Al had ik het gevoel dat het nog beter had gekund! Na een zwakke start in de tweede reeks kon ik inlopen op Ramon en Nagl die derde en vierde lagen. Ik wist dat ik op het podium zou staan als ik Ramon kon passeren. Daarom stak ik nog een tandje bij, vervolgens maakte ik wel een flinke klapper. Mijn stuur raakte gebogen waardoor het niet bepaald makkelijker werd. Ook in de eerste manche had mijn start beter gekund. Qua rijden was het daarentegen wel goed. En die vierde plek, op slechts 18 seconden achter de winnaar, was zeker niet slecht.”
Marc De Reuver, Beursfoon-Suzuki (8-6, zevende)
“Het ging best aardig. Ik had graag nog wat meer gewild maar dat zat er niet meer in. Als je vier weken geleden keek hoe het toen in Lommel was, dan kan ik alleen maar blij zijn met mijn evolutie. (grijnst) Als ik die trend kan aanhouden, wordt ik vogend jaar wereldkampioen! Geintje hoor. Nee, in de tweede manche leek het nog even of ik Philippaerts zou kunnen gaan halen voor de vijfde plaats. Alleen is dat een conditiebom hé, die blijft maar gaan! Remmen, gas geven en niet moe worden. In de eerste manche had ik me even geforceerd en dat betaal je onmiddellijk cash. Ik wil volgend weekend ook nog goed rijden, en alle andere races waar ik nog aan de start sta dit seizoen. Over volgend seizoen kan ik nog niet veel kwijt.Of ja dit: ik rijd sowieso GP’s op een Japanse motor met een Nederlands team.”
Davide Guarneri (9-8, achtste)
“Voor een zandrace pakte ik hier een vrij goed eindresultaat met een achtste en negende plaats. Vooral omdat ik op voorhand wist dat Lierop één van de zwaarste races van het seizoen zou worden. De top vijf jongens waren niet per sé sneller, maar ze waren zeker sterker! Maar goed, ik bleef in beide manches vechten tot het einde. Ik heb geen tijd verloren door een grote fout of inzinking. Lierop was dus zeker een positief weekend.
Clement Desalle, Rockstar-Teka-Suzuki (10-9, negende)
“Het was een waanzinnig weekend. De eerste twee sessies waren goed, maar ik had een grote crash in de kwalificatiemanche. Achteraan lag een dubbel die ik in één keer wilde nemen, maar ik trok mijn voetsteun in het zand waardoor mijn motor zich vooraan in het zand boorde en ik hard tegen de grond werd gesmakt. Ik weet niet meer hoe ik mijn mond heb gekwetst. Ik denk dat ik mijn tanden moet geknarst hebben! Ik had het geluk dat mijn tandarts een motorcrossfan is en aanwezig was in Lierop. Op zaterdagavond heb ik dan een kleine operatie ondergaan. Daar moet hem enorm voor bedanken. Er zijn niet veel mensen die zo laat zouden werken als hij deed. Ik kon pas gaan slapen om 1u 30 toch had ik een redelijk goed gevoel in de ochtend. Ik wist dat ik een goede start nodig had vanwege mijn slechte plaats aan het hek. Helaas had ik weer een flinke crash toen in de eerste bocht iemand mijn achterwiel raakte. Ik probeerde terug te komen en werd nog 10de. In de tweede reeks was ik 15de in de eerste ronde tot de motor weg gleed en ik hem niet meer kon controleren. Als laatste ben ikweer begonnen. De zandomlopen zijn me ehct niet gunstig gezind dit jaar! Ik denk dat ik nu gedurende drie dagen ga slapen.”
Kevin Wouts, Sturm-Kawasaki (17-13, veertiende)
“Lierop is niet tegenvallen. Zeker tegenover Lommel waar ik erg naar uitgekeken had en heel veel voorbereiding had ingestopt, ook mentaal. Door de hulp van Berkvens verscheen ik hier competitiever aan de start want hij had mijn motor getuned. Daardoor heb je weer een betere start en dan wordt alles eenvoudiger. In de pre-qualyfying had ik geen supertijd, maar in de kwalificatierace was ik als negende weg en dan heb ik mijn eigen tempo gereden en kwam ik vlot binnen als veertiende. Spijtig genoeg kwam ik in de start van de eerste manche ten val in die massale crash. Daardoor moest ik als laatste weer verrekken, ik werd nog 17de al had de 15de plaats er misschien ook nog ingezeten. Dat was jammer want ik had op het einde wat te veel fouten gemaakt. In de tweede reeks had ik niet echt een superstart vooral door een late reactie aan het hek. De eerste twee ronden heb ik dan wel veel kunnen goedmaken en was ik naar 11 gekomen. Bijna heel de reeks heb ik dat vastgehouden, dan kwam Desalle langs en in de laatste twee ronden stormde Pourcel nog voorbij met een slotoffensief. Die dertiende plaats is mijn beste resultaat van het seizoen, daarmee kan ik dus niet ontevreden zijn. Alleen jammer dat het nu pas komt.”
Rob Van Vijfeijken, Van Vijfeijken-Sigmans-Yamaha (16-20, achttiende)
“Mijn start in de eerste reeks was niet zo lekker. In het begin zat ik rond de top 20, daarna kwam ik ik meer in mijn ritme en kon vanaf het midden van de wedstrijd goed naar voor komen. Zo kwam ik tot op de 16de plaats. In de tweede manche was mijn start gewoon slecht en moest ik van heel ver terugkomen. Van de 28ste plaats wist ik echter naar 18 te rijden tot de motor vreemd begon te doen en ik wat gas terugnam. Dat kostte me twee plaatsen zodat ik uiteindelijk 20ste werd.”
Yentel Martens, Nestaan-JM Racing-KTM (31-17, tweeëntwintigste)
“Dit was zeker niet wat ik er op voorhand van gedacht had! In de eerste race hing ik veertiende toen mijn rem kapot ging. Hoe weet ik niet, maar ik bend an maar binnengereden. In de tweede manche was ik vertrokken als zeventiende. Ik kreeg last van opgepompte armen waardoor ik terugviel naar 26. Op het einde kwam ik er weer wat door en kwam nog terug naar 17. Spijtig want er had meer ingezeten, volgende keer beter.”
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…