Dromen zijn er om waar te maken. Dat kan zowel op als naast de baan. Gerrit Peters realiseerde dit jaar zijn droom met zijn eigen MX-Dreamteam waarvoor Jeffrey Dewulf, Arnaud Wauters en Jeremy Coen rijden. Hoewel, dat eigen hoort Gerrit niet zo graag. De bevlogen teammanager houdt zich immers liever op de achtergrond. Toch heeft hij vaak een uitgesproken mening. Dat leverde het volgende boeiende gesprek op:
Stel je zelf eens voor?
Gerrit Peters: “Ik ben Gerrit Peters uit Eersel, (lacht) ondertussen redelijk op leeftijd, 61 jaar. Ik ben altijd verbonden geweest met auto-of motorsport. Zelf heb ik in het verleden ook aan motorcross en rallycross gedaan. Het is een microbe die je in het bloed zit. Ooit heb ik wel gedacht dat het zou weg gaan… Mooi niet dus! Eigenlijk droomde ik al een paar jaar van een leuk motorcrossteam. Mèt de nadruk op leuk en gezellig. Als er dan ook nog resultaten zijn, ben ik helemaal de koning te rijk.”
Waarom dan een team in de motorcross en niet in de rallycross
Gerrit Peters: “In de rallycross hebben ze het niet zo begrepen op teams. Daar is het meer ieder voor zich. En dat krijg je financieel al helemaal niet rond. Als je wil meespelen met een goede auto zit je aan 500.000 euro! Bovendien heb ik geen zin om achteraan te gaan rijden, ook al is dit dan een uit de hand gelopen hobby. Door de resultaten kan je pas een team gaan opbouwen. Op termijn zou het leuk zijn om op het niveau te komen van wat Jacky Martens met JM Racing doet. Ik hoef geen fabrieksteam te worden, ik wil uiteindelijk wel graag naar het WK. Ten minste als we daar de piloten voor hebben. Daarmee bedoel ik als we weten dat onze rijders bij de beste 15 kunnen rijden. Is dat niet het geval is, krijg je het budgettair gewoon niet voor elkaar. Maar vergeleken met autosport draait het in motorcross gelukkig niet alleen om geld.”
The MX-Dreamteam kwam dit seizoen voor het eerst in actie, maar met Arnaud Wauters pakken jullie dit weekend tijdens de Belgian National in Tessenderlo hoogstwaarschijnlijk direct een titel bij de Nationalen MX2 in België?
Gerrit Peters: “Dat is heel leuk natuurlijk! Zeker als je weet dat Arnaud pas drie jaar op een motor zit. En nu al wordt hij Belgisch kampioen. Dan is het zeker iemand die veel progressie maakt. Als hij die lijn kan doortrekken, zit er misschien nog wel iets in. “
Een groots opgezet team uit de grond stampen valt allicht niet mee in deze barre tijden?
Gerrit Peters: “Er is heel vaak ten mij gezegd: Gerrit, dat gaat je nooit lukken. Ik ben zelfstandige geweest -mijn specialiteit was het aanleggen van vloeistofdichte verhardingen voor benzinestations- een heel mond vol dat wel- maar ik ben helaas geen multimiljonair die dit als een speeltje ziet! Integendeel, ik zet me met hart en ziel in voor de sport en ik doe ontzettend veel zelf. Maar ik ga zelf geen bakken geld in het team stoppen. Bovendien doe ik het niet alleen. Iedereen doet zijn deel, zelf wordt ik heel veel geholpen door Nicolas Stampaert (noot: de verdeler van o.a. Fly Racing) trouwens. Anders ging het al helemaal niet.”
Als Nederlands team komen jullie wel met drie Belgen uit?
Gerrit Peters: “Dat is zo en dat blijft ook in 2011 zo. Want de drie heren liggen ook voor volgend seizoen onder contract. Daar ben ik heel blij om trouwens. Volgend jaar verschuift wel onze focus want dan wordt het ONK de topprioriteit. Mede natuurlijk door de invloed van onze hoofdsponsor KTM Nederland. Daarnaast gaan we natuurlijk wel in de Belgische kampioenschappen aan de slag. Allicht komt er dan internationaal nog wel hier en daar een wedstrijd bij. We hebben het al wel gehad over een mogelijke deelname aan het EK, al moeten we kijken of dat ook kan met de kalender. Want zoals ik al zei het ONK primeert omdat we naast KTM Nederland ook voor al Hollandse sponsors hebben. Bovendien hangt er aan het EK ook een fors kostenplaatje.”
Drong KTM Nederland niet aan op Nederlandse rijders?
Gerrit Peters: “Eigenlijk niet, het kan hen niet zoveel schelen waar de rijders vandaan komen. Je moet resultaten halen en in Nederland rijden. Dàt telt wel. Eerlijk gezegd ben ik ook niet kapot van heel wat organisaties in België. Zoals in Balen waar ik met de truck niet meer weg kon van het circuit door de regen. Dan moet een tractor mij wegtrekken van het rennerspark en dat kost dertig euro. Wat mij betreft ga ik nooit meer naar Balen. Klaar, Beervelde idem. Daar ben ik heel consequent in. Ik vind het ook raar dat je als teammanager inkomgeld moet betalen. Dan klopt er iets niet. Maar ik ga er niet te veel woorden aan vuil maken. Aan de andere kant begrijp ik trouwens wel goed dat het ook voor hen steeds meer geld kost om te organiseren.”
Behalve manager lees ik op jouw naamkaartje dat je ook trainer bent?
Gerrit Peters: “Ik wil mezelf niet te veel op mijn borst slaan omdat ik ten slotte ook maar een gewone jongen ben. Maar ik ben wel gediplomeerd KNMV/NOC-NSF motorcross trainer. Met dat diploma scherm ik eigenlijk nooit hoor. Al helpt het dan weer wel om te begrijpen wat er gebeurt met je rijders. Het heeft vooral te maken met mijn interesse in motorcross. Het is niet zo dat ik her en der trainingen geef, maar van jezelf bij te scholen word je nooit dommer. Je wordt er altijd wijzer van en niet elke topcrosser is bij voorbaat een goede trainer. Zeker niet zelfs.”
Maar je hebt wel de vinger aan de pols voor de training van jouw piloten?
Gerrit Peters: “Jawel, dat is ook belangrijk naar volgend jaar omdat we het ONK gaan doen waar het al zand is dat de klok slaagt. Neem nu Jeremy Coen. Een goede rijder die op een harde baan verschrikkelijk hard gaat maar in het zand is er nog veel werk aan. Persoonlijk opvolgen kan ik niet want Jeremy woont in Wallonië en ik woon in Eersel. Maar goed hij is net zoals Arnaud Wauters in goede handen bij Jurgen Van Bellingen. Als we deze winter trouwens zien dat het ONK te vroeg komt voor Jeremy is het misschien beter om gewoon in België te rijden. Een heel jaar achteraan rijden levert immers ook niets op. Ik zie wel dingen natuurlijk. Af en toe geef ik die jongens wel advies mee ja.”
Hoe was jezelf als motorcrosser?
Gerrit Peters: “Dat was niet veel soeps hoor! Ik had eerst rallycross gedaan. En pas op mijn 25ste begon ik met cross. Ik heb altijd 500cc tweetakt gereden regionaal. Die motor staat trouwens nog steeds in de schuur.”
Waarschijnlijk valt het nog niet mee om met een achtergrond als amateur meteen grootse ambities waar te maken als teammanager?
Gerrit Peters: “Om iets te veranderen, of te verbeteren moet je dicht bij het vuur zitten. Stefan Everts krijgt dat voor elkaar bij KTM. Jacky Martens krijgt ook wel een en ander gedaan. Het is logisch dat je die geloofwaardigheid niet meteen hebt. Daarom moet ik rekenen op de heren coureurs! Hoe beter zij het doen hoe meer ik voor ze kan betekenen bij sponsors. Zelf hoef ik er helemaal niets aan te verdienen, maar ik wil het team wel zien groeien. En wie krijgt echt alles helemaal gesponsord? Dan moet je in principe toch al GP-rijder van enig niveau zijn. “
Heb jij een voorbeeld, iemand die je als teammanager bewondert?
Gerrit Peters: “Jan De Groot was een uitmuntend voorbeeld. Als motorcross teammanager was Jan absolute wereldtop. Een heel gewone vent die altijd de voetjes op de grond had. Maar hij had wel een neus voor talent en het was een steengoede tuner en manager.”
Het grappige is natuurlijk dat het MX-Dreamteam al wel van bij het begin een heel professionele uitstraling heeft met onder andere een oplegger die een GP-team waardig is?
Gerrit Peters: “Mensen denken ook makkelijk dat het valse bescheidenheid is als ik zeg dat het maar een uit de klauwen gelopen hobby is. Je liegt dat je barst zeggen ze dan. Die trailer heb ik bijvoorbeeld zelf gemaakt. Hij stond lang bij mijn dochter waar ik veel plaats heb en ik hem helemaal verbouwd en ingericht. Een project van heel lange adem waarbij ik gelukkig de steun kreeg van materiaalsponsors. We hebben ‘m laten spuiten en beletteren. Dan kwam er nog een mooie truck van MAN bij en zo is het toch een leuk geheel geworden.”
We hadden het al over Jeremy Coen beschrijf Jeffrey Dewulf eens?
Gerrit Peters: “Volgens mij is het een rijder waar nog veel meer in zit. Dat heeft uiteraard veel met training te maken, maar ook met materiaal. Toch is Jeffrey op de goede weg, hij heeft ook een pa aan zijn zijde die weet waarover hij spreekt. Luc was zelf een prima rijder en technisch is hij ook goed op de hoogte. Dat brengt hij goed over. Al vind ik Luc soms was té fanatiek naast de baan! Dat is dan mijn mening. Je kan ook zien dat Jeffrey naar een hogere versnelling is gegaan door het EK. Daar heeft hij tegen snellere jongens moeten knokken. Maar ik heb eigenlijk niets dan lof voor onze drie rijders. Iedereen is gelijk, ze moeten allemaal hard werken en ik wil er niet één op een troontje zetten! Dat de één harder rijdt dan de ander heb je altijd.”
Waar heb je in jouw eerste jaar als teammanager het meeste voldoening uitgehaald?
Gerrit Peters: “Uit de prestaties van de rijders. Ik heb maar een alleen heel klein hartje en als één van onze jongens wint, dan doet me dat wat. Dan moet ik al heel hard op mijn tanden bijten om geen traantje te laten. Daar teer ik de hele week op!”
Veel plezier in Tessenderlo!
Gerrit Peters: “Bedankt, en kom gerust langs voor een bakkie koffie.”
Credit foto’s: Michel Hennebert, FG Fotografie, MX-Dreamteam
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…