Categories: Mobile Home Page

Superseizoen voor Antoine Meo & Husqvarna

Antoine Meo is in het Franse Noiretable de nieuwe wereldkampioen Enduro 1 geworden. De Husqvarna fabrieksrijder had bij het ingaan van de laatste WK proef de titel binnen handbereik. Meo bezweek niet onder de druk en bezorgde zichzelf en de Husqvarna TE 250 de eerste wereldtitel.

De 26-jarige Fransman gold al langer als een groot talent. Ondanks een Europese SX-titel (2002) en een tweede plaats in het Frans MX kampioenschap (2003) kon Meo nooit echt doorbreken in de GP’s. Zijn beste MX1 reeksresultaat was een vierde plaats in Gaildorf (2004) als testrijder voor Kawasaki Racing Team. In het WK enduro komt zijn rijkunst echter wel optimaal tot zijn recht. Vorig jaar was hij al tweede in het WK E1 en won hij de ISDE met het Franse team. Uit goede bron weten we bovendien dat Antoine ook op vier wielen -met en rallywagen- uitstekend overweg kan!

Simply the best!

Meo’s titel is al de 46ste wereldtitel voor Husqvarna. Maar het is wel één van de meest prestigieuze, want de E1 klasse is bijzonder populair. Meo rekende af met regerend kampioen Aubert en dankt zijn titel aan een bijzonder regelmatig en sterk seizoen. In de afsluitende GP van Frankrijk startte de Meo eerder voorzichtig. Maar de aanmoedigingen van zijn thuispubliek – en ook wel een beetje de aard van het beestje – noopten de WK leider ertoe om naar het einde toe voluit te gaan. Het leverde hem een derde stek op na Aubert en Germain.

Ook al volstond een matig resultaat om de wereldtitel binnen te halen, toch ging Meo voluit op dag 2. Hij won voor de achtste keer dit seizoen en dat was meer dan vodoende om samen met de Husqvarna jongens een stevig feestje te starten.

“Ik ben zo onwaarschijnlijk gelukkig met deze titel”, glunderde Antoine Meo. “Ik ben tevreden voor mezelf, maar ook voor Husqvarna, het CH racing team en mijn mechanicien Fred. Het is een goed seizoen geweest met bijna uitsluitend hoogtepunten. Hier in Frankrijk kon ik de race aanvatten met een ruime voorsprong in de WK stand, maar de race was toch erg lastig omwille van de slechte weersomstandigheden. Veel rijders kregen hier te kampen met mechanische problemen, maar mijn TE 250 bleek nog maar eens oustanding. De eerste dag werd ik pas derde, maar ik wou niet al te veel risico’s nemen met het oog op de titel. En ik moet eerlijk toegeven dat ik ook liever pas op de slotdag wereldkampioen werd. In eigen land op de laatste dag van het kampioenschap de titel pakken…veel mooier kan het niet. Had ik al gezegd dat ik zo heel, héél content ben?”

Credit foto’s: Husqvarna

Steven

Recent Posts

Lucas Coenen in 2025 op KTM in de MXGP

Red Bull KTM Factory Racing is verheugd te kunnen aankondigen dat de opwindende Grand Prix-winnende…

30 minuten ago

MON: Cuppen nadert Van Zoggel in titelstrijd

John Cuppen heeft afgelopen zondag in Veldhoven goede zaken gedaan in de strijd om het…

1 uur ago

De Wolf reist naar de USA voor supercross trainingen

Later deze maand reist Kay de Wolf naar de USA om kennis te maken met…

3 uur ago

Guillod en Team SR niet samen verder in 2025

Er komt een einde aan de samenwerking tussen Valentin Guillod en Team SR-Ship to Cycle-MotoBlouz-Honda.…

3 uur ago

De AMA Startnummers voor 2025

De Amerikaanse Motor federatie (AMA) heeft de startnummers voor het seizoen 2025 bekend gemaakt. Alleen…

12 uur ago

Josh Gilbert met Lexa MX in de Europese GP’s

Na een bijzonder moeilijk seizoen met Gabriel-SS24-KTM zal Josh Gilbert toch actief blijven in het…

13 uur ago