In de Superbiker van Mettet staat naar goede gewoonte de absolute supermoto-top aan de start. Daar hoort ook de 22-jarige Fin Mauno Hermunen (Husqvarna) bij. Hermunen is een kleurrijke figuur met veel gevoel voor humor, maar het is ook een groot supermoto-talent. Hij was trouwens al twee keer tweede in de Superbiker. Dit jaar neemt Hermunen met minder dan een overwinning geen genoegen!
Hoe is 2010 tot nu toe voor jou verlopen?
Mauno Hermunen: “Goed, in het Duits kampioenschap heb ik alle races gewonnen, in het WK sta ik vierde. In theorie maak ik nog kans op de titel want we hebben nog één wedstrijd te gaan maar dat is puur mathematisch. De derde plaats zit er nog wel in aangezien ik heb maar 7 punten achterstand op Thierry Van Den Bosch (Aprilia). “
Voor iemand die nog maar aan zijn vierde seizoen in de supermoto toe is, zijn dat verbluffende resultaten?
Mauno Hermunen: “Daar stond ik zelf ook wel van te kijken hoor! Het is gewoon een sport die me enorm ligt, al komt het ook niet vanzelf natuurlijk. Ik heb vijftien jaar ervaring in motorcross. Op een dag was er een teammanager die een vervanger zocht voor zijn gekwetste piloot, zo ben ik erin gerold. Eerlijk gezegd was ik ook wel toe aan iets nieuws. Als je al 15 jaar cross, meestal op dezelfde circuits die in Finland ook nog niet zoveel voorstellen dan geraak je wel verveeld! Al in mijn eerste race in Finland werd ik derde. Op zich stelde dat niet zoveel voor om dat het niveau vrij laag is, maar het heeft me wel enorm gemotiveerd. Ik ben steeds meer supermoto gaan trainen en nu zicht ik dicht bij de wereldtop.”
Je leert in ieder geval snel bij?
Mauno Hermunen: “Ik denk dat mijn resultaten wel voor zich spreken ja. Maar het verliep heel natuurlijk. In mijn eerste seizoen in Finland was ik derde, het jaar daarop werd ik kampioen en deed ik enkele races in Duitsland. In mijn derde supermoto-seizoen deed ik het volledige Duitse kampioenschap en pakte ik de titel. Ik kon me laten zien in twee GP’s waardoor Husqvarna me een contract gaf om fabriekspiloot te worden. Vorig jaar was het mijn vierde jaar als supermotopiloot en ik werd vierde in het WK. Die combinatie van asfalt en off-road moet je liggen, dat is gelukkig wel zo in mijn geval.”
Voor iemand die op het harde goed is het misschien makkelijker om zich de typische supermotostijl eigen te maken. Dat verwacht je eerder van een Fransman of een Italiaan en niet van een Fin die vooral in het zand heeft gereden?
Mauno Hermunen: “Dat klopt, ik ben ook de enige Scandinavische piloot aan de top in het WK. Misschien zit het racen de Finnen wel in het bloed! In de winter rij ik ook best veel op het ijs, met spijkerbanden. Het lijkt wel hetzelfde als in de zomer alleen is het dan ijskoud! Nee, serieus het gevoel is best te vergelijken want die spijkerbanden bieden heel veel grip.”
Je won enkele weken geleden ook je eerste eindoverwinning in de GP van Bulgarije?
Mauno Hermunen: “In de eerste reeks was ik derde en ik won de tweede en de derde manche. Dat was voor mij echt een hoogtepunt. Het gevoel dat ik kan winnen op WK-niveau maakte me alleen maar hongeriger om wereldkampioen te worden. Mijn goede resultaten in het Duits kampioenschap hebben ook een belangrijke rol gespeeld. Van in het begin van mijn supermoto-carrière eigenlijk. Ik rijd nu mijn derde seizoen in Duitsland en het niveau is er hoog. Door mijn overwinningen daar heb ik vertrouwen kunnen opdoen voor de GP’s.”
In het WK supermoto is er nu maar één klasse wat vind je daar van?
Mauno Hermunen: “Ik vind het geweldig dat nu alle jongens samen rijden. Als je nu aan de top staat, ben je echt de beste van de wereld. Je kan geen excuses meer inroepen omdat je in een bepaalde klasse of op een bepaalde motor rijdt.”
Kan je even jouw grootste concurrenten beschrijven?
Mauno Hermunen: “Thierry Van Den Bosch is zeker een taaie klant. Hij is heel constant, crasht nauwelijks en draait al zolang mee aan de top. Adrien Chareyre had een lastig seizoen. Dit jaar zijn we overgeschakeld naar Goldentyre als verplichte band en die aanpassing heeft Adrien niet zo goed verteerd. Hij had het moeilijk om zijn motor af te stellen. Thomas, de broer van Adrien, was heel het seizoen snel. Hij heeft alleen pech gehad dat zijn motor stuk ging in Sicilië. Thomas is een dijk van een piloot: hij gaat hard op het onverhard, en hij gaar loeihard op het asfalt. Ik doe er alles aan om hem te kloppen, maar hij is bijna altijd sneller. Davide Gozzini is de teammaat van Thomas Chareyre bij TM. Gozzini is ook heel sterk en de TM is gewoon een uitstekende motor anders zouden ze niet eerste en tweede staan in het WK! Volgend jaar moeten we echt iets vinden om de TM mannen te kloppen.”
Waar zit voor jou de grootste kick in het SM-rijden?
Mauno Hermunen: “Op het asfalt is dat als je een bocht instuurt, je opent het gas en je begint te driften. Ik spring ook graag, dus als er jumps zitten in het onverharde deel vind ik dat zeker geen probleem!”
Wie waren jouw helden als jonge rijder?
Mauno Hermunen: “Supermoto piloten waar ik naar op keek, had ik niet echt. Omdat ik al 17 was wanneer ik supermoto begint te rijden. Op die leeftijd kijk je toch al anders tegen idolen aan en zo. In motorcross denk dat het vooral Jeremy McGrath was.”
Hoe ziet jouw training eruit?
Mauno Hermunen: “Je kan grote verschillen maken op het onverhard daarom rijd ik veel motorcross. Daarnaast rij ik natuurlijk ook veel supermoto. Voor de fun zit ook wel wat op de pitbike.”
Je hebt wel iets met de Superbiker hé?
Mauno Hermunen: “Welke supermotopiloot heeft dat niet?! Mettet is de mooiste supermotowedstrijd ter wereld. De sfeer is er heel speciaal met zoveel publiek altijd. Het publiek gaat er enorm in op en je hebt ook veel kenners onder de fans. Bovendien zijn mijn resultaten er altijd goed geweest. Dit jaar wordt het mijn vierde keer al. Drie jaar geleden werd ik meteen twee, het jaar daarna ook. Vorig jaar was ik de snelste in de kwalificatie maar in de finale crashte ik al in de eerste bocht! Dit jaar is het circuit natuurlijk helemaal vernieuwd, we zullen zien wat het wordt. Voordien was het altijd wel een speciaal circuit. Je reed er veel op straat en het was anders dan alle andere circuits. Dit jaar ga ik zeker om te winnen!”
Stel je voor dat je de vrije hand had om een supermotorace te organiseren waar zou dat dan zijn?
Mauno Hermunen: “San Francisco lijkt me wel gaaf! Je weet wel met die grote heuvels daar. Ik denk dat je daar wel verre sprongen zou kunnen maken.”
Goeie keuze lijkt me. Veel succes in Mettet dit weekend.
Mauno Hermunen: “Thanks!”
Credit foto’s: Maunohermunen.com, Youthstream Press
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…