Als je een slechte situatie toch nog kan rechtzetten, zegt dat veel over jouw door-zettingsvermogen. Nadat hij tijdens de eerste GP in Bulgarije zwaar ten val kwam en daarbij zijn elleboog en pols brak, zag het er slecht uit voor de 19-jarige Glenn Coldenhoff. Hoewel hij hierdoor negen GP’s moest missen, werd de Nestaan-Jumbo rijder in zijn eerste WK seizoen toch nog 23ste. Een mooi GP-debuut dus voor de meervoudige Nederlandse kampioen 85cc. Net voor de laatste ONK-race in Harsfen had mxmag een kort gesprek met Glenn.
Hoe kijk je terug op de Coupe de l’Avenir vorig weekend in Angreau?
Glen Coldenhoff: “Ik had een niet zo heel goede eerste manche. Daarin werd ik zevende. Tijdens de kwalificaties op zaterdag draaide het ook nog niet helemaal zoals ik wilde. Die tweede manche was daarentegen gewoon super. Ik lag tweede en dan viel ik, maar dan ben ik ongeveer van vijftien toch naar drie gereden. Daar kan je alleen maar tevereden over zijn. ”
Sinds jouw comeback eind juli ging het eigenlijk steeds in stijgende lijn, dat moet een goed gevoel geven?
Glen Coldenhoff: “Zeker. Ik heb er vier maanden uitgelegen en het was moeilijk om sterk terug te komen. Toch heb ik me in die tweede seizoenshelft nog kunne laten zien. In de GP van Lierop werd ik een reeks negende en in de einstand was ik gedeeld tiende. Met het Nederlandse team won ik in Markelo de European MX of Nations en tijdens het ONK in Emmen won ik mijn allereerste manchezege.”
Wat heb je nog kunnen doen in die periode dat je geblesseerd was?
Glen Coldenhoff: “De herstelperiode op zich best lang natuurlijk. Ik had mijn elleboog verbrijzeld en mijn hand gebroken, dat had gewoon tijd nodig. In totaal was dat zo’n vier maanden. In die periode ben ik elke dag naar mijn fysiotherapeut gegaan. Elke dag heb ik zo hard mogelijk getraind om ze snel en zo sterk mogelijk terug te komen. De operatie was gelukt en ik denk dat we de revalidatie daarna ook goed hebben aangepakt. Ik heb nooit de moed laten zakken.”
Glen Coldenhoff: “Niet alle teams hadden hun beste rijders gestuurd natuurlijk. Maar het rijden ging daar heel goed. Ik voelde me er thuis en ik heb gewoon lekker gereden zonder veel druk. Mijn start zaten ook altijd goed, al was het wel een groot voordeel om telkens als eerste te mogen oprijden. Het was gewoon een heel fijne ervaring om dan samen met Marc (De Reuver) en Ceriel (Klein Kromhof) ook thuis te winnen als team.”
In het ONK MX2 scoorde je drie wedstrijden geen punten. In principe valt er niks meer te winnen voor jou in Harfsen?
Glen Coldenhoff: “Ik wil in Harfsen gewoon een mooi resultaat neer te zetten. Dan is het seizoen op een mooie manier geëindigd. Harfsen is voor mij ook de laatste grote race van het jaar. Aan supercross doe ik niet deze winter. Omdat ik er zo lang heb uitgelegen blijf ik wel nog wat verder trainen op de motor. Dit ritme zou ik toch graag meenemen naar volgend jaar. Qua conditie-en krachttraining doe ik het wel iets rustiger aan. Ik ben in ieder geval supergemotiveerd voor volgend seizoen!”
Bedankt voor het gesprek, veel succes morgen!
Glen Coldenhoff: “Graag gedaan.”
Credit foto’s: Ronsfoto
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…