De Belgische Zesdaagse ploeg vertrok vorig week onmiddellijk na de BK-finale in Hautrage vanaf Zaventem naar Mexico voor de 85e editie van de ISDE. Vanaf dinsdag begonnen de jongens te verkennen. In totaal moesten ze zes verschillende Specials verkennen. Die werden telkens minstens twee keer te voet afgelegd. Alles bij mekaar stapte het Belgische team dus zo’n 60 km op twee dagen tijd! Mickaël Despontin, die naast rijder van het Belgische Trophy team ook een medewerker is van onze Franstalige zustersite lichtte alvast een en ander toe.
Mickaël Despontin: “Het hotel waar we met het Belgische team verblijven ligt op zo’n 2 kilometer van de paddock, maar met het drukke verkeer in Morelia doen we er telkens zo’n 20 minuten over om het te bereiken. De eerste Special ligt op nauwelijks een halve kilometer van de paddock. Het is een Special die erg aan die van de Franse klassiekers doet denken: gras maar met een harde ondergrond, breed, snel met lang doorlopende bochten en lichte hoogteverschillen. Deze Special krijgen we elke dag voorgeschoteld.”
“De rest van woensdag werd doorgebracht met het prepareren van de motoren die in een container gearriveerd waren. Op donderdag konden de rijders hun motoren testen op een aantal daartoe bestemde circuits. Vrijdag stond dan volledig in het teken van de administratieve en technische controle die telkens aan de ISDE voorafgaat” aldus nog Despontin.
Vandaag, zaterdag, staat de traditionele openingsceremonie van deze 85e editie van de International Six Days Enduro op het programma. Dat gebeurt telkens met een optocht waarin alle deelnemende landen meelopen.
Morgen krijgen de rijders nog een laatste rustdag. Een rustdag, die allicht broodnodig zal zijn want vanaf maandag begint het zware werk. De rijders proberen zoveel mogelijk te slapen om fris aan de start te komen, al lukt dat niet altijd. Het tijdsverschil speelt de Belgen aanzienlijk parten.
Mickaël Despontin: “Ik word telkens om 4uur ’s ochtends wakker wat maakt dat ik maar moeizaam recupereer. Tot hiertoe heeft dat vroeg opstaan nog niet te veel negatieve effecten gehad omdat we sowieso toch zo vroeg mogelijk op te staan om de grootste hitte te vermijden. Vanaf nu moet ik echter zoveel mogelijk proberen te slapen want de wedstrijd wordt beslist zwaar!”
Foto Credit: Team Belgium
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…