KTM scoorde in 2010 maar liefst 9 motorcross wereldtitels (rarara welke waren dat?) , de pas gelanceerde SX-F 350 werd in geen tijd een commercieel succes, de Oostenrijkers trokken voor 2011 ondermeer Roger De Coster, Ken Roczen en Andrew Short aan én de familie Everts mag deze winter een tweede kindje verwelkomen. Net zoals tijdens actieve carrière blijft Stefan Everts dus ook als Racing director een productief man. En wat schenk je iemand die al alles heeft als verjaardagsgeschenk? Juist, een interview op mxmag! In twee delen nog wel…
Proficiat Stefan, er is heel wat om jou mee te feliciteren trouwens! Voor wie er nog mocht aan twijfelen: het mx-programma van KTM staat in het WK nu in alle categorieën stevig op de rails. Met twee bewezen rijders in de MX1 Cairoli en Nagl, verwacht iedereen vooral vuurwerk in de MX2. Met twee jonge, hongerige mannetjesputters Jeffrey Herlings en Ken Roczen die zich maar al te graag willen bewijzen, Jeremy Van Horebeek die er ook bijkomt. Je zal je handen vol hebben.
Stefan Everts: “Ik denk dat het best wel zal meevallen met Ken en Jeffrey. Als Jeffrey een beetje nadenkt kan hij nog veel leren van Ken. Het verschil is niet groot en op veel omlopen zijn ze aan elkaar gewaagd. Het voordeel van Ken is dat hij net iets meer GP-ervaring heeft. Jeffrey heeft ook een iets bitsiger temperament dan Ken. Die blijft veel kalmer en cooler. Het gaat in ieder geval een interessant seizoen worden. Als die twee jongens tegen elkaar gaan strijden, zullen er momenten zijn waar er wat stress om de hoek komt kijken. Dat hebben we met Tommy (Searle) en Tyla (Rattray) ook gehad. Dat moeten we in goede banen leiden. Ze moeten het sportief uitvechten op het circuit. We zijn een team en in tweede instantie rijden we ook voor het team en niet alleen individueel. Er komt ook sterke tegenstand bij in het WK MX2 met Searle en Max Anstie. Ik denk dat het een heel interessant seizoen gaat worden.”
Je denkt niet dat het een KTM-onderonsje zal worden in de MX2?
Stefan Everts: “Zeker niet. Akkoord Roczen heeft op papier de sterkste kaarten, zeker als je kijkt naar zijn sterke seizoensslot. Op het einde was Ken gewoon de betere in vergelijking met Marvin (Musquin). Tommy moet weer zijn vertrouwen en fitness opbouwen, hij is er lang uit geweest. Max Anstie heeft ook duidelijk zijn ups en downs, hij kan ontzettend hard rijden, maar hij moet het nog altijd een heel seizoen bewijzen. Als echte titelkandidaat blijft Roczen de te kloppen man.”
Dreigt Jeremy Van Horebeek niet op de achtergrond te raken tussen Roczen en Herlings?
Stefan Everts: “Da’s niet de bedoeling. Ik wil drie rijders die op gelijke hoogte staan en dezelfde kansen krijgen. Jeremy staat open om heel intensief samen te werken. Persoonlijk ben ik ook erg gemotiveerd om hem naar een hoger niveau te brengen. Hij heeft veel goede kwaliteiten, maar er zijn nog enkele details die ontbreken. Zijn laatste wedstrijden van het seizoen waren goed en hij was sterk. Alleen neem nu Fermo, hij had daar op het podium moeten staan alleen maakt hij in de beginfase een beginnersfout. Hij kwam ten val waar er was gesproeid… Dat moet er uit. Jeremy heeft me beloofd dat ik zijn volledige vertrouwen heb om samen te werken. Ik ben er zeker van dat hij een grote stap vooruit kan zetten als hij mijn raad opvolgt. Dan hebben we drie rijders die in staat zijn om een top-vier te rijden.”
Voor veel mensen was de transfer van Van Horebeek onlogisch omdat hij de hoge verwachtingen dit seizoen niet inloste en met veel tumult KTM had verlaten. Wat gaf de doorslag om ‘The Jerre’ terug te halen?
Stefan Everts: “Ik begrijp die reactie wel. Dit is echter de kans van zijn leven en dat heb ik ‘m ook gezegd. Als hij slaagt dan zal hij een flinke stap vooruit zetten. Lukt het niet dan zal dat ook heel teleurstellend zijn. Van Horebeek heeft die kans gekregen omdat wij geloven dat hij een mooi potentieel heeft. Hopelijk kan ik Jeremy datgene bieden wat hem altijd ontbrak. Ik heb er goede moed in, maar dat geldt voor onze drie rijders in de MX2. Ik denk dat alle ingrediënten aanwezig zijn om er een fantastisch seizoen van te maken. Ook qua motoren ziet het er prima uit. Ze hebben niet stilgezeten in Oostenrijk, we hebben weer enkele goede ontdekkingen gedaan. Ook voor de 350 trouwens. Het is belangrijk dat we ook technisch blijven evolueren want de competitie zit evenmin stil! Het maakt me blij dat die spirit en drive ondanks alle succes nog steeds intact is.”
Het moet voor jou persoonlijk ontgoochelend zijn dat er heel wat KTM fabrieksrijders zijn die nauwelijks of veel te weinig profiteren van jouw expertise. Marvin Musquin werkt met Yannig Kervella, Rui Gonçalves had zijn eigen coach, Tony Cairoli en Shaun Simpson deden hun eigen ding. De meest impact had je waarschijnlijk met Max Nagl?
Stefan Everts: “Iedereen is er vrij in om de raad of begeleiding aan te nemen die ze willen of niet. Jammer genoeg heeft dat met Shaun totaal niet gewerkt. Zoals je zegt hadden Tony en Marvin al een goede manier van werken voordien. Met Max hebben we goed kunnen samenwerken, al is er ook daar nog ruimte voor verbetering. Ik hoop dat Jeremy (Van Horebeek) de eerste wordt die het echt 100% oppikt en zo progressie kan maken. Ik zeg altijd tegen Max dat hij héél hard kan rijden, maar enkele elementen van de puzzel ontbreken nog. En het is aan hem om het te doen en te veranderen. Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend om daar mee om te gaan. We zullen zijn hoe snel the Jerre gaat reageren en hoe intelligent hij dat kan opnemen. Ik kijk er heel erg naar uit om die uitdaging met hem aan te gaan. Ik wil niets liever dan met een jongen die evolutie door te maken met als ultieme doel de wereldtitel natuurlijk. De voldoening van mijn ontwikkelingswerk met de 350 is groot, maar iemand mee naar de titel kunnen begeleiden, is mijn volgende doel!”
Waar kan the Jerre uitkomen als dat leerproces naar wens gaat?
Stefan Everts: “Ik schat hem in als een rijder die voor de derde of vierde plaats kan rijden. Onmiddellijk zeggen dat hij gaat meespelen voor de overwinning zou onnodig druk op de ketel zetten. Hij moet eerst maar eens een constant seizoen afwerken zonder grote flaters. Als hij dat kan, komt hij ook uit rond die derde, vierde plaats. Dat heeft hij wel laten zien op het einde van het seizoen. Met die snelheid en daarbij de nodige regelmaat zou hij altijd in de buurt of op het podium moeten eindigen. En bovendien heeft hij goede ploegmaten waar hij van kan leren. Ik denk dat hij zich daaraan kan optillen. Ken en Jeffrey gaan hem ook door de week naar een hoger niveau brengen.”
Speelde het met oog op de toekomst een rol dat Van Horebeek zich al heeft getoond op de 450?
Stefan Everts: “Nee, dat heeft er niets mee te maken. Jeremy wil wel opnieuw het BK rijden, maar dat zal meer dan waarschijnlijk op een 350 zijn. Al is dat nog niet definitief beslist.”
Over enkele dagen brengen we het tweede deel van ons exclusieve interview met The Legend. Stay tuned!
Tekst: Tom Jacobs – Foto’s: CDS & Ray Archer
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…