Het zijn drukke tijden voor Manuel Priem. Na afloop van het motorcrossseizoen was Manuel een van die rijders die met lege handen naast de transfercarrousel bleef staan. De West-Vlaming besloot dan maar de handen uit de mouwen te steken en werkt nu in een schrijnwerkerij. De voormalige Nederlands kampioen MX1 is inmiddels ook terug verhuisd naar West-Vlaanderen. Priem verruilde Dessel, dat jarenlang zijn uitvalsbasis was voor de GP’s, voor Zwevezele. Meteen ook de plaats waar hij zaterdag in het huwelijk treedt met vriendin Eveline.
Na een compleet gemiste start van de GP’s – Manuel brak zijn rug tijdens de Bulgaarse GP – kende Priem een ronduit tegenvallend seizoen. Toen Aprilia zijn fabrieksteam terugtrok stond hij plots op de keien. Met magere uitslagen, minder teams en de komst van een aantal rookies uit de MX2, zou het moeilijk worden voor Priem om in het WK MX1 peloton te blijven. “Een plaats in een team waar je betaald wordt voor je diensten als piloot was niet meer voor mij weggelegd” zegt Priem. “Ofwel bood men mij alleen materiaal aan of moest ik zelfs met een gedeelte van het budget aan komen draven. Daar bedank ik voor. Zeker als er ook geen prijzen- of startgeld meer is voor de rijders. Als ik mijn brood niet meer kan verdienen met GP’s te rijden, hoef ik er niet per sé bij te zijn.”
Priem mag dan niet meer op de deelnemerslijst van de MX1 GP’s staan, toch zullen we hem nog in actie zien. De 29-jarige klinkt nog steeds enthousiast: “Ik blijf gewoon het BK Motorcross rijden, en ook het ONK MX1 staat op het programma. Daarnaast hoop ik nog enkele wedstrijden van de ADAC MX Masters mee te pikken. In het BK wil ik me zeker nog vooraan laten zien.”
Voor het eerst sinds lang zal Priem in 2011 geen fabrieksrijder meer zijn, maar zit hij op een privé-Yamaha. “Ik zit volgend jaar op een Yamaha YZ450F van Yamaha dealer Leon Sagaert uit Meulebeke. Een overeenkomst die toevallig tot stand is gekomen. Toen ik het met Xavier Beel (de kleinzoon van Leon, red.) eens over 2011 had, liet die mij verstaan dat er een YZ450F voor mij klaar stond. Eerst wou ik nog even de boot afhouden en wachten tot aan het eind van dit jaar. Maar toen bleek dat er niets interessants uit de bus kwam voor de GP’s ben ik op Xavier’s voorstel ingegaan” zegt de kersverse Yamaha-rijder. Voor Priem betekent dit een vernieuwde kennismaking met het merk waarop hij in 2006 Open Nederlands kampioen MX1 werd. Priem toont zich dan ook enthousiast: “Qua gevoel op de motor zit het goed. Het klikt gewoon met de Yamaha en met de mensen van Leon Sagaert.” Ook wat sponsors betreft zit het nog wel goed voor Diesel. “Een aantal sponsors zoals Kenny, Twin Air en BO Motorolie zijn nieuw. Arai en Gaerne zijn me gewoon blijven steunen” licht Priem toe. “Verder zal ook MC Avanti natuurlijk op mijn trui prijken.”
Het leidt geen twijfel dat Manuel Priem volgend jaar een van de outsiders wordt in het BK Motorcross. Op de Yamaha YZ450F zou de West-Vlaming wel eens meer slagkracht kunnen hebben dan tijdens de voorbije jaren op de Aprilia. En niet te vergeten Manuel werd al twee keer (2007 en 2008) vice- Belgisch kampioen. Maar eerst wachten hem nog een huwelijk en een huwelijksreis naar Jamaïca. Wij wensen Manuel en zijn bruid Eveline dan ook een voorspoedig huwelijk en een fijne huwelijksreis toe.
Foto Credits: CDS Images, Stefan Geukens
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…