De werkgroep Motorcross van de Belgische Motorrijdersbond vergaderde deze week over het seizoen 2011. Daarbij kwamen een aantal verrassende reglementswijzigingen uit de bus. Zo verandert het format van het BK Motorcross nog maar eens. Na een jaar met 2 reeksen van 30 min. + 1 ronde wordt er nu teruggegrepen naar de formule van 3 reeksen van 20 min. + 1 ronde. Daarnaast wordt er voor de Inters die geen Elite-status hebben een Challengers trophy gecreëerd. Deze beperkt zich wel alleen tot de Belgian Nationals en kan zodoende beschouwd worden als de opvolger van het Inters-B kampioenschap, dat eind 2009 kwam te vervallen.
Wijzigingen 2011
Algemeen
– Het aantal deelnemers toegelaten tot de wedstrijden wordt vastgelegd op: maximum 48 solo ; 30 zijspannen en 35quads, zonder marge voor de koersdirecteur. Niet gekwalificeerde rijders zullen bij een andere categorie worden toegevoegd door de koersdirecteur of de organisator kan een troostingwedstrijd voorzien
– Schrapping voorrang BMB-licentiehouders. Voor alle wedstrijden zullen de trainingstijden de startorde van de wedstrijden bepalen.
– Vaste timings Belgian Nationals & BK Inters (opnemen in MX-reglement)
– Duur de Quads wedstrijden: 2 x 20 min. + 1 ronde (i.p.v. 18 min.)
– BK Quads: alle wedstrijden op de BMB kalender tellen mee voor het BK
– Prijzenbarema’s zullen enkel ter plaatse worden uitbetaald. Niet afgehaald prijzengeld blijft in het bezit van de organisator. De prijzenbarema’s zullen als volgt worden herzien: aantal prijzen verlagen en verhogen van de laagste prijzen. De barema’s zullen voor alle klassen identiek zijn voor elk type wedstrijd (Belgian nationals, internationale wedstrijden en BK Inters Open) uitgezonderd voor wat betreft de klasse Inters. De betaling van het prijzengeld dient 1 uur na het einde van de tweede reeks te beginnen. De plaats van uitbetaling dient vermeld te worden in het Bijzonder Reglement.
– Prijzenbarema zijspannen/quads: enkel internationaal barema (ook voor Belgian Nationals)
– Geluidsniveau – methode ‘2 meter max’ Toegepast vanaf 2011 – 115dba . Meer controles op Belgian Nationals zullen worden voorzien.
– Seniors: controle vergunningsaanvragen. Bureau NSC kan beslissen piloot te weigeren en te verplichten naar een hogere categorie te gaan
– Veranderen van categorie: verplicht ook in geval van wijziging cilinderinhoud
– Verplichte promotie: 3 eersten van elk eindklassement BK
– Inschrijving BMB kalender: wedstrijd en klasse moeten minstens 2 maanden vooraf aangevraagd worden
– 1 wild card per piloot en per jaar
– Startprocedure: mechanische problemen wachten op hulp tot het starthekken is gevallen. Geen wijzigingen aanbrengen voor het starthekken (vb egaliseren)
– Sanctie voor het niet respecteren van de milieumat: uitsluiting uit de wedstrijd. De milieu afgevaardigde wordt gevraagd om de inbreuken te rapporteren aan de koersdirecteur
– Sanctie voor het niet respecteren van de vlaggen: uitsluiting uit de wedstrijd. De afgevaardigde van de pistecommissarissen zal, na zijn circuitronde, de vastgestelde inbreuken aan de koersdirecteur melden.
Belgian nationals
– Indien zijspannen en quads op het programma worden voorzien, moet de categorie inters worden geschrapt in geval van een organisatie over 1 dag. De organisatoren zullen ook de mogelijkheid hebben hetzij de zijspannen hetzij de quads te schrappen.
– Belgisch Kampioenschap van de nationale klassen (85cc, beloften, juniors, seniors, nationalen): enkel voor de wedstrijden tijdens de Belgian Nationals zullen er BK punten kunnen worden bekomen ( enkele punten i.p.v. dubbele)
– Creatie ‘Challengers trophy’ (BK Inters tijdens Belgan national wedstrijden) met een extra interessante. prijzenpot op het eindklassement ervan gefinancierd door de organisatoren BK Inters Open
Belgisch Kampioenschap Inters Open
– Inters Open: 3 reeksen van 20 min. + 1 ronde. De derde reeks moet de laatste wedstrijd van de dag zijn (indien er geen TV verplichtingen zijn).
– Prijzenbarema: verlagen Inters Open met behoud van formule elite en challengers. Het saldo (verschil t.a.v. 2010) zal worden aangerekend aan de 7 organisatoren en dit fonds zal worden aangewend om de prijzenpot samen te stellen voor het eindklassement van de ‘Challengers trophy’ (BK Inters Belgian Nationals).
– De lijst van BMB elite rijders zal worden opgesteld door de organisatoren van het BK Inters tijdens hun vergadering van 15/12.
– Radson Trophy MX2 : apart klassement en prijzenbarema nat MX2 en Inters MX2
Cilinderinhoud per categorie
Jeugd: enkel 85cc
Beloften MX2 en Juniors MX2: enkel MX2.
Juniors MX1/MX3: MX1 of MX3.
Seniors Open: MX1/MX2/MX3.
Nationalen MX2: enkel MX2
Nationalen MX1/MX3: MX1 of MX3
Inters: MX1/MX2/MX3 voorkeur cilinderinhoud (MX2 of MX1/MX3) opgeven bij de vergunningsaanvraag.
Cilinderinhoud toegelaten:
85cc meer dan 50cc tot 85cc (enkel 2-takt)
MX 3 meer dan 175cc tot 500cc (2-takt) + meer dan 290cc tot 650cc (4-takt)
MX 1 meer dan 175cc tot 250cc (2-takt) + meer dan 290cc tot 450cc (4-takt)
MX 2 meer dan 100cc tot 125cc (2-takt) + meer dan 175cc tot 250cc (4-takt)
Zijspannen : meer dan 350cc tot 750cc (klassen 500cc en 750cc)
tot 1000 cc max. voor 4-takt, 2 cilinder-motor
Quads tot 800cc (2-takt of 4-takt)
Foto Credit: CDS Images
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…