Jurgen Van Nooten is al jaren een van de vaste waarden bij de Inters MX1 van de BMB. Naast het BK, behoort ook het ONK MX1 tot zijn favoriete jachtterreinen. De Retienaar was dit jaar de beste Challenger in het BK MX1 en won de daaraan verbonden trofee.
MXM: Jurgen, gefeliciteerd met het winnen van de Challenger Trophy, hoe verliep dat?
Jurgen Van Nooten: “Eigenlijk was de Challenger Trophy niet echt mijn hoofddoel. Voor dit seizoen had ik een top 10 klassering in de eindstand van het BK als doel gesteld. Dat is net niet gelukt, ik kwam een paar punten tekort om als tiende te eindigen. In de Challenger Trophy zelf had ik niet veel tegenstand. Heel wat jongens blesseerden zich dit seizoen en dat heeft ook een rol gespeeld. Op sommige circuits heb ik ooit wel beter gereden dan dit jaar. Maar voor niet-profs als mij waren de twee manches van 3O minuten eigenlijk wel te zwaar. Op harde circuits als Tongeren en Orp, heb ik dit jaar veel moeite gedaan om de schade te beperken.”
MXM: Vind je de Challenger Trophy een goede formule?
Jurgen Van Nooten: “Ja, zeker en vast. Ten eerste rijd je tegen jongens van jouw niveau je eigen wedstrijd, met een eigen prijzenbarema. Op die manier blijf je als amateur toch gemotiveerd. Eigenlijk zou de KNMV ook iets soortgelijks mogen toepassen in het ONK Motorcross. Daar staat dan wel tegenover dat de Nederlandse importeurs meer doen in de motorcross. Wat meer steun vanuit de motorsector voor privé-rijders of –teams op BK-niveau zou ook in België wel mogen. De premie van 1250 Euro voor de eindoverwinning in de Challenger Trophy was als privé-rijder natuurlijk ook mooi meegenomen.”
MXM: In 2011 wordt de Challenger Trophy in het kader van de Belgian Nationals verreden. Mik je op een titelverlenging?
Jurgen Van Nooten: “Eigenlijk niet. Ik denk niet dat ik alle Belgian Nationals ga rijden. Ik opteer eerder voor kwaliteit dan kwantiteit. Een overvolle kalender hoeft voor mij niet. Ik moet niet persé elke week een wedstrijd kunnen rijden. Ik kan ook gerust drie weken lang naar een grote wedstrijd als Kester of Balen toeleven. Dan ga ik gewoon trainen tijdens het weekend. Dit jaar heb ik de VLM-wedstrijden van Genk en Paal, als voorbereiding op Tongeren gereden. Hopelijk worden ze daar volgend jaar wat soepeler tegenover BMB-rijders. Nu betaal je er 30 Euro voor een dagvergunning en dan nog eens je inkomgeld. Bovendien heb je als dagvergunninghouder geen recht op prijzengeld. Op die manier wordt het gewoon een dure training.”
MXM: Volgend jaar worden er terug drie reeksen van 20 minuten gereden in het BK MX1. Is dat een formule die jou beter past?
Jurgen Van Nooten: “Ja, uiteraard. Ten eerste train je al niet zoals een GP-rijder dat doet. Ook de recuperatie speelt een rol. In een manche van 20 minuten + 1 ronde ga je gewoon niet zo diep en ben je dus ook vlugger gerecupereerd. Nu was de korte tijdspanne tussen die kwalificatierace en de eerste manche soms moordend. Zeker als je zoals ik, samen met mijn vader dan, zelf nog moet sleutelen aan de motor.”
MXM: Klassieke vraag, hoe train jij eigenlijk?
Jurgen Van Nooten: “Vroeger trainde ik bij motorcrosstrainer Jan Spooren. Toen die er mee stopte ben ik zelf begonnen met schema’s, voortbordurend op de methodes van Spooren. In de voorbereiding fiets ik nogal veel. Nu is dat vooral samen met wielrenners uit mijn streek, die zich ook op hun seizoen voorbereiden. Maar soms ga ik ook wel eens met Marvin Van Daele en Kristof Salaets fietsen. Daarnaast is er natuurlijk motortraining maar die staat nu op een laag pitje. Na de laatste ONK-wedstrijd in Harfsen heb ik niet meer op de motor gezeten. Op 26 december rijd ik mijn eerste wedstrijd tijdens de Eindejaarstrofee in Lille.”
MXM: Hoe ziet jouw programma voor 2011 eruit?
Jurgen Van Nooten: “Eigenlijk net hetzelfde als de voorbije jaren, ik blijf het BK MX1 met het ONK MX1 combineren. Door de zandwedstrijden ligt het ONK me wel iets beter. Als ik van meet af aan goed geklasseerd sta in het ONK zal ik misschien wel daar voor kiezen en de BK-wedstrijden die overlappen laten schieten. Die overlapping vind ik wel een spijtige zaak. Daartegenover staat dan wel weer de terugkeer van Mons op de BK-kalender. Het “Bois Brûlé” is een circuit waar ik graag en goed rijd. Heel wat Vlamingen staan niet te springen om naar daar af te reizen, maar ik juich het in ieder geval wel toe.”
MXM: Qua machine blijft voor jou alles hetzelfde?
Jurgen Van Nooten: “Ja, ik blijf op een KTM van Motor Center Kempen in Turnhout rijden. Er zijn gesprekken geweest met een team dat in de BMB uitkomt, maar die zijn op het laatste moment afgesprongen. Qua machine blijf ik ook volgend seizoen gewoon op een SX-F 450 rijden. Het is een motor waar ik nu al een aantal jaar mee rijdt en die ik intussen ken en dat speelt ook een rol.”
MXM: Meer en meer crossers beginnen zich ook voor de Enduro te interesseren, iets voor jou?
Jurgen Van Nooten: “Misschien wel, ik stond ooit aan de start van de Erzberg Rodeo. Dat werd echter geen succes. Dit jaar had ik een aanbieding om de 12 uren van La Chinelle te rijden. Ik had toegezegd, maar moest op het laatste nippertje afzeggen wegens een overlijden in de familie. Hopelijk ben ik er volgend jaar wel bij. De wedstrijden in het ONK Enduro zouden me als zandrijder ook wel moeten liggen. Misschien is dat ook wel iets wat ik in de toekomst zou kunnen gaan doen.”
MXM: Ok, Jurgen tot op de Eindejaarstrofee!
Jurgen Van Nooten: “Bedankt voor het interview.”
Credit foto’s: Ronny’s foto, mxphoto
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…