Categories: EnduroSlideshow

Bob Van Looveren: “Enduro primeert op cross”

Het BK Enduro was jarenlang een overwegend Waalse zaak. Vooral bij de Inters waren Vlaamse rijders eerder uitzondering dan regel. Dit jaar was crosser Bob Van Looveren de enige Vlaming in de gloednieuwe Beloften-klasse. Na een aanpassingsperiode,  geraakte de Wuustwezelnaar in de tweede seizoenshelft steeds beter op dreef. Genoeg stof dus voor een interview met “Soepelen Bob”.

MXM: Bob, hoe ben je als crosser eigenlijk op het idee gekomen om enduro te gaan rijden?

Bob Van Looveren: “Dat kwam vooral door toedoen van mijn vader, die rijdt ook enduro maar dan recreatief.  Toen ik 20 werd maakte hij me warm om mijn motorrijbewijs te halen. Daarna werd ik lid van Enduroclub Grensland en heb ik wat  hobbytochtjes meegereden.  Eind 2009 werd ik tweede in het BK  Nationalen MX1, toen had ik het eigenlijk zo een beetje gezien op de motorcrosswedstrijden. Eigenlijk rijd je als crosser toch maar weinig. Je zit een hele dag op de cross om maar een uurtje te rijden. Daarbij kwam dan nog eens het feit dat wij op de Inter BK’s onze laatste reeks pas om 18u00 konden rijden.  Eind 2009 besloot ik dan maar om deel te nemen aan een paar wedstrijden van het BOXC (Belgian Open Cross Country, red.). Ik reed in Voeren en Honville. Na de wedstrijd in Honville was ik echt helemaal verkocht.”

 

 

Van Looveren leerde dit jaar met vallen en opstaan het endurovak.

MXM: Was er sprake van een aanpassingsperiode in het begin, Enduro is immers geen motorcross?

Bob Van Looveren: “Ja, toch wel. In beide disciplines rijd je met een motor, maar daar eindigen dan ook de gelijkenissen.  Het is echt  een compleet andere manier van rijden. Ik herinner me nog de Pré-enduro in Bilstain.  Man, ik heb afgezien toen! Ik kwam bij de hellingen aan en wou erop rijden als een crosser, maar zo werkte dat blijkbaar niet.  De eerste enduro in Warnant verliep redelijk. Vanaf de prachtige proef in Rocroi, begon ik het een beetje onder de knie te krijgen. Maar ik heb dit jaar toch echt gezien als een leerjaar.”

 

MXM: Je was de enige Vlaming bij de Beloften, hoe verliep het contact met de Waalse rijders?

Bob Van Looveren: “De eerste wedstrijden was dat wel moeilijk.  Ik was zo een beetje de vreemde eend in de bijt.  Allicht ook omdat het Frans niet mijn sterkste kant is. Maar naarmate het seizoen vorderde werd het contact toch beter en beter.  Toch ben ik blij dat er nog  twee andere Vlamingen meedoen bij de Inters ( Wim Vanderheyden en Roel Verpoorten).

 

MXM: Naar het eind van het seizoen werd je sneller, hoe kwam dat?

Bob Van Looveren: “Ik kreeg het endurorijden beter en beter onder de knie. Al had ik in de laatste twee proeven (Mons en Hautrage) toch wel een voordeel als crosser, aangezien de specials op een crosscircuit waren. Maar daar tegenover stond wel dat de specials van de Enduro van Esneux een totaal ander paar mouwen waren voor mij. Ik heb die wedstrijd helaas niet kunnen uitrijden omdat ik fysiek  leeg was. In de week voor Esneux was ik ziek geweest.  De eerste special daar was meteen een “X-treme”. Terwijl de andere special door smalle bosbadjes ging met veel boomwortels, stenen en moeilijke hellingen. Op dit soort parcours moet ik echt nog meer gaan oefenen.”

MXM: Kan je enduro rijtechnisch vergelijken met motorcross, of is het helemaal anders?

Bob Van Looveren: “Nee eigenlijk niet. Het zijn zoals ik eerder al vermeld had, allebei motorsportdisciplines en dat is het zowat.  In Enduro moet het hele plaatje kloppen, je moet je aan allerlei regeltjes houden. Zo werd ik  in Estinnes gediskwalificeerd  omdat ik onderweg getankt had.  Ook de verbindingsstukken moet je binnen een bepaalde tijd afleggen. Je kan bijvoorbeeld keigoede specials rijden, maar door een hindernis in de verbinding veel tijd verliezen. Waardoor  zodoende je dagklassement om zeep is. Je moet je vooral kalm kunnen houden, en daar had ik in het begin wel wat moeite mee. Eén voordeel heb ik ook wel, dat ik altijd sterk ben in de tijdstraining. En dat is echt wel een voordeel in de Enduro.Ook op gebied van fysiek is het helemaal anders, cross is veel korter dus intensiever. Terwijl enduro echt uithouding is.”

MXM: Was jouw tweetakt Suzuki RM 250 XC, een geschikte motor voor het BK Enduro?

Bob Van Looveren: “Ja en nee. Voor de specials was het voor mijn de perfecte motor. Hij is licht, krachtig en zeer handelbaar. Maar tijdens de verbindingsritten had ik soms wel een versnelling te weinig.”

 

MXM: Wat zijn je plannen voor volgend seizoen ? Blijf je enduro rijden of blijft het bij een seizoen?

Bob Van Looveren: “Ik ga het BK Enduro combineren met het BK Nationalen MX1. En wanneer er proeven samen vallen ga ik het BK enduro rijden. In de enduro zal ik uitkomen bij de Inters E2, al weet ik nog niet op welke motor. Ook zou ik wel eens graag de” Six Days” mee rijden, dat lijkt me echt een fantastische ervaring.”

“Soepelen Bob” blijft ook in 2011 nog crossen.

 

MXM: Heb je nog ambities in het motorcross, mik je op een bepaalde plaats in het BK bij de Nationalen?

Bob Van Looveren: “Aangezien ik de voorkeur ga geven aan het BK enduro, zal ik niet echt voor een bepaalde plaats kunnen rijden. Ik ga gewoon men best doen, en ik weet dat als het circuit me wat ligt dat ik zowizo kan rijden voor een podium plaats.”

 

MXM: Als je moest kiezen tussen Motorcross en Enduro, wat zou je dan kiezen?

Bob Van Looveren: “Op dit moment toch wel enduro. Je zit echt een hele dag op de motor en daar hou ik wel van. Graag  zou ik ook volgende sponsors willen bedanken die mijn Endurocampagne mee mogelijk maakten: Motorhandel Verheyen, Jofry-sport, Van hasselt uitlaten, Wiseco en Gravo.”

MXM: Ok, bedankt Bob en tot volgend jaar in de Enduro paddock!

Foto Credit: Fdavid.be, CDS Images

Caroline Quintero

Recent Posts

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

10 minuten ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

3 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

5 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

22 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago