Jurgen Wybo keerde dit jaar terug naar de MCLB, de federatie waar voor hem alles begon. De rijder uit Sint-Eloois-Winkel loste de verwachtingen ruimschoots in. Voor volgend jaar legt hij de lat echter nog iets hoger. Maar eerst wil hij nog schitteren tijdens de Supercross in Goes!
Motocrossmag: Jurgen, je presteerde dit jaar sterk op drie fronten. Ik neem aan dat je tevreden terugkijkt op 2010?
Jurgen Wybo: “Zeker. Ik werd MCLB-kampioen bij de Inters MX2 en pakte ook het FAM-kampioenschap. In het BK MX2 had een podiumplaats er ook ingezeten als Balen en Pierreux niet op dezelfde dag als proeven van het MCLB-kampioenschap hadden plaats gevonden.”
Critici, zullen wel zeggen dat je niet veel tegenstand had in het MCLB-kampioenschap.
Jurgen Wybo: “Ik vond Torpjurn (Van Hoe) en Kenny (Dult) in ieder geval toch sterke tegenstanders. Door de puntentelling in het MCLB-kampioenschap, reden die ook meestal dik in de punten. Als ik 25 punten pakte voor een reekszege, pakten zij er ook nog 22 en 20. Op die manier loop je natuurlijk niet gemakkelijk uit. Tijdens de kampioenschapswedstrijd In Oostrozebeke heb ik wat tegenslag gehad en zodoende heb ik lang moeten blijven knokken.”
Je gaat ook de geschiedenis in als de laatste FAM-kampioen. Vindt je dat bijzonder?
Jurgen Wybo: “Ja, dat is wel een beetje bijzonder, maar het FAM-kampioenschap was de laatste jaren ook al veel van zijn pluimen verloren. Het werd gewoon jaar na jaar minder. En dat had niks met de organisaties op zich te maken, maar veeleer met de piloten die geen lange afstanden meer willen afleggen. Voor de eerste FAM-wedstrijd in Hamont-Achel, stuurden heel wat MCLB-rijders hun kat. Toen MCLB zijn ronde van het FAM-kampioenschap organiseerde in Tielt ontbraken er dan weer heel wat rijders van VBM en VLM op het appel. Op die manier verliest zo’n kampioenschap wel wat aan waarde.”
Hoe vond je het BK MX2 dit jaar?
Jurgen Wybo: “Op zich wel goed. Van de vier wedstrijden die ik meereed stond ik drie keer op het podium. In Tongeren pakte ik zelfs de eindzege, omdat ik er de tweede reeks won. Het verschil tussen Triest en de overigen was wel groot dit seizoen. Er hadden best wat meer GP-rijders mogen deelnemen. Bovendien moet je het voor de publiciteit zeker niet doen. Als je top 15 rijdt in het BK MX1 pak je meer publiciteit dan wanneer je top 3 rijdt in het BK MX2. Jongens als Cools en Segers gaan toch vaak over de tong bij de vaste bezoekers van het BK.”
Jurgen Wybo: “Dat blijft toch moeilijk te voorspellen hoor. Kevin Fors maakte dit jaar wel een goede indruk op mij. En Jens Getteman eigenlijk ook. Als EK MX2 rijders zijn ze allebei coming men. De strijd voor de titel zou wel eens tussen heb beide kunnen gaan.”
Je blijft volgend jaar op Kawasaki rijden en voor MC Avanti uitkomen…
Jurgen Wybo: “Ja, ik zit goed waar ik ben. Het is een voordeel dat Lionel van Kawasaki Viaene me wekelijks bijstaat op de MCLB-wedsrijden. Bovendien, wat Kawasaki met het Benelux Team doet is een unicum dezer dagen. Eigenlijk nog een geluk voor de sport dat er toch nog een importeur is die iets op dit niveau doet. Ook bij MC Avanti, de club van mijn schoonvader Ronny Priem, zit ik goed.”
Je maakt volgend jaar dus de overstap naar het BK MX1. Met welke verwachtingen start je?
Jurgen Wybo: “Mijn ambitie is duidelijk: een plaatsje in de top 10 van de eindstand veroveren. Bovendien trek ik dan ook samen met mijn schoonbroer Manuel (Priem) op. Hij maakt vanaf volgend jaar ook terug deel uit van MC Avanti. Voor de sfeer is dat natuurlijk altijd leuk. Dat je meer publiciteit in het BK MX1 krijgt, is dan aardig meegenomen.
Ook in de MCLB maak je de overstap naar de MX1, ik neem aan dat daar de lat hoger ligt voor jou?
Jurgen Wybo: “Uiteraard, ik wil Steve Seronval het vuur aan de schenen leggen volgend jaar. Dit jaar heb ik daar een paar maal kortbij gezeten, maar uiteindelijk is het verschil tussen een 250F en 450 nog steeds vrij groot. Van bij de start al zijn de 250F’s in het nadeel. Als je dan nog eens slecht start ook, kan je het tegenover een tegenstander als Seronval meteen vergeten. Mensen denken vaak dat je met een 250F in het voordeel bent op de typische MCLB-circuits, maar geloof me: dat is zeker niet zo.”
Ik neem aan dat je qua bochtensnelheid toch niet benadeeld bent?
Jurgen Wybo: “Neen, zeker niet. Als je een beetje kan sturen en over het nodige lef beschikt kan je, in de aanloop naar een bocht, met een 250F ook rijders op een 450 uitremmen. In de bocht kom je dan weliswaar langszij, maar van zodra de 450 rijder het gas opendraait wordt je met je neus op de feiten gedrukt.”
Je rijdt dit jaar geen campagne in het ADAC Supercross, hoe komt dat?
Jurgen Wybo: “Ik heb eind oktober nog de Supercross van Schijndel gereden, maar daarna heb ik niet meer op een motor gezten. Het Supercrossen heb ik bewust teruggeschroefd omdat je sowieso al een lange outdoorcampagne achter de rug hebt. Daarom rijdt ik ook geen outdoorwedstrijden tijdens de winter. In januari sta ik naar goede gewoonte wel aan de start tijdens de Supercross van Goes. Daar kom ik in het ONK SX2 uit. Begin februari volgt dan nog de Supercross van Herning in Denenmarken, daar rijdt ik in de Open klasse op de KX450F. Daarna begint het outdoorseizoen van de MCLB al.”
Nog even over de Supercross in Goes, wat maakt die wedstrijd zo bijzonder?
Jurgen Wybo: “Er hangt een leuke sfeer, de baan is compact maar heel erg verzorgd en ik amuseer me er altijd! Ik heb twee keer gewonnen in Goes (2006 en 2007, red.), daarom heb ik er natuurlijk ook mooie herinneringen aan. De laatste jaren had ik het er wat moeilijker, ook omdat ik minder Supercrossen rijd als vroeger. Je moet echt wel in het ritme zitten om te kunnen winnen.”
Train je specifiek voor de indoorcross en van wie verwacht je dit jaar het meest concurrentie?
Jurgen Wybo: “Een lange voorbereidingsperiode zit er jammer genoeg niet in, maar ik wil wel met wat motorgevoel aan de start verschijnen. Tussen kerst en nieuw ga ik trainen in het zuiden van Frankrijk. Hopelijk kan ik in januari ook nog een paar keer op de motor rijden en dan zien we het wel. Mike Kras is goed op dreef, als hij fit is kan Maurice Klijn ook vooraan mee, dan heb je nog jongens die de routine hebben zoals Dennis Ullrich en Jack Brunell…”
Wat is het verschil tussen Goes en bijvoorbeeld de SX Cup in Duitsland?
Jurgen Wybo: “Sowieso moet je mentaal scherp zijn. De start is heel erg belangrijk en in vergelijking met Duitsland is alles nog een beetje kleiner. Ook de sprongen zijn niet zo hoog. Aan de andere kant verschillen de rondetijden niet zo gek veel. Regelmatig zijn en zonder fouten rijden, is dus de boodschap.”
Ok, bedankt voor het Interview Jurgen.
Jurgen Wybo: Bedankt MXMag! Graag had ik ook nog mijn ouders, mijn vriendin en al de sponsors die me dit jaar en volgend jaar steunen, nog eens bedankt.
Foto Credits: CDS Images
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…