Nick Triest verdedigde in 2010 met succes zijn titel in het BK MX2. Toch is de Liedekerkenaar niet tevreden over zijn seizoen. Triest wisselde in het tussenseizoen van team en traint momenteel hard om van 2011 een beter seizoen te maken. Wij polsten Nick alvast naar zijn verzuchtingen over dit jaar en zijn verwachtingen voor 2011.
MXMag.be: Nick, hoe blik je terug op 2010?
Nick Triest: “Eigenlijk ben ik helemaal niet tevreden over het voorbije seizoen. Als ik erop terugkijk was het gewoon een heel moeilijk jaar. Ok, ik heb mijn Belgische MX2 titel kunnen verlengen, maar in de GP’s verliep het niet zoals ik gewenst had. Tijdens het weekend van de GP van Lombardije in Mantova kreeg ik met een voedselvergifting af te rekenen. Dat is me bijna het hele seizoen parten blijven spelen. In de eindstand van het WK MX1 werd ik 20e, maar dat is zeker niet genoeg. In het naseizoen brak ik dan nog mijn enkel, gelukkig kon ik nog de Coupe de l’Avenir meerijden en er een manche winnen.”
MXMag.be: Het boterde op den duur ook niet meer tussen jou en het team…
Nick Triest: “Ja, er waren wel degelijk problemen tussen mij en het team (het Shineray MX Team van André Massant, nvdr). Maar daar wil ik eigenlijk niet veel over kwijt. Ik rijd nu voor Diga Racing, de rest is verleden tijd…”
MXMag.be: Ik had de indruk dat het naar het einde toe beter ging, Lierop was toch een goede GP?
Nick Triest: “Ja, dat was mijn beste GP. In de eerste reeks werd ik 8e, een beetje verrassend in het diepe zand. De tweede reeks verliep moeilijker nadat ik in de eerste bocht tegen de vlakte ging. Ik heb toen gewoon aan die manche gedacht en alles gegeven, uiteindelijk eindigde ik als 15e.”
MXMag.be: Waren er nog lichtpuntjes in je GP-seizoen?
Nick Triest: “De eerste GP van het seizoen in Sevlievo was niet slecht. Maar ik onthoud zelf toch vooral de kwalificatie van de Spaanse GP in Bellpuig. In de kwalificatierace pakte ik de kopstart en leidde ik gedurende twee ronden om uiteindelijk vierde te worden.”
MXMag.be: In het BK MX2 had je weinig tegenstand want je was al in Orp-le-Grand zeker van de titel…
Nick Triest: “Tja, ik begrijp nog altijd niet waarom de BMB de MX2 zo stiefmoederlijk behandelt. Moest het BK MX2 openstaan voor buitenlanders krijg je een totaal ander verhaal en kunnen de jongeren er nog iets van leren. Dan krijg je gewoon een hoger niveau. Het is gewoon stom dat zoiets nu niet gebeurt. Daardoor echt ik ook niet zo heel veel waarde aan mijn MX2-titel.”
MXMag.be: Je stond ook lang op de 2e plaats in het ONK MX2, had je die titel graag gepakt?
Nick Triest: “Uiteraard, maar het BK primeerde voor de sponsors. Spijtig genoeg viel de ONK-wedstrijd in Emmen samen met de BK-proef in Orp-le-Grand. Anders had ik een reële kans gehad om de ONK MX2-titel binnen te halen.
MXMag.be: Hoe zit het met je plannen voor volgend jaar. Waar zien we je aan het werk naast de MX2 GP’s?
Nick Triest: “In het BK rijd ik volgend jaar zeker in de MX1 klasse, maar allicht op een KTM SX-F 250.”
MXMag.be: Vergelijk het nieuwe 2011 model van de SX-F 250 eens met die van de vorige jaren?
Nick Triest: “Het is toch enigszins anders rijden nu de motor met injectie is uitgerust. Na een sprong had de oude, carburatorgevoede motor, telkens de neiging om even te blijven hangen. Dat dipje is nu volledig weggewerkt met de injectie. Wat de achterophanging betreft bespeur ik eigenlijk maar weinig verschil tussen het nieuwe systeem met link en het oude PDS. Die link is niet slechter dan het PDS-systeem, maar zeker ook niet beter. Toch kan ik zeggen dat de motor beter stuurt ten opzichte van die van vorig jaar. Dankzij het nieuwe frame stuur hij gewoon scherper.”
MXMag: Je bent allicht ook al volop aan het trainen nu?
Nick Triest: “Ik ben vanaf eind november beginnen trainen. Dat doe ik bij physical trainer Hugo America. Met Max Nagl heb ik een heel straffe trainingsmaat. Ons programma behelst oa zwemmen, lopen en fietsen. En dat zo’n vier uur per dag. Om de verre verplaatsingen tussen het Pajottenland en Limburg te vermijden, verblijf ik tijdens de week bij een gastgezin in Opglabbeek. Ik ben nu al zeker dat ik volgend jaar fysiek sterker zal zijn dan in 2010. Qua fysieke conditie kan het zeker een pak beter dan hoe het in 2010 was. Daar heb ik dus nog veel progressiemarge.”
MXMag.be: Op welke vlakken kan je qua rijden nog vooruitgang boeken?
Nick Triest: “De snelheid is er wel, al betekent dat niet dat ik niet sneller zou moeten kunnen. Maar ik denk dat ik vooral qua chrono nog veel beter zou moeten kunnen. Als je tijdens de gechronometreerde training een goede tijd kan neerzetten, sta je er meteen ook een stuk beter voor met het oog op de kwalificatierace.”
MXMag.be: Je werd de afgelopen weken toch op verschillende vieringen uitgenodigd is dat leuk?
Nick Triest: “Ja, ik werd tot sportpersoonlijkheid van het jaar verkozen in Liedekerke. Die herkenning is natuurlijk wel belangrijk. Ik werd als lid van de Belgische EK Der Naties ploeg ook uitgenodigd op de uitreiking van de Nationale trofee voor sportverdienste. Toch een beetje vreemd dat ik de enige aanwezige motorcrosser was. Qua PR kunnen we nog veel leren in het motorcross. Op zo’n prijsuitreiking aanwezig zijn hoort gewoon bij je job als sportman.”
Nick Triest: “Nu zondag (2 januari) vertrek ik samen met Hugo (America) en Max (Nagl) naar Beieren. Max is uit die streek afkomstig en we gaan profiteren van de sneeuw die er nu ligt om een weekje te langlaufen. Iets wat onze fysiek zeker ten goede zal komen en bovendien is het een welgekomen afwisseling op het gebruikelijke trainingsregime. Op 17 januari trek ik dan naar het zuiden van Spanje waar vooral het trainen met de motor op het programma staat. Welke wedstrijden we precies in de aanloop naar het WK rijden weet ik nog niet. Maar het hele Assoluti d’Italia kampioenschap staat alvast op het programma.
MXMag.be: Ok, Nick alvast bedankt en het beste voor 2011.
Nick Triest: “Jullie zijn bedankt. Maar ik had ook graag Dirk Saelen van Diga Racing, mijn ouders en vriendin bedankt. Ook bedankt aan alle sponsors, zowel de mijne als die van het team. Daarnaast mag ik ook mijn gastgezin in Opglabbeek en mijn supporters niet vergeten.”
Foto Credits: CDS Images, Photo Impact/Michel Hennebert
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…