Categories: MXGP & EMXSlideshow

De eindejaarsvragen: deel 3

Op de valreep blikken we nog eens terug op motorcrossseizoen 2010. Dat doen we met 9 lezers van MXMag.be. Zij komen uit de industrie, media of zijn gewoonweg fans.

 

Vier insiders sluiten vandaag onze reeks eindejaarsvragen af. Op luttele uren van 2011 blikken Heikki Declercq (drijvende kracht achter MC Mikkola en daarnaast ook organisator van BMB-wedstrijden en correspondent voor Het Laatste Nieuws en Motorgazet), Steven Lettani (teambaas LS Honda Racing en zaakvoerder van  LS Motors in Lier) enThierry Sarasyn (ex-crosser in de BLB en hoofdredacteur van Motorwereld) nog één keer terug op 2010 . Daarnaast beantwoordt ook onze huisfotograaf Christophe Desmet de eindejaarsvragen.

 

1)De crossmotor van 2010?

Heikki Declerq: “Toch wel de Yamaha YZ450F. Ondanks de negatieve publiciteit errond in de GP’s is de machine nog steeds razend populair op nationaal gebied. Bovendien is de YZ450F uiterst betrouwbaar.”

Steven Lettani: “De Honda CR-F 450.”

Thierry Sarasyn: “De KTM SX-F 350.”

Christophe Desmet: “De KTM SX-F 350, de resultaten in zijn debuutjaar spreken voor zich. En aan  tests te zien is dit de toekomst.

2) Motorcrosser van het jaar? (Internationaal)

Heikki Declerq: “Jérémy Delincé. Stond op het podium in de enige MX3 GP waaraan hij deelnam en in Markelo. Daarnaast pakte hij de eindzege in de Coupe de l’Avenir. Verder een eervolle vermelding voor de broertjes Lieber die succesvol waren in het EK.”

Steven Lettani: “Tony Cairoli.”

Thierry Sarasyn: “Tony Cairoli”

Christophe Desmet: “Ken Roczen. De manier waarop hij als 16-jarige winst en verlies ondergaat getuigt van pure klasse. Hij laat zien dat hij nog steeds een kind is maar op de momenten dat het moet klinkt hij als een man met jaren ervaring. Zijn snelheid is fenomenaal en dit alles zal van Ken Roczen nog een groot crosser maken.

 

 

 

 

Steve Seronval was de enige rijder uit een amateurbond die opdook in de antwoorden op onze eindejaarsvragen.

3) Motorcrosser van het jaar? (Nationaal)

Heikki Declercq: “Kevin Fors, hij bewees klaar te zijn voor het echte werk na duels met Nick Triest in het BK MX2. De goede entourage en de raadgevingen van Patrick Caps beginnen hun vruchten af te werpen.”

Steven Lettani: “Steve Seronval.”

Thierry Sarasyn: “Clément Desalle”

Christophe Desmet:” Steve Ramon. Steve, zal nooit een man van grote uitspraken zijn maar naargelang hij ouder werd, is hij uitgegroeid tot een waardig boegbeeld voor de Belgische motocross. Hij is keer op keer vooraan te vinden, hielp met zijn ervaring België naar het podium tijdens de MX of Nations en zet zich ook in België in. Getuige daarvan zijn titel in het BK MX.

4) Beste wedstrijd van 2010?

Heikki Declercq: “ Twee eigenlijk.  Om te beginnen de Internationale Motorcross van Mons. De omloop was vernieuwd en ook het format was nieuw. Geen startgelden meer, maar een vette prijzenpot zoals in het buitenland.  Het Frans kampioenschap volgt in 2011 alvast hun voorbeeld. Naast Mons kies ik ook voor Wuustwezel. Hun aparte reeks voor de MX2 klasse was super en getuigt van respect  voor de MX2-rijders. Meer BMB organisatoren zouden het voorbeeld moeten volgen en bij iedere Internationale wedstrijd de Inters MX2 apart laten rijden, eventueel samen met de Nationalen MX2.

Steven Lettani “In mijn geval was dat de GP van Spanje MX1 in  Bellpuig, omdat we daar met Tanel Leok de GP-winst pakten.”

Thierry Sarasyn: “De Inters Open klasse tijdens het BK in Beervelde.”

Christophe Desmet: “De MXoN, dit is en blijft de wedstrijd van het jaar. Je ziet er rijders die tijdens het seizoen rivalen zijn, samenwerken voor de eer van hun land. De spanning tussen de VS en de rest van de wereld komt jaar na jaar terug. En naar mijn gevoel is dat de ideale drijfveer voor een prachtige sfeer. Na twee van de drie reeksen, kan alles nog gebeuren. Prachtig is ook om te zien hoe sommigen bezwijken onder de druk van hun land, maar vooral hoe sommigen nog net dat tikkeltje extra uit de kast kunnen halen en iedereen kunnen verbazen. Ik kijk nu alvast uit naar Saint-Jean d’Angély in September.”

5) Wie was de revelatie van 2010?

Heikki Declercq: “Evgeny Bobryshev.: in moeilijke omstandigheden toch nog scoren, chapeau.”

Steven Lettani: “Jeffrey Herlings.”

Thierry Sarasyn: “Jeffrey Herlings”

Christophe Desmet: “Jeffrey Herlings, nog zo’n mirakelkind. Dat hij snel is had ik van horen zeggen. Maar dat hij reeds vanaf het begin van het seizoen zou meestrijden voor een GP-overwinning was fenomenaal. Zijn slotreeks in Mantova getuigde van pure inzet en overgave. In het zand wordt hij alvast de te kloppen man. Als het ook tussen de oren op een rijtje blijft wordt ook hij nog een groot rijder.”

 

De US GP in Glen Helen was voor CDS de teleurstelling van 2010.

6) Grootste teleurstelling van 2010?

Heikki Declercq: “De entree en deelnamekosten bij de BMB die in 2010 de pan uitswingden met als internationale toppers Lommel en Balen die enorm duur waren en die de BMB wellicht rijders zal kosten in 2011. (20 euro deelname voor de rijder + 20 euro kampeervergoeding voor de mecanicien + 20 euro entree voor de mecanicien in Balen). In Lommel 25 euro inkom”

Steven Lettani: “Geen mening.”

Thierry Sarasyn: “James Stewart.“

Christophe De Smet: “De US GP  in Glen Helen. Toen deze werdstrijd werd aangekondigd had ik iets van wow, eindelijk daar eens een GP. De verhalen over de supermooie omloop bleken allemaal waar te zijn, maar de manier waarop vond ik tegenvallen. Geen publiciteit, geen interesse van de Amerikaanse rijders en vooral ook geen interesse van het publiek. Hopelijk was dit allemaal te wijten aan de late aankondiging en krijgen we volgend jaar een heel andere GP te zien.”

7) Opvallendste motorcrosstrend van 2010?

 

Anno 2010 scrubte iedereen aldus Thierry Sarasyn.

 

Heikki Declercq: “Op Internationaal vlak het feit dat de GP’s niet langer de toonaangevende evenementen zijn. Veel rijders verkiezen lucratieve internationale wedstrijden in plaats van de GP’s. De trend is gezet in Engeland en zal in 2011 wellicht overwaaien naar het Europese vasteland. De Internationale wedstrijden kunnen er maar hun voordeel uithalen. Hopelijk pikt het publiek, net zoals in Engeland, op deze trend in.”

“Op Nationaal vlak het feit dat de kosten om BMB te rijden te hoog werden door de federatie, waardoor veel piloten de grote afstanden niet meer maakten en hun wedstrijden uitkozen. Vandaar de grote verschillen in rijdersaantallen in Hasselt en bijvoorbeeld Oudenburg.”

Steven Lettani: “Een moeilijke vraag…. Volgens mij waren er weinig of geen trends in 2010.”

Thierry Sarasyn: “Iedereen scrubt: van de AMA tot in de MCLB.”

Christophe Desmet: “The American dream’ begint steeds meer op een luchtkasteel te lijken. Bijna elke crosser droomt ervan om naar de States te gaan. Maar meer en meer rijders lijken er nu van  terug te komen. En ook diegenen die naar ginder trokken keren terug naar de gp’s . De Amerikaanse  Supercross is alleen voor voor de allerbeste Europeanen weggelegd, want het is een compleet andere discipline.”

Foto Credits: CDS Images,

Caroline Quintero

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

7 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

8 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

19 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

23 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

23 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

24 uur ago