SX Goes: Jurgen Wybo blikt vooruit

Jurgen Wybo is al jaren een vaste klant van de Supercross van Goes. Zaterdagavond kan de West-Vlaamse MC Avanti-MX Viaene-Kawasaki rijder zijn 3e eindzege in de Zeelandhallen in de wacht slepen en daarmee het record van Jimmy Verburgh evenaren. Vlak voor de grote dag blikt MXMag.be nog een keer vooruit met Jurgen.

MXMag.be: Wat vind je van de nieuwe lay-out van het circuit, Jurgen?

Jurgen Wybo: “Het circuit is langer gemaakt omdat het nu ook over de startstrook loopt en dat is een goede zaak voor het publiek. Ook het feit dat de rijrichting veranderd is, maakt deze editie interessanter.  Toen ik er op reed was de baan wel vrij zacht, maar ik neem aan dat die tegen zaterdag harder komt te liggen.”

MXMag.be: “We hebben de indruk dat er dit jaar wel een heel sterk deelnemersveld is of zien we dat mis?”

Jurgen Wybo: “Nee, met de Britten als Ashley Greedy, Jack Brunell en Adam Chatfield alleen al heb je al drie kandidaten voor het podium. Maar ik denk dat de Nederlanders met Mike Kras, Maurice Kleijn en Jeffrey Meurs ook een rol gaan spelen. En iemand als Dominique Thury mag je natuurlijk ook niet zomaar uitvlakken.”

MXMag.be: In Goes rijd je nog eens op een Kawasaki KX250F, vergt dat enige aanpassing?

Jurgen Wybo: “Nee, niet echt. De motor waarop ik rijd is de motor van mijn mechanieker. Nadat ik op de baan heb kunnen trainen staat hij nu eigenlijk op punt. Tegenover het standaardmodel is de Ohlins voorvork de grootste aanpassing. Heikki Ghekiere van Pro Touch contacteerde me om dit jaar met een Ohlins te rijden. Ik moet zeggen, dat ik aangenaam verrast was. Qua prijs/kwaliteit verhouding zal je moeilijk iets beters kunnen vinden… Op de KX450F zal ik ook met een Ohlins voorvork de MCLB-crossen en het BK rijden.”

MXMag.be: Tot slot, hoe schat je je eigen kansen in?

Jurgen Wybo: “Moeilijk te zeggen eigenlijk. In Supercross is de start cruciaal, loopt die verkeerd dan wordt het erg moeilijk om terug te komen. Dit jaar zullen er maar 12 rijders de finale betwisten tegenover 16 vorig jaar. Dat gereduceerde startveld zal het wel een mooier kijkstuk maken voor het publiek.”

Foto Credit: CDS Images

Caroline Quintero

Recent Posts

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

1 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

4 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

6 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

23 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago