Categories: Green FlagSlideshow

Green Flag: Het gaat beginnen…

Dit weekend barst in Sevlievo het WK Motorcross in de MX1 en MX2 klassen los. Meer dan ooit is het koffiedik kijken om ook maar enigszins het verloop van de verschillende WK’s proberen te voorspellen. Maar toch… MXM waagde zich alvast aan een en ander in de formguide van de Laaglanders.

Alvast veel lees- en kijkplezier op deze site toegewenst en wij hopen net als u op een spannend WK-seizoen met veel punten, podiumplaatsen en GP-zeges voor Belgische en Nederlandse rijders.

De tijden dat alle GP-rijders gezamenlijk de voorjaarswedstrijden afwerkten liggen al lang achter ons. Zo waren de meeste Belgische toppers dit jaar nog niet in actie in eigen land. Tenminste, niet in een wedstrijd. Een breuk met de traditie of een verontrustende trend. Want niet elke topper lijkt wakker te liggen van Mantova of Valence. Zo bereidde Ken Roczen zich in de Verenigde Staten, waar hij het AMA Supercross Lites kampioenschap reed aan de Westkust. Roczen reed geen enkele outdoorwedstrijd in Europa maar meent dat hij er alvast klaar voor is. Een informant vertelde MXM trouwens hoe hij Roczen live aan het werk had gezien in Lommel en verbaasde zich erover hoe “verschrikkelijk hard” de Duitser wel rondging.

Roczen overwinterde in Californië.

Roczen vormt dit jaar bij Red Bull Teka KTM Factory ploeg met Jeffrey Herlings en Jeremy Van Horebeek. Een erg Nederlandstalig getint team want hun teammanager heet nog steeds Stefan Everts. Herlings en Van Horebeek werkten een gelijkaardige voorbereiding af, een paar wedstrijden in het Open Italiaans kampioenschap aangevuld met de ONK-wedstrijden in Gemert en Halle. Heel anders dus dan het programma van Monster Energy Pro Circuit Kawasaki’s Tommy Searle en Max Anstie. Zij combineerden de voorjaarsklassieker (nou ja…) met de Internationale wedstrijden in Lacapelle-Marival en Hawkstone Park.

Op papier lijken bovenstaande teams zondermeer het sterkst. Maar Yamaha komt met maar liefst twee sterke teams: Bike It Cosworth Wild Wolf Yamaha en Monster Energy Yamaha. Beide teams brengen samen vijf rijders aan de start, waarvan er zeker drie het potentieel hebben om in de top-5 te rijden en een zelfs kans maakt op de wereldtitel. Zach Osborne en Arnaud Tonus mogen op een top-5 klassering azen. Een fitte Gautier Paulin heeft ongetwijfeld zijn zegje te doen in de strijd om de wereldtitel.

Daarnaast onthouden nog een aantal potentiële top-10 kandidaten: Joel Roelants bij Nestaan JM Racing, Valentin Teillet bij het MX2 team van Suzuki Europe en Nicolas Aubin bij HDI KTM. Noteer ook dat er slechts drie Honda-rijders aan de start zullen staan in Bulgarije. Daarvan zien we Mattis Karo als enige een rol van betekenis spelen. Husqvarna keert in 2011 officieel terug in de GP’s. Ricci Racing runt een team van drie MX2 rijders waarvan Sandro Lupino en Michael Leib in de GP’s zullen uitkomen. Andrea Cervellin (motocross’s answer to Marco Simoncelli) is het speerpunt in het EK MX2. Een eerder bescheiden team dus, al zou dat naar volgend seizoen toe wel eens helemaal anders kunnen worden.

Tony Cairoli is the man to beat in de MX1.

Bij de grote kanonnen van de MX1 lijkt het alsof wereldkampioen Antonio Cairoli niet 100% klaar is voor de start van het WK. Speelde Tony commedia dell’Arte in het Italiaans kampioenschap of was Steven Frossard werkelijk té sterk? Ook Cairoli’s teammaat bij Red Bull Teka KTM, Max Nagl,  kende geen supervoorbereiding. Maar om hen daarom uit te vlakken, neen. De kaarten werden in het tussenseizoen grondig geschud en herverdeeld. Zo zag Kawasaki er op papier beresterk uit maar zullen ze dit weekend  met Sébastien Pourcel en Ben Townley al twee kopmannen moeten missen. Jonathan Barragan toonde zich in het Spaans kampioenschap wel in vorm, al mag je gerust vraagtekens plaatsen bij de weerbaarheid van zijn concurrenten daar. Dat belet niet dat hij zich ook in het Franse Elitekampioenschap positief liet opmerken. Met Xavier Boog en Gregory Aranda heeft Kawasaki trouwens nog een paar Franse ijzers in het vuur. En dan is er nog Davide Guarneri die we ook dit jaar terug in het BK aan het werk zullen zien. Ook Monster Energy Yamaha trok met Frossard en Anthony Boissière een overwegend Franse kaart. Frossards sterke prestaties tijdens het voorseizoen zouden de pikorde binnen het Italiaanse team wel eens aan het wankelen gebracht kunnen hebben. En da’s natuurlijk geen goed nieuws voor David Philippaerts.

Ook bij Honda vernieuwde men in het tussenseizoen. Niets bleef zoals het was. CAS Honda hield het na jarenlang slabakken voor bekeken. Seizoensrevelatie Evgeny Bobryshev leek in de running voor een zitje bij Monster Energy Yamaha maar werd uiteindelijk toch behouden door Honda Europe. Na het verlies van Clément Desalle in 2009 had men bij Big Red dan toch zijn lesje geleerd. Samen met Rui Gonçalves vormt Bobryshev het Honda World Motocross team. Afwachten of men bij het herdoopte Honda Martin nu écht een vuist zal kunnen maken.

Het klikte meteen tussen Simpson en de LS Racing Honda.

Nog zo’n rookie die sterk presteerde tijdens zijn eerste wedstrijden op een MX1 motor is LS Racing Honda’s Shaun Simpson. De Schot won meteen bij zijn debuut op de CRF450R de Supercross van London. Daarna won hij nog de eerste en tweede ronde van het Brits kampioenschap MX1 en eindigde hij tweede in de Red Bull Pro Nationals opener. Van zowat alle MX1 toppers reed hij de meeste wedstrijden want Simpson kwam ook in Valence, Lacapelle-Marival én Hawkstone Park aan de start.

Het dient gezegd, de toprijders die 6-7 voorbereidingswedstrijden rijden alvorens het WK begint lopen anno 2011 niet meer dik gezaaid. Zo reed Simpson’s teamgenoot Ken De Dycker dit jaar maar 4 voorbereidingswedstrijden. Waarbij hij vooral in Gemert en Halle schitterde. Clément Desalle deed het nog met minder en kwam maar driemaal in actie voor de eerste GP.  Rockstar Suzukis Steve Ramon begon eind januari al aan zijn wedstrijdseizoen toen hij bij zijn eerste deelname meteen de Enduropale du Touquet op zijn naam schreef.

Kevin Strijbos heeft zijn killersblik hervonden.

Nog namen om naar uit te kijken zijn: Kevin Strijbos (Delta Hens Suzuki), Tanel Leok en Marc de Reuver. Leok staat er nadat neef Aigar naar de Enduro overstapte alleen voor als TM rijder.  Een opmerkelijke nieuwkomer is ook het ICE 1 Racing Team van voormalig wereldkampioen F1 Kimi Raikonnen.

Kortom, er is weer heel wat om naar uit te kijken. Niet alleen dit weekend maar zowat het hele seizoen lang, niet in het minste naar uw wekelijkse Green Flag.

Foto Credits: Honda Pro Images, KTM Images/Gary Freeman – Hoppenworld, CDS Images


Caroline Quintero

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

2 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

3 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

6 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

8 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago