GP-winnaar (1-2): Antonio Cairoli, Red Bull Teka KTM
“Ik ben blij dat ik hier voor de derde keer op rij win in de MX1. Normaal is dit circuit prettig om te rijden, maar vandaag moest ik het wat voorzichtiger aan doen met mijn geblesseerde knie. Ik heb geprobeerd om mijn voet niet te veel op de grond te zetten. Ik kon vandaag ook het gat in de WK-stand dichten en ik hoop dan ook dat het niet lang meer zal duren vooraleer we terug de rode plaat in handen hebben.”
Tweede (3-1): Max Nagl, Red Bull Teka KTM
“Het was een goed weekend. Door winst in de kwalificatierace pakte ik de pole. In de eerste manche had ik echter niet zoveel vertrouwen. In de tweede manche heb ik het dan anders aangepakt. Ik kwam pas na vijftien minuten aan de leiding en had dus tijd om mijn eigen ritme te vinden en goede lijnen te kiezen. Dat maakte het makkelijker.”
Derde (4-3): David Philippaerts, Monster Energy Yamaha
“Het was moeilijk hier want de lijnen veranderden elke ronde en je kon zowel twee à drie seconden verliezen als winnen. Tijdens de eerste manche reed ik bij het begin iets te ontspannen rond en konden de anderen ontsnappen. In de tweede manche probeer ik van begin af aan iets harder te gaan, een taktiek die beter uitpakte. Ik ben blij dat ik terug op het podium sta. We hebben hard gewerkt voor resultaten als deze.”
Vierde (2-5): Steven Frossard, Monster Energy Yamaha
“Ik ben echt blij om de rode leidersplaat te pakken. Zeker na mijn crash van gisteren. Ik had veel pijn aan mijn sleutelbeen en rijden viel niet mee. De warm-up vanochtend was haast onmogelijk. Ik werd echter klaargestoomd door de dokter en mijn trainer. En nadat ik gemasseerd en ingetapet was, was ik klaar om het toch te proberen. Ik had een erg goede start in de eerste manche en het was daarna gemakkelijk om gefocust te blijven. Mijn doel was om tijdens de tweede manche op de vierde plaats te blijven liggen en zo nog op het podium te staan. Na een sprong schoof mijn hand echter van mijn stuur en crashte ik. Ik kon nog vijfde worden en het voelt fantastisch om na een GP in het zand WK-leider te worden. Voor mij was het hier makkelijker om met een 450 motor te rijden. Ik kon met de motor spelen en voelde me echt goed om de motor vandaag.”
Vijfde (6-4): Rui Goncalves, Honda World Motocross
“Een vrij goede GP, het hele weekend was overigens positief. In de eerste manche zat ik tijdens de openingsfase niet echt in het ritme en verloor ik plaatsen. Op een gegeven moment reed ik maar als 10e rond. Ik kon me echter herpakken en begon daarna terug naar voor te rijden. Ik hing op een zesde plaats in het wiel van Desalle bij het overschrijden van de finish. In de tweede manche had ik een goede start en leidde zo’n twintig minuten de wedstrijd. In een van de bochten aan de achterkant van het circuit liet ik echter de deur open staan en daar kon Philippaerts van profiteren. Ik miste bovendien mijn spoor en ging over de wal, waarna nog twee andere rijders me voorbij gingen. Het duurde een ronde of drie vooraleer ik terug in mijn ritme zat. Tegen het einde van de manche crashte Frossard en kon ik nog een plaats winnen. Ik kom met een goed gevoel uit deze wedstrijd.”
Zesde (5-6): Clément Desalle, Rockstar Suzuki
“Natuurlijk is dit niet mij beste dag, maar vandaag kon ik tenminste punten scoren en dat is op zich stukken beter dan vorig jaar. Ik voelde na een kwartier dat ik om sneller te gaan risico’s zou moeten nemen. Dat is echter niet mijn stijl en dus heb ik vandaag voor de slimmere optie gekozen en met mijn hoofd gereden. Het was ongelofelijk warm voor april en dat maakte de GP zwaar. Dit weekend staat het BK in Beervelde op het programma en daarna heb ik een vrije weekend voor we naar Amerika vertrekken.”
Zevende (7-8): Ken De Dycker, LS Honda Racing
“Wat een vermoeiende dag! Ik maakte teveel fouten en ik voel me nog steeds niet 100% na mijn crash in Bulgarije. De spieren in mijn rug raakten al gauw gespannen en dat maakte het moeilijk om recht te staan. Het uiteindelijke resultaat was oké, maar natuurlijk was het niet waarvoor we waren gekomen. Het was heel zwaar vandaag. Hopelijk brengt rust de komende dagen raad zodat in de komende GP’s met een betere vorm aan de start kan staan.”
Achtste (10-7): Evgeny Bobryshev, Honda World Motocross
“Ik had een goede start in de eerste manche maar daarna maakte ik teveel fouten in de eerste ronden. Ik gebruikte teveel energie omdat ik gespannen rond reed. Ik worstelde met het circuit en toen remde ik m’n motor dood wat me drie plaatsen zou kosten. Daarna moeilijk om terug in mijn ritme te raken. Ik was teleurgesteld met die 10e plaats. Ik wou het beter doen in de tweede manche maar startte slecht. Het rijden ging wel beter dan in de eerste manche maar het was toch niet mijn snelheid. Vandaag voelden de manches lang aan. En in elke ronde hoopte ik om het bord van de twee laatste ronden te zien. Nu moeten we deze race zo vlug mogelijk zien te vergeten en goed naar de US GP toe werken.”
Tiende (8-12): Steve Ramon, Rockstar Suzuki
“Het was een moeilijke dag, ik ben echt moe. Na een paar ronden in de tweede manche begon ik me al slap te voelen. Ik denk dat ik me moet laten onderzoeken bij de dokter om te kijken wat er aan de hand is met mijn lichaam. Het is niet normaal dat de energie er niet is. Ik heb geprobeerd om me goed voor te bereiden op deze GP. Nu weet ik niet wat ik er van moet zeggen. Al heb ik wel een paar moeilijke weken achter de rug waarin ik me ziek voelde en medicatie diende te nemen. We moeten dus een paar dingen verder laten onderzoeken.”
Elfde (12-11): Davide Guarneri, Rockstar Bud Racing Kawasaki
“Ik ben afgelopen week gevallen tijdens een trainingsessie in België en daardoor had ik last van pijnlijke ribben. Na de eerste vrije training heb ik ze laten intapen door de dokter en daarna ging het beter. Toen crashte ik echter tijdens de start van de kwalificatierace. Ik eindigde als 22e en dat betekende een slechte uitgangspositie voor de eigenlijke GP-manches. Ik werd vandaag twaalfde en elfde en dat is gezien de omstandigheden niet zo slecht. Het is natuurlijk niet fantastisch maar het WK is nog lang en deze punten zouden aan de eindmeet wel eens het verschil kunnen maken.”
Twintigste (20-17): Shaun Simpson, LS Racing Honda
“Ik voelde me al niet zo goed in de kwalificatierace. Eigenlijk had ik nergens goede lijnen, toch werd ik nog tiende. Mijn starts waren op zich redelijk goed. Telkens rond de tiende plaats en daarna ging het steeds bergaf. Ik weet ook niet waarom. Ik voelde me erg moe en was ziek na beide manches, dat is iets wat ik nog nooit heb meegemaakt. Zo diep moest ik in mijn reserves tastten. Vechten voor mijn plaats zater zelfs niet in, ik dan ook nooit een vuist maken. Nu moet ik rusten voor de volgende GP’s moeten zowel mijn snelheid als mijn fysiek beter.”
Tweeëntwintigste (19-DNS): Ben Townley, Monster Energy Pro Circuit Kawasaki
“Twee weken geleden had ik me niet kunnen voorstellen dat ik hier zou rijden. Maar nadat ik vorige week in de wedstrijd om het Britse kampioenschap in Lyng had meegereden was ik tevreden over mijn rijden. Samen met het team besloot ik dan om toch naar Valkenswaard te komen. Het circuit was echter nog veel zwaarder dan dat ik het me voorgesteld had. In de eerste manche heb ik voorzichtig rondgereden, maar tegen het einde aan was ik toch moe. We zijn dan realistisch gebleven en hebben besloten om niet van start te gaan in de tweede manche. Maar ik heb er geen spijt van dat ik naar Valkenswaard gekomen ben: ik weet nu waar ik sta en ik ga samen met het team een schema opstellen voor de komende weken.”
Foto Credits: KTM Images/Ray Archer, Suzuki Racing/Ray Archer , LS Honda Racing PR/CDS Images
Onze collega's van MXVintage.be publiceerden recent een artikel dat geschreven werd door Johan Troch. Daarin…
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…