Categories: Slideshow

WK MX1: De reacties na Glen Helen

GP-winnaar: Clement Desalle, Rockstar Suzuki (1-1)
“Het was een geweldig weekend voor mij. Ik had nog nooit eerder de pole gepakt en bij de manches gewonnen. Ik bleef ook een hele weekend recht en kende geen problemen. En gezien de gevaarlijke aard van het circuit was dat toch belangrijk. Je moest hier snelle beslissingen nemen. Ik moest echter nooit forceren en genoot van het rijden.”

 

Max Nagl, Red Bull Teka KTM, Tweede overall (3-2)
“Het was een geweldig weekend voor mij. Na de regen was het circuit er wel moeilijk bij komen te liggen. Zo lagen er ’s ochtends heel veel sporen in het circuit. Nu moet ik eigenlijk alleen nog aan mijn starts werken.  Ik voelde me wel best goed op dit circuit en kon hier toch een paar belangrijke inhaalmanoeuvres doen. Ik ben blij met mijn resultaten in de manches en met het feit dat ik flink wat punten heb gescoord met het oog op de titelstrijd. Het zou geweldig zijn om de rode leidersplaat te veroveren. Misschien nog niet in Brazilië maar dan iets later.”

De spectaculaire eerste bocht in Glen Helen: de Talladega.

Evgeny Bobryshev, Honda World Motocross, derde overall (6-3)
“Ik denk dat iedereen die al op het podium van een GP heeft gestaan begrijpt waarom ik me zo gelukkig voel. Iemand zou me in de arm moeten knijpen om te kijken of dit geen droom is. In de eerste manche liep het niet goed in de bochten. Ik heb dan, tussen de beide manches in, wat zitten nadenken over mijn rijstijl. De tweede manche liep erg goed. In voorbije wedstrijden reed ik vooraan mee om daarna stilaan terrein prijs te moeten geven. Maar deze keer kon ik echter wel bij de leiders blijven. Ik wist eigenlijk niet dat ik derde hing en was dus erg blij toen ik het net na de manche vernam. Voor de Russische fans was het vier uur ’s ochtends, ze zijn dus niet voor niets opgebleven  om die tweede manche te bekijken. Het team zit gewoon goed in mekaar en iedereen staat achter mij. Ik moet ze dan ook  bedanken.”

 

Antonio Cairoli, Red Bull Teka KTM, vijfde overall (2-11)
“Ik ben toch wat teleurgesteld met het resultaat want Glen Helen is een van mijn favoriete circuits. De eerste manche verliep behoorlijk goed maar een fout in de slotfase betekende dat ik geen aanval kon plaatsen op de leiderspositie van Clément Desalle. Na een slechte start crashte ik in de tweede reeks, waardoor ik zonder koppeling verder moest rijden. Ik maakte twee stomme fouten maar al bij al was dit nog niet zo’n slecht weekend. Ik stond vooraf vierde in de WK-stand maar ik kon toch punten scoren waardoor ik nu op een derde positie de VS verlaat.”

David Philippaerts, Monster Energy Yamaha, zesde overall (5-9)
“Dit keer verliep het hier beter voor mij dan vorig jaar, al had ik toch wat moeite met de starts vandaag. Ik heb in beide manches hard gereden, al had ik in de eerste toch iets meer geluk. In de tweede manche zat ik van bij de start al een heel stuk achter. De resultaten die ik vandaag liet optekenen waren niet wat ik gewenst had, maar beter kon ik het hier niet doen. Het circuit was moeilijk met veel kuilen en op sommige plaatsen gewoonweg gevaarlijk. Ik hoop op beterschap volgende week.”

Goncalves werd knap vierde in de tweede manche.

Rui Goncalves, Honda World Motocross, zevende overall (12-4)
“Ik had maagproblemen in  de eerste manche en kreeg krampen. Ik kon niet rechtop staan of behoorlijk rijden. Ik reed gespannen rond zonder al te veel energie. Tussen de manches in ben ik dan naar de medische post gegaan, zij gaven me pillen die goed geholpen hebben. Maar toch voelde ik me nog alsof ik elke moment kon braken. Ik was tevreden met de tweede manche, waarin ik van de eerste tot de laatste ronde voluit kon gaan. Ik heb nu een week om me beter te gaan voelen voor de GP van Brazilië.”

Jonathan Barragan, Kawasaki Racing Team, achtste overall (9-8)
“Ik voelde me niet zo goed toen ik hier aankwam. Vorig zaterdag ben ik  thuis in Spanje ziek geworden en kreeg ik een behandeling in het ziekenhuis. Maar dit weekend was het voor mij onmogelijk om normaal te ademen. Het circuit voelde wat vreemd aan met al die sporen vlak voor de grote springbergen, maar toch vond ik het nog best leuk. In de eerste manche had ik gewoonweg een slechte start maar toch kon ik nog naar een negende plaats oprukken. Met een achtste plaats in de tweede manche pakte ik in beide reeksen aardig wat punten. Volgende week, in Brazilië, zal ik me wellicht een heel stuk beter voelen.”

 

Anthony Boissière, Monster Energy Yamaha, negende overall (7-12)
“Ik ben erg tevreden met mijn eerste top 10 finish. In de eerste manche pakte ik meteen de kopstart, dus dat was perfect. Ik werd als zevende afgevlagd en dat was meteen mijn beste MX1 resultaat ooit. In de tweede manche was mijn start alles behalve goed, maar ik kwam terug naar een twaalfde plaats wat wel oké was. De motorfiets voelde gewoon geweldig aan, zeker op het startgedeelte was het ongelofelijk om het vermogen te voelen. Ik ben gemotiveerd om nog meer goede resultaten te halen.”

Shaun Simpson, LS Honda Racing, elfde overall (16-6)
“In de eerste start mikte ik op een plaats in de top tien, maar ik verknalde het. Ik raakte het achterwiel van Frossard en viel. Terugkomen was moeilijk omdat de  baan gedomineerd werd door één lijn. Ik vocht terug tot de zestiende plaats waar ik gezien de omstandigheden tevreden mee was. De baan lag me een stuk beter in de tweede manche en het lukte me om mijn ritme te vinden. Ik voelde me goed. Hoewel ik een fout maakte, kon ik Steve Ramon toch nog voorbij gaan toen hij op de Yamahaberg in de fout ging. In de laatste vier, vijf ronden kon ik goed doorgaan. Dit is het soort van vorm dat Ik voelde in me te hebben. Het is leuk om mensen dat eindelijk in de GP’s te kunnen laten zien! ”

Xavier Boog, Kawasaki Racing Team, twaalfde overall (14-10)
“Ik kan niet zeggen dat ik tevreden ben met mijn resultaten hier. Ik ben niet naar Amerika gekomen om voor een tiende plaats te vechten. We hebben een hele winter gewerkt met de bedoeling om  podiumplaatsen te scoren, maar momenteel gebeurd dat gewoon niet. Op zaterdag ben ik gecrasht tijdens de kwalificatierace en daarbij viel ik op mijn linkerschouder. Het deed wel even pijn, maar tijdens de manches had ik er geen last van. In de eerste manche had ik een goed ritme en zat ik in de top 12, maar ik crashte en verloor heel wat posities. In de tweede manche lag het circuit er zwaarder bij en liep het beter waardoor ik als 10e finishte.”

 

Ramon had wel de snelheid, maar er had zeker meer ingezeten.

Steve Ramon, Rockstar Suzuki, dertiende overall (DNF-7)
“Ik reed zeker niet slecht, maar in de eerste manche raakte ik nooit in het goede ritme. Vijf minuten voor het einde maakte ik een fout in de afdaling van Mount Saint-Helen. Het was een vrij zware crash. M’n stuur stond krom en het koppelingshendel was bijeen geplooid. Ik kon dus niet anders dan stoppen. In de start van de tweede reeks hing ik in de top 5 maar in de tweede ronde verloor ik al twee plaatsen. Met mijn snelheid zat het echter goed. Tegen het eind aan kreeg ik een probleem met een gedubbelde rijder en sloeg ik mijn voet om toen ik hem probeerde voorbij te gaan. Daardoor moest ik in de laatste ronde nog vertragen. Toch kan ik niet echt ontevreden zijn want de afgelopen weken waren gewoon verschrikkelijk voor mij. Nu had ik tenminste de energie om een manche uit te rijden. En nu richt ik de blik op Brazilië.”

Davide Guarneri, Rockstar Bud Kawasaki, vijftiende overall (13-16)
“Vanaf de eerste training liep alles gewoon verkeerd voor mij. Ik crashte meteen hard, waardoor mijn helm in twee brak en ik een lichte hersenschudding opliep. Daarna crashte ik terug in de kwalificatiewedstrijd waardoor ik diende op te geven. Dat betekende dat ik geen gunstige startpositie had tijdens de manches. Bovendien deed mijn lichaam overal pijn. Ik vocht door tot een dertiende plaats in de eerste manche. In de tweede manche voelde ik mij eventjes sterker. Maar ik reed te stram en na twintig minuten begon ik me moe te voelen. Dinsdag vlieg ik naar Brazilië, maar ik moet eerst wel wat rusten en herstellen voor de GP in Indaiatuba.”

Gregory Aranda, Rockstar Bud Kawasaki, zeventiende overall (17-14)
“Ik was verrast toen ik de pole-position pakte tijdens de prekwalificatietraining. Spijtig genoeg lukte het me niet om goed van start te gaan in de kwalificatierace. Tijdens de manches had ik last van opgepompte armen en kon ik onmogelijk het volle pond geven. Ik heb de afgelopen maand echter niet veel wedstrijden gereden en dit was eigenlijk mijn eerste GP van het jaar. Ik ben er zeker van dat we de komende wedstrijden beter resultaten zullen boeken.”

 

Steven Frossard, Monster Energy Yamaha, achttiende overall (10-DNF)
“Dit was mijn weekend niet. In de eerste manche was ik slecht weg en had ik nooit een goed gevoel. Ik probeerde om terug te komen en hing even zevende maar toen maakte ik een fout in de laatste ronde en crashte ik . In de tweede manche was mijn start al niet beter. Toen Cairoli voor mij een fout maakte landde ik op hem en gingen we beiden tegen de grond. Ik heb dan nog alles uit de kast gehaald om terrein goed te maken, waarschijnlijk te veel want ik crashte weer. Met een kapot stuur zaten punten er gewoonweg niet meer in.”

Ken De Dycker, LS Honda Racing, tweeëntwintigste overall (DNF-20)
“Het was echt een slechte dag met twee DNFs. Er is niets wat we kunnen doen en we moeten gewoon blijven werken. We zijn al vrij ver achter in de tussenstand van het WK en we moeten hopen op een beter resultaat in de komende races. Als lichtpunt was er mijn rijden, dat was goed en opmerkelijk beter dan in de eerste twee Grote Prijzen. Mijn rug voelt ook sterker aan. Als we nog een beetje vooruitgang kunnen boeken hoop ik dat we binnenkort voor een podiumplaats kunnen strijden. ”

 

Keeno zelf was aan de betere hand, mechanisch liep het niet naar wens.

Herjan Brakke, Van Beers Yamaha, drieëntwintigste overall (20-DNF)
“De kwalificatierace verliep vrij goed: ik werd 18e. Op zondag startte ik meteen in de top 20, maar na enkele ronden maakte ik een fout. Ik kon nog tot op de 20e plaats terugkeren en sleepte zo nog een puntje uit de brand. In de tweede manche crashte ik hard in de openingsronde. De motorfiets was zodanig beschadigd dat verder rijden niet meer kon.”

 

Marc de Reuver, Van Beers Yamaha, tweeëndertigste overall (DNF-DNS)
“Tijdens de eerste vrije training had ik meteen al een grote crash waarbij ik m’n neus en knie blesseerde. Ik heb toch de kwalificatierace gereden, waarin ik 22e werd. Op zondagochtend stond ik op met pijn aan m’n knie, maar besloot niettemin om toch te rijden. Ik hing net buiten de top-2O toen ik m’n knie opnieuw verdraaide. Toen heb ik besloten om te stoppen. In de tweede manche ben ik niet meer gestart. Ik ga nu een week rusten om het in Brazilië opnieuw te proberen.”

 

 

Caroline Quintero

Recent Posts

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

1 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

4 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

6 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

23 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago