Ben Townley heeft iets met de lage landen. Nu de Nieuw-Zeelander terug is in het WK, doet hij ook opnieuw circuits aan die op een gegeven moment een rol hebben gespeeld in zijn eerste carrière. Volgende week wordt het dan ook een blij weerzien voor de CLS-Monster Energy-Kawasaki rijder en de schitterende, natuurlijke omloop in Kester. Townley was voor het laatst actief in het Pajottenland in 2005, maar sommige fans zullen zich misschien zijn big bike debuut nog herinneren. In 2002 waagde de 17-jarige (!) BT zijn kans tussen de grote jongens op het BK op een KTM 540 geleend van Joël Smets. De onstuimige kiwi amuseerde zich kostelijk die dag, begrijpelijk tuimelde hij er een keertje af, maar Ben dwong ook veel respect af. In de tweede reeks met een schitterende derde plaats na Smets en Ramon, maar voor McFarlane, Bervoets en Everts. In de derde reeks werd hij vierde na Smets, Everts en Ramon. Straffe gast die Townley! Net zoals 9 jaar geleden start BT in Kester als underdog.
Je koos ervoor om de Amerikaanse en Braziliaanse GP te laten schieten, maar de Internationale Motorcross van Wuustwezel, waar je derde werd na Ramon en De Dycker was wel een stap vooruit.
Townley: “Inderdaad, de eerste reeks was goed en de tweede reeks was heel goed. Ik begin me steeds meer opnieuw de oude te voelen, ten minste qua snelheid. Voor de derde reeks kwam ik te kort qua conditie, ik moest Ken en Steve laten gaan en dan maakte ik nog een foutje. Mijn eerste race op Belgische bodem viel in ieder geval mee. Op dit moment maak ik in elke wedstrijd veel vooruitgang, dat is motiverend.”
Was je verrast door het niveau in Valkenswaard, ik kan me voorstellen dat je erg ontgoocheld was na die 19de plaats in de eerste reeks.
Townley: “Jazeker. Toen ik vorig jaar terugkeerde voor de GP in Glen Helen had ik er één race opzitten. Ik had drie weken om me voor te bereiden op de Amerikaanse GP en ik won de tweede manche! Ik moet toegeven dat ik het dit jaar heb onderschat. Daar hoef ik me niet voor te schamen. Aan de andere kant ben ik wel realistischer. Ik heb geleerd van mijn fouten, en nam geen risico’s. Ook al heb ik in de Nederlandse GP niets klaargemaakt was het voor mezelf een heel nuttige race. Ik wist meteen waar ik stond.”
Wat vind je van het niveau in de MX1 op dit moment?
Townley: “Het is heel moeilijk voor mij om daar iets over te zeggen. MX2 is iets anders, daar ligt het niveau ongelooflijk. Ik heb het niveau in het WK MX2 nooit hoger gezien, of het nu 125cc was of later MX2. Jeffrey Herlings in het zand is… onvoorstelbaar. Dat is zoals James Stewart in zijn jonge jaren op een SX-baan.”
Je vindt het moeilijk om de MX1 in te schatten omdat jezelf zo ver van je beste vorm verwijderd was?
Townley: “Precies. Ik heb eigenlijk niet met de jongens samen geracet. De enige keer dat we in dezelfde wedstrijd zaten was toen ze mij dubbelden! Ik ben beschaamd om het te zeggen, maar zo is het.”
Hoe erg vind je het om Glen Helen en Indaiatuba te missen?
Townley: “Dat doet me niet zoveel. Ik heb me er bij neergelegd dat ik nog een lange weg te gaan heb en ik houd nu het totaalplaatje voor ogen. Daarmee bedoel ik; dit seizoen sterk afsluiten zodat ik volgend jaar wél de mogelijkheid heb om voor de wereldtitel te rijden. De winter die ik heb gehad met mijn twee blessueres was heel zwaar, zowel mentaal als fysiek. Eigenlijk, net wat je niet wil dus als voorbereiding voor een goed seizoen.”
Ben je ondertussen helemaal aangepast aan de Kawasaki KX450?
Townley: “(lachend) Ik denk dat ik ondertussen wel groen bloed door mijn aderen heb stromen! Het goed gevoel dat ik had met Kawasaki en de mensen rond me heen -zoals Harry Nolte, Kees Van der Ven en Mitch Payton in Amerika- was één van de redenen waarom ik voor CLS-Kawasaki koos. Ik vind het heel prettig dat de Kawa zo stabiel is en hij is ook heel karakteristiek, daarmee bedoel ik dat altijd weet hoe mijn motor zal reageren. Andere journalisten hebben me diezelfde vraag al gesteld en dan antwoord ik dat ik een motor wil waarvan ik op elk moment 100% zeker weet wat hij gaat doen. Dàt heb ik met de Kawasaki!”
Vorig jaar schitterde je ook nog tijdens de MXoN in Amerika, wanneer mogen we diezelfde Ben Townley weer verwachten?
Townley: “Pff, daar vraag je me iets. Dat is een heel moeilijke vraag, vorig jaar ging het me allemaal heel makkelijk af. Ik heb zo’n vermoeden dat als ik het écht zou willen dat ik de snelheid ook nu al in me heb. Maar zoals ik eerder zei ik wil een slimmere Ben Townley zijn. Ik wil stap voor stap opbouwen voor 2012, en overhaast te werk gaan is niet de juiste manier. Daarom is het moeilijk om er een precieze GP op te kleven waar ik wil scoren. Maar ik weet wel dat ik in Saint-Jean d’Angely véél beter wil zijn dan in Valkenswaard. Er is geen enkele reden waarom dat niet zou lukken, dan heb ik het over een plaats tussen de 5 en de 10 eersten. Dat zou een goede basis zijn om verder te bouwen. Als dan alles een beetje meezit zou ik in juli misschien kunnen rijden om te winnen. Het grootste probleem is mijn kracht. Gedurende 6 weken heb ik helemaal niets kunnen doen. En net daarvoor had ik mijn heupblessure, die twee kwetsuren hebben me enorm teruggeslagen. Eerst maar eens zien hoe het loopt in Vlaanderens mooiste volgende week.”
Bedankt voor het gesprek, Ben.
Townley: “Graag gedaan.”
Credit foto’s: CDS, Sarah Guttierez
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…