GP-winnaar: David Philippaerts, Monster Energy Yamaha (2-1)
“Ik ben erg blij met deze overwinning. Nadat ik vorig jaar ook al goede manches reed tijdens de Braziliaanse GP begint er iets moois te bloeien tussen mij en dit land. Het was een leuk circuit met in elke bocht andere lijnen. Dat maakte dat iedereen telkens aan een andere snelheid aan kwam gereden. Net als vorig jaar eindig ik met gelijke punten als Antonio, maar deze keer win ik. In het midden van de tweede manche ben ik andere lijnen beginnen te rijden en kon ik meteen voorwaarts doorstoten. Antonio was snel en ik wist dat hij zou komen aanzetten maar ik focuste me alleen op het circuit en kon tijdens de laatste ronde nog de snelste tijd neerzetten. Nu gaan we naar Frankrijk waar ik in 2005 mijn eerste GP won en waar ik ook vorig jaar op het hoogste podiumtrapje stond. Ik ben dus gemotiveerd voor deze wedstrijd. Ik ben blij dat we nu terug naar huis kunnen.”
Antonio Cairoli, Red Bull Teka KTM, tweede algemeen(1-2)
“Het is altijd leuk om een GP-zege te pakken maar ik moet ook naar het kampioenschap kijken. Ik moest punten goed maken op Desalle en dat was dan ook mijn doel hier. Ik wist dat ik hier vandaag had kunnen winnen, maar na 20 minuten in de tweede manche voelde ik me niet zo goed meer. Ik deed echter een goede zaak in het kampioenschap en kijk al uit naar de volgende GP”.
Clement Desalle, Rockstar Energy Suzuki, derde algemeen (4-4)
“Dit was een moeilijk circuit voor mij. In de kwalificatierace crashte ik drie keer en finishte ik als 12e in een poging om de best mogelijke uitgangspositie te veroveren. Een goede start plaats is hier van vitaal belang, gezien de hellende startbaan. Op zaterdag ging ik daar in de fout en ik moet leren om het gewoon niet meer te doen. Ook in de eerste manche startte ik niet echt goed, maar ik kwam vrij makkelijk terug. Ik ging echter zwaar in de fout, toen ik bij de pitlane rechtdoor ging, dat was echt teleurstellend. In de tweede manche lag ik in een duel met Tony (Cairoli) verwikkeld, nam de leiding en besloot daarna om anders over de finishberg te springen. Ik haalde de bocht niet en crashte. Ik kon toch nog starten, naar een vierde plaats terugrijden en belandde zo toch nog op het podium. Dit was niet echt mijn beste weekend, maar het had slechter gekund.”
Steven Frossard, Monster Energy Yamaha, vierde algemeen (3-5)
“Ik was tevreden met de eerste manche want ik had een mooi duel met Cairoli en Philippaerts en dat was gewoon leuk. In de tweede manche had ik een erg goede start maar Philippaers was gewoon sneller. Halfweg koers kreeg ik pijn in mijn rechterduim waardoor ik niet optimaal de voorrem kon bedienen. Ik moest Ramon en Desalle voorbij laten. Ik eindigde de manche als 5e, teleurgesteld, want ik zat dicht bij een podium. Het was moeilijk vandaag. Het eerste gedeelte van het circuit was goed maar al de remkuilen en de helling in het tweede gedeelte van het circuit maakten het moeilijk voor mij.”
Steve Ramon, Rockstar Energy Suzuki, vijfde algemeen (7-3)
“Ik ben tevreden over vandaag. De eerste manche was wat moeilijk. Ik voelde me goed maar de snelheid was er niet echt en dus zat ik er niet meteen bij. Ik worstelde me toch nog naar een zevende plaats, maar wist dat ik beter kon. In de tweede manche zat ik er meteen vooraan bij. Ik kon de snelheid van de koplopers volgen en ook het rijden ging goed. Op drie ronden van het einde begon ik vermoeid te raken, ik ben nog steeds niet in topvorm. Maar ik was tevreden met mijn tweede manche en met het feit dat ik vooraan mee kon strijden.”
Max Nagl, Red Bull Teka KTM, zesde algemeen (5-6)
“Het liep erg moeilijk voor mij, dit weekend. Op zaterdag had ik al heel veel last van pijn in de rug. Vandaag was mijn snelheid niet echt goed, ook al zat ik niet echt ver van de koplopers. In de tweede manche liep mijn start niet goed, ik zat achter Xavier Boog die ik maar niet voorbij raakte. Ik reed dus niet echt goed dit weekend.”
Ken De Dycker, LS Honda Racing, zevende algemeen (6-10)
“Het was een hele zware en moeilijke dag. Het was ook niet gemakkelijk om te passeren. Ik had een goede start in de eerste manche en hoewel ik twee posities verloor, kon ik vrij goed in mijn ritme blijven. Je moest heel voorzichtig zijn om geen fouten te maken, vooral in de buurt van de langzamere rijders. In de tweede manche voelde ik me eigenlijk vanaf het begin niet sterk genoeg. De baan was plakkerig op sommige plaatsen, elders was het net moeilijk om tractie te vinden! Ook de compacte lay-out van het circuit begon zwaar te wegen, je moest continu draaien-springen, draaien-springen, zodat er geen tijd was om op adem te komen. Het gaat zeker de goede kant op, maar ik hoop dat we de motor nog verder kunnen verbeteren dan zit er de komende GP’s nog meer in.”
Xavier Boog, Kawasaki Racing Team, achtste algemeen (9-8)
“Het liep dit weekend veel beter dan in de voorbije GP’s. Ik hoop dat dit alvast een eerste stap voorwaarts is qua resultaten. Ik had telkens goede starts, reed constante rondetijden en kon voor het eerst dit seizoen meestrijden voor een plaats in de top-5. Spijtig genoeg maakte ik een aantal foutjes die me verschillende plaatsen hebben gekost. Zo kwam ik tijdens de openingsronde van de eerste manche iets te kort op een springberg, waardoor ik drie plaatsen verloor. Op het einde van de tweede manche maakte ik een foutje in een bocht waardoor Strijbos en Nagl me voorbij konden gaan. Het is spijtig om die punten kwijt te spelen, maar het was voor mij belangrijk om terug in de top-5 te kunnen meedraaien. Volgend weekend verdedig ik mijn eerste plaats in de laatste wedstrijd van het Franse Elite-kampioenschap.”
Kevin Strijbos, Hens Delta Suzuki, negende algemeen (11-7)
“Alles hing hier van de start af. Op zaterdag had ik al pech toen ik tweede keer crashte en dan nog eens de motor liet afslaan. Ik eindigde als 17e in de kwalificatierace en dat was op dit startterrein een slechte uitgangspositie. Ik had het niet makkelijk om vanuit de achterste gelederen op te rukken en kon niet echt goede plaatsen vinden om in te halen. In de tweede manche crashte ik al meteen zwaar in de eerste bocht. Het was alsof er iemand over mijn nek reed. Toen ik recht stond voelde ik me draaierig en kon ik niet meteen mijn motorfiets vinden. Ik kwam terug naar de 11e plaats. Het liep gedurende 20 minuten goed, maar daarna nam mijn snelheid af en kon ik niemand meer te grazen nemen. Ik weet eigenlijk niet waarom. Dit was eerlijk gezegd een slecht weekend.”
Rui Goncalves, Honda World Motocross, elfde algemeen (10-13)
“Het was een moeilijk weekend. In de eerste manche had ik geen goede start en tijdens de eerste twee ronden ging ik voluit om terrein goed te maken. Ik kwam tot op een tiende plaats maar ik was gewoon niet snel genoeg om verder te raken. Ik had geen opgepompte armen zoals op zaterdag maar kon gewoon niet meer verder. In de tweede manche had ik een betere start maar in de waves op de helling kwam ik dwars te staan en vloog ik over mijn stuur. Ik verloor flink wat plaatsen en het duurde een aantal ronden vooraleer ik terug in mijn ritme raakte. Ik begon terug sneller te rijden, maar iedereen reed zowat hetzelfde tempo. Het was hard maar we hebben nu twee weken om een aantal dingen uit te werken vooraleer de volgende race eraan komt.”
Jonathan Barragan, Kawasaki Racing Team, twaalfde algemeen (17-9)
“Het was een moeilijk weekend, zeker de eerste manche. Ik viel al tijdens de eerste ronde en kreeg daardoor een stuk groene afzetting in mijn achterwiel. Dat maakte dat ik geen achterrem meer had, waardoor ik nog eens twee keer tegen de vlakte ging. Ik kon maar een aantal punten veroveren. In de tweede manche reed ik gewoon te verkrampt en eindigde als 9e. Ik ben twee weken ziek geweest en voel me nog steeds niet echt goed. We hebben nu twee weken voor de volgende GP dus hopelijk kan ik op tijd herstellen.”
Gregory Aranda, Rockstar Bud Racing Kawasaki, dertiende (14-16)
“Het was een frustrerend weekend voor mij, want ik kreeg weer met opgepompte armen af te rekenen. Ook tijdens de eerste manche in Glen Helen had ik daar last van. Maar ik dacht toen dat het normaal was na een maand zonder wedstrijd. Maar hier was de pijn nog veel erger, ik ga dus thuis zeker naar de dokter voor een bijkomend onderzoek. In beide reeksen startte ik slecht en met mijn armproblemen daar nog eens bij was rijden gewoon erg zwaar.”
Shaun Simpson, LS Honda Racing, zestiende algemeen (13-18)
“Ik voelde me het hele weekend alsof ik wat snelheid miste. De GP begon ook slecht op zaterdag. In de kwalificatierace zat ik achteraan in de eerste bocht daarna viel ik terug naar de eenentwintigste plaats waardoor ik een slechte plaats aan het starthek had. Ondanks mijn slechte uitgangspositie had ik toch twee behoorlijk goede starts, net buiten de top tien. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik mijn positie had kunnen behouden, zelfs met een betere start. Ik weet niet waarom ik zoveel moeite had om in het ritme te komen. Dertiende was het niveau van mijn rijden in de eerste manche, maar ik wilde beter doen in de tweede manche. Alle kans op een beter resultaat smolt echter direct weg na een vrij grote crash. Gelukkig was ik ongedeerd en kunnen we nu verder werken om mijn tempo op te drijven.”
Anthony Boissière, Monster Energy Yamaha, achttiende overall (12-DNF)
“In het begin was alles nog OK, maar het circuit was zwaar en moeilijk. Ik was twaalfde in de eerste manche. In de tweede manche reed ik in de top-10 toen ik in een bocht Barragan’s motorfiets raakte. Ik crashte en kon daarna een tijdje niet ademhalen. Mijn schouder deed pijn en ik wist dat ik niet verder zou kunnen rijden. Ik ben nu erg teleurgesteld want ik had de voorbije week nog hard getraind. Hopelijk wordt het in Saint-Jean-d’Angély beter.”
Foto Credits: Yamaha Racing, KTM Images/Ray Archer, Honda Pro Images/Ray Archer, Kawasaki Racing Team/Sarah Guttierez, Suzuki Racing/Ray Archer
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…