Categories: Green FlagSlideshow

Green Flag: zal de Marseillaise weerklinken?

In de afgelopen vijftien jaar ontwikkelde Frankrijk zich van een land met goede motorcrossers tot de belangrijkste Europese motorcrossnatie. Maar nu, lijkt de groei van het Franse motorcross over zijn hoogtepunt heen.

Als er een land is dat de voorbije tien jaar meer podiumkandidaten voor een GP dan wie ook geleverd heeft is het zeker Frankrijk. Via een goede structuur en een goed uitgebouwd detectie en selectiesysteem kwamen tientallen jonge Franse talenten in de GP’s terecht. Jarenlang speelden de Fransen maar een nevenrol in de GP’s maar nadat Jacky Vimond in 1986 de ban brak door wereldkampioen 250cc te worden,  kwam alles in een stroomversnelling. Eerst was er het ongelofelijke talent Jean-Michel Bayle. Daarna kwamen jongens als Frédéric Bolley, Sébastien Tortelli en Yves Demaria. Na een mislukte carrière in Amerika toonde Mickaël Pichon zich nog twee maal de sterkste in het WK 250cc. Demaria bolde met succes uit in het WK MX3, waarin hij tot driemaal toe de titel pakte. En dan zijn er nog Christophe Pourcel, Pierre-Alexandre Renet en Marvin Musquin, die ook wereldkampioen werden.

Sébastien Tortelli hielp het Franse MX naar een hoog niveau te tillen.

En toch, niet eens zo heel lang geleden domineerden les tricolores het WK MX2. En dat zowel sportief als qua deelnemersaantallen.  Het absolute hoogtepunt van die dominantie was allicht de GP van Frankrijk van 2009, toen maar liefst 7 Franse rijders in de top-10 van de GP eindstand terug te vinden waren. Marvin Musquin won toen in Ernée beide reeksen, tweede werd Anthony Boissière, derde Loic Larrieu, vierde werd Gautier Paulin. De plaatsen 7 tot en met 9 gingen naar Steven Frossard, Valentin Teillet en Nicolas Aubin.

Hoe anders is de toestand nu. Na 4 GP’s staan er maar 2 Franse rijders in de top-10 van de WK MX2 tussenstand: Gautier Paulin (5e) en Christophe Charlier (10e).  Daarachter komen weliswaar nog Nicolas Aubin (11e) en Jordi Tixier (12e), maar dan hebben we het ook gehad. Toegegeven: Valentin Teillet’s blessures hebben uiteraard ook hun weerslag in dit klassement. Toch is er meer aan de hand. De spoeling is gewoon dunner geworden. Een aantal rijders die twee jaar terug nog deel uitmaakten van die gouden Franse generatie heeft de overstap naar de MX1 gemaakt: Boissière en Frossard. Musquin trok naar de Verenigde Staten en Larrieu verdween gewoonweg uit het WK. Blijven over Paulin, Aubin en Teillet.  Drie rijders die tot de ouderen in het WK MX2 behoren. Nicolas Aubin verruilde vorig seizoen de MX2 zelfs voor de MX1 maar keerde met hangende pootjes terug. Gautier Paulin kon nooit echt de hype die er 3 à 4 jaar geleden rond hem hing waarmaken. In Brazilië was Paulin weliswaar best of the rest maar blijf hij ver achter op Herlings en Roczen. Ook Teillet had het niet altijd makkelijk en begon ronduit catastrofaal aan de GP’s.

Christophe Charlier prijkt momenteel op een 10e plaats in de WK-stand.

Van de twee jongens die erbij kwamen, Nicolas Charlier en Jordi Tixier, heeft de laatste wellicht het meeste in zijn mars. Charlier was in 2009 nog de betere van Jeffrey Herlings in het EK MX2, maar moet nu in de GP’s lijdzaam toezien hoe de Nederlander tot een vaste podiumganger is uitgegroeid.

Romain Febvre, hier aan het werk in Bertrix.

Ook in het EK MX2 lijkt de opmars van Frans talent te stokken. Zo stelde de sterk gemediatiseerde Rockstar Bud Racing Kawasaki-rijder Dylan Ferrandis zwaar teleur tijdens de openingsronde in Valkenswaard. Opvallend was dan weer wel dat minder bekende jongens als Maxime Desprey en Romain Febvre juist kwamen bovendrijven. Febvre kon tot begin dit jaar slechts op beperkte internationale ervaring bogen. De afgelopen jaren combineerde Febvre het AMPL-kampioenschap met Supermoto. Pas vorig jaar richtte de KTM-rijder zijn pijlen op het Franse Elitekampioenschap. Dit jaar werd  hij 2e achter Nicolas Aubin. Maar, Febvre is ook al 19 en dus begint de tijd te dringen.

In tegenstelling tot wat vroeger het geval was hebben de Fransen nu duidelijk meer kans op een GP-zege in de MX1. Kan Steven Frossard zondag zijn eerste GP-zege in de MX1 voor eigen publiek boeken?  Dan zal hij naar ons gevoel wel eerst moeten afrekenen met zijn teamgenoot David Philippaerts. Philippaerts won vorig jaar ook in Frankrijk en heeft na de zege in Brazilië allicht nieuwe moed geput voor de verdere strijd om de WK-titel. De beste Belgische troef wordt allicht weer Clément Desalle. Op een kleine faux pas in de tweede reeks na domineerde de Rockstar Suzuki-rijder in Kester. Is Le Panda op weg naar zijn 2e Belgische MX1 titel? Zo lijkt het toch in ieder geval. Morgen startten er overigens, voor het eerst ooit, nog 2 andere Walen in de trainingen van de Franse MX1 GP. Want naast Jeremy Delincé opteerde nu ook Cédric Lieber voor de MX1. Lieber debuteerde in Kester trouwens behoorlijk goed op de KTM SX-F 350. Met een tiende plaats deed hij het overigens beter dan provincie- en merkgenoot Delincé. De beide manches van de Franse MX1 GP zijn ook nu zondag terug live te volgen bij Exqi Sport telkens om 13u en 16u.

In de MX2-klasse zien we naast Joël Roelants en Jeffrey Herlings ook Mike Kras, Glenn Coldenhoff, Nick Triest en Julien Lieber terug in een GP. Een Amerikaanse tournee zat er niet in voor deze laatste vier en dus worden de komende drie GP’s in Zuid-Europa van vitaal belang voor het verdere verloop van hun seizoen.

De terugkeer van het GP circus in Europa betekent ook de terugkeer van de nevenklassen. In Saint-Jean d’Angely zijn dat de jonge wolven van het EK MX2. Michael van Wezel staat na de opener in Valkenswaard aan de leiding, maar wordt in Zuid-West Frankrijk met een heel andere bodem geconfronteerd. We zijn natuurlijk ook benieuwd naar de verrichtingen van Jens Getteman. In Valkenswaard wist de KEMEA-Reytec Yamaha-rijder de tweede manche op zijn naam te schrijven. En zodoende staat de rijder uit Welle nu tweede in de tussenstand. Naast Getteman komen ook Kevin Fors, Wietse Brackman, Jens Poppe, Ludovic Brevers, Luca Pilotta, Brent Vandoninck, Kenny Vandueren en Jeremy Coen aan de start in Frankrijk. Maar bij het merendeel van deze rijders kijken we toch liever even de kat uit de boom. Al was het maar omdat ze in Valkenswaard op een ondergrond die hen toch zou moeten liggen flink teleurstelden.

Het BK Zijspancross strijkt dit weekend neer in de Oostkantons.

De Belgische motorcrossliefhebber  krijgt dit weekend twee primeurs voorgeschoteld. Voor het eerst ooit, vindt er dit weekend een BMB-wedstrijd plaats in de Oostkantons. Meer bepaald in Dürler, waar Motocross Club Dürler, op wat wellicht de mooiste omloop van België is, een Belgian National organiseert. Net als in Kester staan ook in Dürler de Quads en de zijspannen aan de start. Opvallend is dat de Oostkantons nu met de broertjes Lieber ook meteen twee GP-rijders tellen. In de Nationale klassen is het Junior MX2 Alain Voermans die de eer van de Oostbelgen hoog houdt.

Op het circuit van Marnicq Bervoets in Paal vindt de allereerste editie van de Federation Cup plaats. De Federation cup is de opvolger van het FAM-kampioenschap dat in 2010 voor de laatste maal werd gehouden. Het concept achter de wedstrijd is enigszins veranderd. Wat er precies gewijzigd is leest u in onze preview.

Wie meer voelt voor Supermoto en aanverwanten kan dit weekend in Oostende terecht voor de allereerste classic wedstrijd van Ostend Motorsport. Zoals de naam het al zegt ligt het accent grotendeels op de klassieke wegracemotoren, maar ook hyper-spectaculaire monobikes komen aan de start in de Vuurtorenwijk. Onder de rijders nogal wat namen die bekend klinken uit het BK Supermoto.

Foto Credits: BernardMX, CDS Images

Caroline Quintero

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

4 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

5 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

16 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

21 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

21 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

21 uur ago