Kan Ken Roczen dit weekend de leiding het WK MX2 heroveren? Duitslands hoop verloor vorig weekend door een spectaculaire crash tijdens de tweede manche van de Portugese GP zijn koppositie in de WK-stand. Een crash die als een donderslag bij heldere hemel leek te komen. Of toch niet? In mei ging Roczen ook al in de fout tijdens de tweede manche van de Braziliaanse GP in Indaiatuba. Toen kon Roczens ploegmaat Jeffrey Herlings optimaal profiteren van de fout van zijn kopman.
Twee geleden kwam Roczen ook spectaculair ten val. Dit keer tijdens de openingsfase van de tweede reeks van de Franse GP. Er begint zich dus een patroon te ontwikkelen. Na een sterke eerste manche – Roczen won in de laatste drie GP’s telkens de openingsmanche – moest de Duitser telkens het onderspit delven in de tweede manche. Daar zijn allicht wel verklaringen voor te vinden.
Is de Duitser fysiek wel sterk genoeg om twee GP-manches op één zondagmiddag te winnen? Allicht wel, want in de GP’s van Bulgarije en de Verenigde Staten bewees Roczen al dat hij tot zoiets in staat is. Daartegenover staat wel dat Roczen al sinds november intensief aan het testen en rijden is. Eerst ter voorbereiding op en in de AMA Supercross Lites West en dan in de GP’s. In hoeverre het lichaam van een zeventienjarige dat allemaal aan zal blijven kunnen moet nog blijken.
Wou Roczen het te goed doen en legde hij de lat (te) hoog voor zichzelf? Misschien wel, het leidt geen twijfel dat Roczen steeds het onderste uit de kan wil halen. Op zijn zeventiende is de Red Bull KTM Teka-rijder al een toonbeeld van professionalisme. In de Duitse motorsportmedia wordt hij nu al een icoon genoemd en vergeleken met ene Valentino Rossi. Tenminste, tot voor een paar weken toch. Nu de Duitsers met rijders als Stefan Bradl (Moto2) en Jonas Folger (125cc) terug een hoofdrol opeisen in de wegrace GP’s lijkt de animo voor Roczen wat weg te ebben.
Begaf Roczen onder druk? En zo ja, onder welke druk? Ken Roczen staat dit seizoen onder grote druk. De opdracht is klaar en duidelijk. Bij KTM verwachten ze niets meer of minder dan de wereldtitel van de Duitser. Toch zou er tot hiertoe nog geen sprake zijn van stalorders. Dat betekent dat ook Jeffrey Herlings volop zijn kans kan en mag gaan. Allicht wil Roczen zelf ook heel graag de titel. Al is het nog niet helemaal rond, toch zou hij volgend jaar zo goed als zeker niet meer in de GP’s te zien zijn. Voor hij definitief uit Europa vertrekt wil Roczen nog een eerste wereldtitel scoren.
En dan is er nog de factor Herlings. Vorig jaar al bleek dat de jonge Brabander alles behalve blij was met de komst van Roczen naar het Red Bull Teka KTM-fabrieksteam. Roczen en Herlings kwamen mekaar voordien al tegen in de 85cc. En vanuit die periode stamt wellicht hun rivaliteit. Een rivaliteit waar overigens niets mis mee is. Na de Amerikaanse GP in Glen Helen verwachtte Roczen allicht dat hij vrij spel zou krijgen. Iets wat niet gebeurde want Herlings won in Brazilië niet alleen de tweede manche en de GP, maar maakte ook wat achterstand goed op wk-leider Roczen. Hetzelfde gebeurde ook in Frankrijk. Als Herlings, die nu het WK aanvoert, Roczen dit jaar de titel kan afsnoepen verhoogt zijn marktwaarde aanzienlijk.
Maar ook buiten het eigen kamp liggen er kapers op de kust voor Roczen. In de laatste weken heeft Tommy Searle opvallend veel aan snelheid gewonnen. Het valt dan ook te verwachten dat we een van de komende weken een rechtstreeks duel krijgen tussen Searle en Roczen. Zal dan het jeugdige enthousiasme van Roczen zegevieren of moet hij de duimen leggen voor routinier Searle?
Het wordt afwachten in hoeverre Roczen de crashes van de afgelopen weken zal verteren. Als het puntenverlies aan zijn zelfvertrouwen knaagt zou dat weleens gevolgen kunnen hebben voor de rest van het seizoen. Of draait Roczen in La Baneza de knop om en gaat hij voluit voor de buit?
Foto Credits: KTM Images/Ray Archer
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…