Categories: Green FlagSlideshow

Green Flag: La Baneza!

Eerst en vooral onze excuses wegens het uitblijven van een Green Flag vorig week. Onze Green Flagger met dienst had zich wellicht iets te veel verdiept in wat hij The mother of all race weekends noemde. Of noem het Super Sunday. Feit is dat we hem met geen stokken van het TV-scherm wisten weg te krijgen niet alleen in de aanloop naar vorig weekend, maar ook tijdens het Pinksterweekend zelf. De GP van Portugal MX1 en MX2. Uiteraard ook het EK MX2. De GP van Turkije Enduro, De Speedway Grand Prix in Kopenhagen en de AMA Motocross in Mount Morris. Maar ook de 24 uur van Le Mans, MotoGP in Silverstone, WK Superbike in Misano en de zeer chaotische en spectaculaire GP van Canada Formule 1 in Montreal. Dient het dan nog gezegd dat onze jongen zowat een hele Pinkstermaandag moest bijkomen na zoveel visuele en auditieve overload?

Maar goed dat was dat en er staat weeral een druk off-road motorsportweekend voor de deur. En ja zelfs deze week stond de motorcrossactualiteit niet stil. Zo trok Ben Townley de deur van het Monster Energy Pro Circuit Kawasaki-team met een plof achter zich dicht. De Nieuw-Zeelander ziet het voorlopig niet meer zitten en gaat nu herbronnen in zijn geboorteland. Zijn wij de enigen die zich hardop durven af te vragen of dit niet het definitieve einde van Townley’s motorcrosscarrière is? Tijdens de twee maanden dat Townley in Europa verbleef kreeg hij nooit echt meer een voet aan de grond. In Wuustwezel leek hij nog op de goede weg, maar drie weken later bleef er tijdens de Lotto Trophy in Kester al niets meer van die indruk over. De manier waarop Townley tijdens de kwalificatierace in Agueda uit de wedstrijd verdween sprak boekdelen. Afhangend hoofd, hangende schouders, een gekraakt man. Iemand die wel geprobeerd heeft maar in zijn binnenste wist dat het tevergeefs zou zijn.

Zien we Christophe Pourcel binnenkort terug in de GP’s?

Townley  is nauwelijks weg of de naam Christophe Pourcel wordt nu wel heel hardnekkig in verband gebracht met CLS. Zien we hem in Zweden al achter het starthek in de MX1 GP?  Pourcel fascineert ons op een ietwat vreemde manier. Eigenlijk is het een erg ouderwetse rijder, vooral dan in zijn merkentrouw. De Fransman reed heel zijn carrière op Kawasaki maar kon in het tussenseizoen niet tot een overeenkomst komen met Kawasaki Motor USA. Ten langen leste tekende Pourcel dan maar bij het MotoConcepts Yamaha-team. Allicht omdat hij heel wat bruggen achter zich had verbrand en  ook een beetje vanwege de aanwezigheid van zijn landgenoot David Vuillemin als teammanager. Het klikte nooit tussen Pourcel en de Yamaha YZ450F. De Fransman zou zich na het debacle tijdens de tweede ronde van het Lucas Oil  AMA Motocross Championship laten ontvallen hebben dat de motorfiets “levensgevaarlijk” was. Vuillemin verdedigde dat Pourcel niet eens was komen opdagen  voor tests met technici van veringsfabrikant Kayaba. Hoe dan ook, de kortstondige romance tussen Pourcel en MotoConcepts is nu wel definitief over.

Ook opmerkelijk deze week was het interview in Knack met Sylvain Geboers over Clément Desalle. Beetje vreemd toch om een teambaas te interviewen over één bepaalde rijder. Of was het gewoon omdat Desalle zelf nog steeds geen trek heeft in een lang interview? De woorden van Honda Europe’s off-roadbaas Roger Harvey, die Desalle ooit omschreef als een “PR Nightmare” zinderen dus nog steeds na.Nog interessante lectuur is het interview met LS Honda Racing-baas Steven Lettani op deze eigenste site.

Belangrijker en vooral historischer is het feit dat er zondag met Jeffrey Herlings en Clément Desalle voor de

Herlings schrijft op z’n 16e al geschiedenis!

eerste keer ooit een Nederlander en een Belg beiden als leider in hun respectievelijke klasse in een GP zullen starten. Sinds de invoering van de MX1 en MX2 in 2004 was dit nog nooit eerder gebeurd. Al werden in het verleden Nederlandse en Belgische rijders weleens in het zelfde jaar tot wereldkampioen gekroond. Dat was het geval in 1987 toen John van den Berk (125cc), Eric Geboers (250cc) en Georges Jobé wereldkampioen werden. En een jaar later toen John van den Berk (250cc) en Eric Geboers (500) opnieuw wereldkampioen werden. Of er daarna op een bepaald moment een Belg en een Nederlander beiden op hetzelfde moment een WK Motorcross hebben aangevoerd weten we niet. Maar als u het weet (wie, wanneer, hoelang…) mag u ons dat altijd melden via max@motocrossmag.be

Dit weekend staat de Spaanse MX1/MX2 GP op het programma. Spanje is geen echt motorcrossland, al is het wel een motorminded land. Het hart van de Spanjaarden klopt vooral voor de MotoGP. Vorig jaar haalden Spaanse rijders in de drie GP-klassen de wereldtitel. Ongelofelijk. De Spaanse gekte gaat verder want er zijn maar liefst vier wegrace GP’s per seizoen te beleven: Jerez de la Frontera, Catalunya, Valencia en Motorland Aragon. Na elke GP blijven Spaanse ex-wereldtoppers als Alex Crivillé en Angel Nieto nog urenlang het wedstrijdverloop analyseren op de Spaanse publieke omroep TVE. De wielerfreaks van Sporza zouden er zowaar jaloers op worden. Betekent dat dan dat de off-road motorsport op een laag pitje staat in Spanje? Zeker niet. Spaanse rijders domineren, met Toni Bou op kop, het WK Trial en X-Trial (indoor). Al moeten we daar toch even bij vermelden dat het trial vooral een Catalaanse zaak is. De Noordoostelijke deelstaat Catalonië geldt als het trekpaard van de Spaanse economie, met Barcelona op kop. Dat betekent dat de Catalanen ook wat meer geld te spenderen hebben dan de gemiddelde Spanjaard. En dat geldt spenderen ze graag aan motorsport. Helaas niet graag genoeg in motorcross. Dat bleek toen de Catalaanse overheid fors snoeide in haar sportsubsidies en het circuit van Belpuig niet  meer in aanmerking kwam voor subsidiëring. Exit Belpuig en dus werd er op zoek gegaan naar een ander club om de Spaanse GP te organiseren. Die vond Youthstream in de regio Castilla y Leon, meer bepaald in het stadje La Baneza.

Zien we Barragan terug vooraan in La Baneza?

La Baneza mag dan niet bepaald bekend in de oren van de motorsportliefhebber klinken, toch kan het stadje op een rijke motorsporthistorie buigen. Al meer dan 50 jaar vindt er in de binnenstad jaarlijks de Gran Premio de Velocidad Ciudad de la Baneza plaats. Zeg maar de Snelheidsprijs van de stad La Baneza. Wegraces op stratencircuits waren in de jaren ’60 en ’70 razend populair in Spanje, maar de bouw van echte racecircuits bracht daar verandering in. De wedstrijd in La Banez is een van de weinige overblijvende stratenraces in Spanje. De organisatie van de Gran Premio leverde de Moto Club Banezano overigens geen windeieren op. Van de opbrengsten kon de club buiten de stad een terrein aankopen om er een motorcrosscircuit op aan te leggen.


In 2010 vond er al een ronde van het WK MX3 en EK MX2 plaats in La Baneza. Toen gingen de zeges respectievelijk naar Milko Potisek en Cristian Galera.  Vooral die laatste zege was verrassend want Galera trad als Wild-Card aan. In de aanloop naar de GP van dit weekend werd het circuit onder handen genomen door Youthstream circuitbouwer Greg Atkins. Ook de paddock diende fors uitgebreid te worden om de grote trucks van de WK-teams te kunnen herbergen. In de MX1 krijgen de vaste Spaanse rijders Jonathan Barragan en Carlos Campano, het gezelschap van Joan Cross (goeie naam voor een crosser…) en Alvaro Lozano. Die laatste kennen wij nog van zijn tijd in het Nestaan JM Racing team, een aantal jaren terug.

In de MX2 is José Oliva Butron de enige Spaanse vertegenwoordiger. Na een paar moeilijke seizoenen in het WK MX2 lijkt de Silver Action KTM-rijder nu eindelijk op dreef te zijn. In de WK-tussenstand bezet hij een 15e plaats.

Een aantal rijders trekt allicht met twijfels naar La Baneza. Dan denken we in de eerste plaats aan de geblesseerden van vorig weekend. Ken Roczen is daarbij de meest in het oog springende naam. De Duitser klapte er in Portugal hard af en zal fors aan de bak moeten als hij de rode plaat wil heroveren op zijn teammaat Jeffrey Herlings. In de tweede manche van de Portugese MX1 GP zagen we ook Max Nagl vroegtijdig de aftocht blazen. Even werd er gevreesd voor een breuk van de rechterduim, maar zo erg is het gelukkig niet. Nagl zat deze week al terug op de motor en staat morgenochtend in het gesloten park voor de vrije trainingen. Ook David Philippaerts zal er bij zijn. De Italiaan met de Limburgse roots verspeelde in Agueda wellicht zijn kansen op de wereldtitel. Dat betekent dat Philippaerts nu toch zonder al te veel druk rijdt en allicht zoveel mogelijk op GP-zeges zal mikken. “Een vrijbuitersrol” zou Michel Wuyts zeggen.

Ook de Belgen deelden in de klappen in Agueda. Jens Getteman, de beste Belgische vertegenwoordiger in het EK MX2 blesseerde zich aan zijn schouder, waardoor een stukje bot afbrak bij de KEMEA Reytec Yamaha-rijder. Een niet zo ernstige, maar wel erg pijnlijke blessure. Toch staat ook Getteman morgen aan de start van de EK MX2 wedstrijd. Die andere rijder uit het Pajottenland, Nick Triest, heeft twee sterke GP’s achter de rug. Helaas kreeg de Diga Racing KTM-rijder in Agueda tijdens de tweede reeks last van een peesontsteking in zijn rechterhand. Quick Nick zal daarom in Spanje moeten aantreden met een brace en misschien nog een pijnstillende inspuiting ook. Vanaf zaterdagnamiddag kan u  gratis de kwalificatiewedstrijden in La Baneza live volgen via MX Life TV op Motocrossmag.be.

De beide MX1 manches zijn zondag ook te zien op Exqi Sport. De eerste zoals gebruikelijk vanaf 13u00, de tweede in licht uitgesteld relais vanaf 16u15.

Wie zondag live motorsport wil zien kan in Oudenburg terecht voor de Belgian National van Ostend Motorsport. Marvin Van Daele komt als leider in de Challenger Trophy naar zijn thuiswedstrijd. De crossende postbode lijkt al een optie genomen te hebben op de niet te versmaden eindpremie van de Challenger Trophy, die 2000 Euro bedraagt.  Naast Van Daele zullen allicht ook die twee andere West-Vlaamse smaakmakers, Manuel Priem en Gunther Ghysels een hoofdrol spelen. En wie weet mogen ze in Oudenburg ook Steve Seronval verwachten. “De heerser der West-Vlaamse vlakten” zoals een insider hem onlangs noemde heeft nog een en ander recht te zetten na zijn niet geheel volgens plan verlopen optreden tijdens de Belgian National in Eernegem vorig jaar.

Durft Seronval de strijd aan te gaan met de “Challengers”?

Wie gratis spectaculaire motorsport wil zien moet zondag naar Florennes voor de openingsronde van het BK Supermoto. Tien jaar geleden gold deze sport als “the next big thing”, nu is de populariteit ervan zowat overal tanende. Sommige insiders durven het zelfs te hebben over de laatste editie van het BK Supermoto. Paradoxaal genoeg kruisten wij de afgelopen weken meer Supermotos dan ooit tevoren op de openbare weg. Misschien dat daar nog potentieel inzit voor deze sporttak? Ook motorcrossicoon Joël Robert heeft een voorstel voor om de Supermoto te laten overleven. De toekomst zal uitwijzen of hij gelijk heeft…

Foto Credits: CDS Images, Kawasaki Racing/Sarah Guttierez

Caroline Quintero

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

2 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

3 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

6 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

8 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago