Na de GP van Spanje in 2010 stond LS Honda Racing op het hoogste schavot met Tanel Leok. Dit seizoen staat Bellpuig is niet meer op de kalender, omdat het is vervangen door een nieuwe locatie: La Baneza. Maar we vonden de timing wel gepast om LS Honda-team eigenaar en manager Steven Lettani voor de micro te halen. Steven runt een succesvolle Honda motorzaak in Lier (België) en is al z’n hele leven een motorcrossliefhebber in hart en nieren.
In de afgelopen twee jaar leide de sportieve samenwerking tussen Lettani en Honda tot drie MX1 GP overwinningen en podiumplaatsen in de MX1, MX2 en WMX kampioenschappen. Hierdoor groeide LS Honda Racing uit tot het toonaangevende privé-team in het WK Motorcross. Hoewel Steven zelf nooit GP’s heeft gereden, staan zijn oog voor talent en kennis van de sport buiten kijf.
Wat denk je van het seizoen tot nu toe?
Steven Lettani: “Achteraf bekeken, hebben we een zeer moeizame start van het GP-seizoen achter de rug. Onverwacht mag ik wel zeggen want de voorbereidingswedstrijden zijn echt goed verlopen zowel voor Ken De Dycker als Shaun Simpson. Ken kampte op zaterdag met technische problemen tijdens de openings-GP in Bulgarije. Op zondag crashte hij en kwetste daarbij zijn rug. Dat bleek een grote klap voor hem in de eerste GP’s. Groter dan we verwacht hadden. We hadden ook gehoopt dat Shaun zich ook in het WK snel zou aanpassen aan de MX1, maar dat liep niet meteen van een leien dak. Hoewel Shaun zich snel thuis voelde op CRF450R hebben we nog wat tijd nodig om het vollledige potentieel van mens en machine te benutten. Met Ken vallen de puzzelstukjes nu mooi op hun plaats. In Portugal was hij een van de snelste mannen in de race. Hij kwam twee keer van ver terug en bleef de hele wedstrijd constant. Dat is de beloning voor al het harde werk dat hij gedurende de winter heeft verzet. Nu moeten we aan zijn starts werken zodat hij zich van in het begin van de wedstrijd tussen de koplopers kan mengen.”
Wat vind je van het huidige niveau in de MX1?
Steven Lettani: “Het tempo is ontzettend hoog! Het niveau is dit seizoen aboluut verbluffend, met de gevestigde rijders in de MX1 en sterke nieuwkomers zoals Steven Frossard. We hebben al veel spannende races gezien en dat is natuurlijk geweldig voor de fans. Behalve Bobryshev en Simpson heeft iedereen in de top-16 al een GP gewonnen! Terwijl die twee, Shaun en Boby, ook al op het podium hebben gestaan uiteraard… Dat geeft je een idee van het kaliber van de piloten in de MX1 tegenwoordig. Of kijk gewoon naar een aantal van de grote namen die het dit seizoen meolijk hebben om hun hoogste niveau te halen. Met een top tien in het WK was je vroeger een goede rijder, zonder meer. Nu moet je écht, écht goed zijn! Clement Desalle en Tony Cairoli steken een stuk boven de anderen uit. Daarna komt een groepje rijders dat aan elkaar gewaagd is. We hopen dat De Dycker zich daar volop kan mengen in de tweede helft van het seizoen. Ons doel voor Shaun is nog steeds top-10. Op dit moment klinkt dat misschien ambitieus als je kijkt naar het klassement maar vergeet niet dat hij al een reeks zesde werd in de VS. Ik weet dat hij het kan.”
Ken De Dycker zat aan de rand van de top-vijf in Frankrijk en Portugal. Van daaruit kon hij verder bouwen om de volgende GP’s voor podiumplaatsen te vechten. Wat verwacht je van Shaun?
Steven Lettani: “Zoals iedereen weet, moet er in elke sport een heleboel dingen ‘klikken’ om tot een topresultaat te komen. Dat is zeker in motorcross zo, en voor een rookie in de MX1 ligt het nog ingewikkelder. Al zijn er zeker wel positieve elementen. Aan zijn rondetijden en een aantal kwalificatiewedstrijden zie je toch dat de snelheid er is. Van de zes kwalificatieraces, zat hij de helft van de tijd in de top-10. In Frankrijk werd Shaun zelfs vierde. Hij heeft duidelijk wat tijd nodig om die snelheid ook neer te zetten op zondag. Wonderen bestaan niet. Na zijn schouderblessure zat Shaun pas vrij laat weer op de motor. Om je in het WK MX1 te laten gelden moet je fysiek én mentaal top zijn. Met Davide Guarneri hebben we dat leerproces vorig jaar ook meegemaakt. Toen hij éénmaal wist hoe het spelletje werkte en hoe hij onder druk zijn snelheid kon behouden in de top-10 groeide hij door naar een hoger niveau. In de tweede helft van het seizoen scoorde Guarneri zelfs een aantal top-vijf resultaten. Er is geen reden waarom Simpson hetzelfde niet zou kunnen doen! We hebben een mooie traditie om het beste uit onze rijders te halen. Daarom gaan we er alles aan doen om Shaun te steunen.”
LS Honda Racing kwam vroeger ook in de MX2 en WMX uit. Hebben jullie plannen om in andere klassen, zoals het EK MX2, aan te treden in 2012?
Steven Lettani: “Het Europees Kampioenschap MX2 is een spannende serie. Het is goed georganiseerd en het is veel interessanter dan vroeger doordat het werd opgenomen in de MX1 cyclus. Maar het kost veel tijd en moeite om een sterk bijkomend programma op poten te zetten en op te volgen. Dat geldt zeker voor een team met een kleine groep mensen zoals bij ons het geval is. We zijn blij met wat we al eerder bereikt hebbn, en het is leuk om te zien dat Ashley Fiolek het goed doet in de VS. Maar nu al onze focus ligt op het MX1 Wereldkampioenschap. Dat is waar onze partners ons willen zien en dat is waar we ons het meest thuisvoelen, (glimlacht) om mee te spelen met de grote jongens!”
Credit foto’s: Ray Archer & CDS
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…