Categories: ProductenSlideshow

Shineray’s eigen crossmotor

Alhoewel Shineray motorfietsen niet zo courant voorkomen in de Benelux, zal het Chinese merk wel een belletje doen rinkelen bij motorcrossfans. Van 2004 tot en 2010 fungeerde het merk als hoofdsponsor van André Massant’s team. Officieel het team toen Shineray MX Team China.


Shineray mocht dan wel een van de grootse Chinese motorfabrikanten zijn, toch reed het Shineray MX Team China steevast met motorfietsen van een ander merk. Van 2004 tot 2007 waren dat Honda’s, in 2008 Yamaha’s en tijdens de twee laatste seizoenen reed Nick Triest op een KTM.
Nu heeft Shineray echter zelf een 250cc viertakt crossmotor ontwikkeld. De motor heet de XY250GY-2 en is tevens de eerste eencilinder DOHC vierklepper die in China werd gebouwd.  Shineray claimt een realistisch vermogen van 20.3kw bij 8500 opm. Ter vergelijking: een Honda CRF250R heeft een maximaal vermogen van 32.4kw. Voor de voorvork en de achterschokbreker ging Shineray bij het Taiwanese Fastace te rade. Toch een beetje vreemd dat een motorfabrikant uit de Chinese Volksrepubliek (want China is officieel nog steeds een communistische staat) bij een bedrijf uit aartsvijand Taiwan onderdelen koopt.
Qua uiterlijk werd de huisstijl van het toenmalige Shineray MX Team China gekopieerd. De motor komt standaard zelfs met het nummer 75 waarmee Quick Nick Triest twee keer de Radson MX2 Trophy wist te winnen.
Voorlopig worden de Europese markten nog niet aangeboord en zoekt Shineray het dichterbij huis in Australië. Daar krijgen kopers 3 maanden garantie op de motorfiets.Afwachten of we de eerste echte Chinese crossmotor ook bij ons gaan zien. Over prijzen is er voorlopig niks bekend, maar we nemen aan dat deze Shineray op termijn een low-cost alternatief voor de gebruikelijke 250F’s  kan worden.
Foto Credit: Shineray
Caroline Quintero

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

54 minuten ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

2 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

5 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

7 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

24 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago