Nu zondag vindt in Hasselt de 7de ronde van de Belgian Nationals plaats. In de zogenaamde Challengers Trophy voor de Inters staat Marvin Van Daele op kop, met tien punten voorsprong op Kristof Salaets. Van Daele steekt momenteel bovendien in goede vorm, en normaal gesproken zou hij ook met een wildcard moeten aantreden tijdens de GP van Limburg. Kortom, het is een perfect moment voor een gesprek met de immer sympathieke West-Vlaming!
Hoe ging het vorige week tijdens de Belgian National in Nismes?
Marvin Van Daele: “Goed, alleen jammer dat ik in de eerste manche plat reed. Ik was goed gestart, maar Jelle Grade was iets te enhousiast en viel vlak voor mij! Ik lag er ook en moest heel het veld terug inhalen. Dan rij je lijnen die je anders nooit neemt en zo reed ik lek. Gelukkig kon ik nog als 16de finishen en wat punten scoren. In de tweede reeks lag ik constant in duel met Manuel Priem. Ik werd op het einde geklopt en werd tweede. Het was leuk om nog eens in Nismes te rijden, al blijft het ook een moeilijk circuit natuurlijk.”
Wat verwacht je van de Belgian National in Hasselt?
Marvin Van Daele: “Ik hoop dat we mooi weer krijgen en dat het opnieuw een leuke cross wordt. De organisator Kristof Santermans en zijn club maken altijd veel werk van hun wedstrijd. Die race steekt goed in elkaar, er is randanimatie voorzien, dat is leuk voor het publiek en de rijders. Natuurlijk wil ik weer voor de overwinning gaan, maar die krijg je nergens cadeau!”
Je hebt ook echt je zinnen gezet op de eindoverwinning in de Belgian Nationals.
Van Daele: “Absoluut! Het rijden gaat goed, ik wil ook nog altijd zo goed mogelijk presteren hoewel ik geen prof meer ben. Als ik een titel kan pakken, zal ik het zeker niet nalaten. En het is ook een mooi kampioenschap. In het BK moet je tussen de GP-rijders knokken voor een ereplaats, meer zit er niet in. Maar wie de titel in de Belgian Nationals pakte is eigenlijk de sterkste amateur van België. Dat klinkt toch ook mooi hé!”
De voorbij weken en maanden presteerde steeds je op heel hoog niveau. Tegenover vorig seizoen heb je een andere job (Marvin is nu postbode en kon zo in de namiddag trainen; red). Speelt dat een rol?
Van Daele: “Nee eigenlijk niet. Want ook vroeger kon ik me wel voldoende vrij maken om te trainen. Sowieso train ik nu uiteraard minder dan toen ik GP’s reed. Het verschil met vorig jaar zit ‘m vooral in mijn goede basis in de winter. Ik heb hard getraind en in tegenstelling tot vorig seizoen bleef ik gespaard van blessures.”
Je staat bekend als een trainingsbeest, maar qua rijden zelf rij je nu misschien wel op je beste niveau ooit. In de Lotto Trophy reed je al een paar keer in de top vijf, in Tongeren was je een reeks vierde en in de tweede reeks maakte je een schitterende comeback…
Van Daele: “Het is moeilijk om te vergelijken met mijn GP-jaren natuurlijk, maar ik voel me inderdaad heel goed op de motor. Ik kan me uitleven in mijn hobby en de resultaten volgen. Alles mag, niets moet. Dat is plezant. Volgens mij heeft het er niets mee te maken dat er nu minder druk op mij is en dat ik daardoor meer ontspannen kan rijden. Eigenlijk was ik zelf altijd diegene die me het meeste druk oplegde! En ik train ook nog altijd met heel veel plezier. ”
Sinds voorbije winter train je ook de Inters MX1 rookie Stijn Verstrepen. Hoe ben je daar bij gekomen?
Van Daele: “Het fysieke aspect van motorcross heeft me altijd geboeid. Ik heb zelf heel veel opgestoken van Yves Demeulemeester. Nu wil ik proberen om mijn kennis en ervaring door te geven aan jonge rijders, mee trainingsschema’s opstellen, coaching, dat soort dingen. Pas op, het is niet mijn bedoeling om voltijds coach te worden, hoor. Maar de laatste weken lijkt Stijn in vorm te komen. Dan is het tof om te zien dat onze samenwerking vruchten afwerpt.”
Je zou straks ook met een wildcard aan de start moeten staan in de GP van Limburg in Lommel?
Van Daele: “Dat klopt, we hebben althans een aanvraag ingediend. Nu woensdag wordt de deelnemerslijst bekend gemaakt, maar ik verwacht wel dat ik er bij zal zijn. Die GP is geen absolute must voor mij, ik hoef mezelf niet meer te bewijzen en ik heb zo lang meegedraaid in dat wereldje. Ik heb me wel voorgenomen om deze keer te genieten van de ervaring. Het is ten slotte misschien mijn laatste GP uit mijn carrière! Omdat ik goed bezig ben, wilde mijn sponsors mij een plaatsje in de GP van Lommel gunnen. Ook al kijk ik er wel naar uit, ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat het zéér moeilijk is om daar een topresultaat neer te zetten. Zeker met het huidige niveau en het feit dat ik zelf op dit moment goed ben, maar niet op mijn best. Voor mijn monteur Freddy en de mensen die me steunen zal het zeker super zijn om zoiets (voor het eerst) mee te maken.”
Je legt tegenwoordig de GP-rijders het vuur aan de schenen, wil dat zeggen dat je zelf met een motor op GP-niveau aantreedt?
Van Daele: “Eigenlijk is het grappig dat je me die vraag stelt. Weinig mensen geloven me als ik zeg dat ik met een nagenoeg standaard CRF450R rijdt. We hebben hard gewekt aan de juiste afstelling en ik heb een andere uitlaat, dat is het. Ik zeg altijd dat ik onmiddelijk wil ruilen als iemand mij een nieuwe Honda geeft. (lacht) Helaas is daar nog niemand op in gegaan!”
Credit foto’s: CDS
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…