Categories: MotoTest

Kawa KX-450F legt de lat erg hoog!

Kawasaki lijkt vastberaden om over te stappen naar een hoger niveau. Met de nieuwe KX-F 450 willen de Japanners zich laten gelden: dit is geen doordeweeks serieproduct maar een motor op maat! Daarmee bedoelen we dat het gemakkelijker dan ooit is om de motor aan te passen aan de rijstijl of het formaat van de rijder. Precies het maatwerk dus dat tot nu toe alleen was voorbehouden voor fabriekspiloten. Kawasaki heeft voor 2012 dan ook al zijn competitie-ervaring ingezet voor een motor die iedereen kan kopen. Je zou ongelijk hebben om hier niet van te profiteren!

Eén jaar na de KX-F 250 krijgt nu zijn grote broer alle aandacht van de Kawasaki-ingenieurs. Niet alleen uiterlijk werd de Kawasaki KX-F 450 vernieuwd. Het typische Kawa-groen werd weer gecombineerd met zwart, en verschillende alu onderdelen werden in een geanodiseerd blauw jasje gestopt. Maar dat is lang niet alles, ook één blik op de technische fiche zet aan tot dromen.

Alles is instelbaar, of bijna!

Vooraleer we met de KX-F 450 2012 de baan op gaan, leren we dat alles regelbaar is, of toch bijna! Van de rijpositie van, tot de de curve van het motorvermogen over de zithoogte of de hoogte van de voetsteunen… De nieuwe Kawa is binnen enkele minuten aan te passen aan de rijder of de rijomstandigheden. Het T-stuk heeft twee verschillende standen voor het bevestigen van bruggen. Omdat deze omkeerbaar zijn, kan je het stuur in vier posities af stellen, 25 of 15 mm naar voren (wat zeker de grote rijders zal bevallen), de standaard positie en een positie naar achter van 10mm.




Maar dat is niet alles: de vier posities van het stuur kunnnen worden gecombineerd met twee posities voor de voetsteunen en twee zithoogtes. Wat betreft de voetsteunen, is er een verstelbare plaat die 5mm lager kan in vergelijking met de standaardpositie, waardoor natuurlijk ook het zwaartepunt van de motor wordt verlaagd. Kawasaki heeft er gelukkig aangedacht dat de nieuwe versnellingspook optimaal te bedienen is in de twee posities. De zithoogte kan worden verlaagd met 4 mm door het vervangen van de achterste ophangingsstang (dit is een optie die 1 mm langer is dan de originele). Kortom, er is een wereld van mogelijkheden die iedereen toelaat om zich thuis te voelen op de KX-F 450!

Injectiepower op maat

Alsof dit nog niet genoeg is, hebben de groenen ook alle mogelijkheden van de elektronische brandstofinjectie benut om het motorische gedrag van de KX-F 450 te veranderen. Op die manier heb je op de nieuwe Kawasaki drie mappings die echt totaal anders zijn. Overschakelen van de ene naar de andere is heel  simpel: met de meegeleverde stekkers vervang je de DFI (aan de rechterkant van de stuurkolom) door een andere. Groen, wit of zwart, de keuze is aan jou! De groene werd ontworpen voor normale rijomstandigheden, zwart voor zware omstandigheden en wit voor de makkelijkste omstandigheden. Als je de optionele KX FI calibratiekit koopt, kan je ook zelf je motormanagement aanpassen naar jouw voorkeur. Dit is trouwens dezelfde kit die gebruikt wordt door Kawasaki’s fabrieksteams.

Een andere “fabrieks” touch op de KXF 450 is het “Launch Control” systeem. Ook dit lijkt heel erg op wat Kawasaki fabrieksrijders in de VS en Europa gebruiken. De knop aan de linkerkant op het stuur gedurende twee seconden indrukken volstaat om het systeem te activeren. Het doel van deze launch control is een ideale mapping om te starten. De ontsteking wordt aangepast om de tractie in eerste en tweede versnelling te optimaliseren. Als je in derde komt desactiveert het systeem zichzelf automatisch.

Aan al deze veranderingen werden nog andere nieuwigheden toegevoegd zoals een nieuwe zuiger en nokkenas. De krukas werd opnieuw uitgeblanceerd en benadert de prestaties van die op de motor van Ryan Villopoto. De versnellingsbak is makkelijker om te bedienen en er is ook een nieuwe uitlaat. De demper werd korter maar breder, zodat het volume identiek is aan het 2011 model 2011 te behouden. Op die manier reageert Kawasaki op de nieuwe criteria voor geluidsemissies volop internationaal niveau terwijl er tegelijk toch meer koppel vrij komt. Tot slot mogen we de wijzigingen aan het chassis niet vergeten. Voor meer ergonomie werd het plastic smaller, het aluminium frame werd in de breedte ook op zijn beurt 4 mm smaller.

Bijna perfect?

We waren razend benieuwd hoe Kawasaki’s hard werk aan de KX-F 450 2012 zou uitpakken op circuit. Op het  spectaculaire circuit van Gallarate in Italië bleek in ieder geval dat deze groene nieuwkomer alles in zich heeft  om de hoge verwachtingen in te lossen. De Kawasaki 450 is meer dan ooit een 450 op mensenmaat, die kan getemd worden door eender welke crosser, onafgezien van zijn lichaamsbouw of niveau.

Hoewel er veel afstelmogelijkheden zijn op de KX-F zijn we heel snel bij onze eigen afstelling terecht gekomen. Daarmee krijg je het vertrouwde gevoel dat je al een hele tijd met de 2012 KX-F450 rijdt. Hij blijft steeds voorbeeldig stabiel op rechte of hobbelige stukken. Deze motorfiets stuurt -net als zijn voorganger- heel fijn en zijn rijgedrag lijkt erg op een 250. Je verandert makkelijk van richting en laat zich vlot in de sporen leiden, zelfs aan de binnenkant plaats je ‘m met onthutsend gemak daar waar je hem hebben wil.

Alleen de voorvork, voelde halverwege vrij stug aan waarmee hij qua karakter niet helemaal strookt met de zachtheid en het comfort dat het frame van de nieuwe KX-F biedt. Ook het blok van onze mooie groene liet zich van zijn beste kant zien. Er is veel punch onderin; dan levert hij zijn vermogen zeer lineair om uiteindelijk zeer krachtig door te gaan tot in de top. De motor is makkelijk en toegankelijk qua karakter, maar heeft niettemin flink wat pit.

Met behulp van de 3 DFI mappings kan jezelf met het motorkarakter spelen naar gelang je behoeften. We hebben zelf aan den lijve ondervonden dat dit goed werkt. In minder dan één minuut, krijg je een motor die qua karakter totaal anders is. Op de baan voel je het verschil meteen!

De nieuwe KX-F 450 heet veel in zijn mars. Hij maakt indruk met zijn ‘factory’ uitstraling en dito technische oplossingen. Qua rijgedrag is het zelfs één van de toppers in zijn klasse. En dan mogen we de vele mogelijkheden tot personaliseren van je ‘eigen’ KX-F niet vergeten. Kortom: dit is een crossmotor die de lat voor de nieuwe motoren in de MX1 klasse heel  erg hoog legt. Maar je hoeft ons niet te geloven, probeer ‘m vooral zelf eens.

Tekst: Olivier Evrard
Credit foto’s: Redeye

Steven

Recent Posts

Vijf minuten met Nicolas Vennekens

De GasGas-rijder uit Mol deed in mei dit jaar een opmerkelijke move door de EMX250-competitie…

2 uur ago

Keert Bonacorsi terug bij Fantic Racing?

In 2020 wist Andrea Bonacorsi met Fantic Racing het Europees Kampioenschap 125cc te winnen. Een…

3 uur ago

Guillem Farres naar WK MX2 met Triumph

Monster Energy Triumph Factory Racing kondigde net Guillem Farres aan als vervanger van Mikkel Haarup.…

18 uur ago

ISDE 2024: Frankrijk houdt stand na dag drie, Belgen bevestigen

Na twee dagen op de Santiago-lus, ontwaakten de rijders op dag drie voor een nieuw…

23 uur ago

VIDEO: een tweetakt Suzuki in een aluminium frame

Suzuki is helemaal uit beeld verdwenen in de motorcross. Ze leveren nog wel crossers maar,…

1 dag ago

Stark en Blazusiak mikken op revanche in WK SuperEnduro!

Vorig jaar stak de FIM op het allerlaatste moment nog 'n stokje voor de deelname…

1 dag ago