De samenstelling van het Rockstar Energy Suzuki-team voor volgend seizoen geeft al enkele weken flink stof tot speculatie in de GP-paddock. Van beide huidige rijders lijkt voorlopig alleen Clément Desalle zeker van een zitje bij het team in 2012. De Waal zou onlangs zijn contract met Rockstar Energy Suzuki met één jaar verlengd hebben. Suzuki heeft dat bericht nog niet geofficialiseerd maar allicht gebeurt dat dit weekend tijdens de GP Limburg.
Het blijft voorlopig echter gissen naar de identiteit van de tweede rijder. Steve Ramon kon afgelopen donderdag tijdens Everts and Friends nog niets kwijt over zijn plannen voor volgend jaar. Maar in een blog op de officiële Suzuki Racing-website lichtte de West-Vlaming begin juli misschien al een tipje van de sluier op. Als we die teneur mogen volgen is er volgend jaar na 6 seizoenen in dienst van het Suzuki-fabrieksteam geen plaats meer voor Ramon.
Omtrent de identiteit van Ramon’s opvolger bij Rockstar Energy Suzuki doen de wildste verhalen de ronde. Zo valt de naam van Chad Reed als rijder bij Rockstar Energy Suzuki in 2012. Reed maakte van 2008 tot 2009 al deel uit van het officiële Amerikaanse Rockstar Makita Suzuki-team. De kans dat Reed, die tot vorig weekend het Lucas Oil AMA Motorcross-kampioenschap in de 450-klasse leidde, volgend jaar naar Europa afzakt achten wij alvast erg klein. Niet alleen omdat Reed meer dan waarschijnlijk het kopmanschap binnen het Rockstar Energy Suzuki-team zou opeisen maar ook omdat de looneisen van de Australiër wellicht te hoog zouden zijn. Tenzij hoofdsponsor Rockstar een flinke extra duit in het zakje wil doen natuurlijk. Waarschijnlijker lijkt ons een terugkeer van de Australiër bij het Amerikaanse Suzuki-fabrieksteam. Al is het nog maar de vraag of de Amerikaanse fans twee Aussies in één Amerikaans team zien zitten.
Een naam die ook geregeld in verband wordt gebracht met een zitje bij Rockstar Energy Suzuki in 2012 is die van Joël Roelants. Op papier lijkt een aanbod van Rockstar Energy Suzuki dan erg aantrekkelijk, maar Roelants heeft in het verleden al andere interessante aanbiedingen van fabrieksondersteunde teams afgeslagen om bij het Nestaan JM Racing KTM-team van Jacky Martens te blijven. Het feit dat z’n huidige teambaas Jacky Martens zijn poulain tijdens de Lotto Trophy in Kester met een KTM SX-F 350 ipv de gebruikelijke SX-F 250 liet aantreden is veelzeggend. Martens zal kost wat kost ook in de MX1 met Roelants willen uitkomen. Roelants kan immers niet alleen voor occasionele uitschieters zorgen in de GP’s maar zou ook van goudwaarde kunnen zijn in de MX1-klasse van het voor Nestaan JM Racing erg belangrijke ONK Motorcross.
GRP (Geboers Racing Promotion) – het bedrijf dat het team op poten zet voor Suzuki – mag dan volgens onze bronnen het contract met Rockstar Energy verlengd hebben, maar zou het in 2012 weleens met minder budget van de Japanse fabrikant moeten doen. Vorig jaar snoeide Suzuki al fors in de Europese race-activiteiten. Het Rizla Suzuki MotoGP-team werd tot een rijder herleid en ook het WK Superbike-team (dat door het Luikse Alstare wordt gerund) werd tot een motorfiets teruggebracht. Daarbovenop komen nog eens de naweeën van de aardbeving/tsunami/kernramp op 11 maart van dit jaar in Japan. Suzuki kende daardoor behoorlijk wat problemen met de productie van motorfietsen. Het is dus maar de vraag of een tweede toprijder voor Rockstar Energy Suzuki in zo’n financieel klimaat wel belangrijk is voor Suzuki.
Foto Credits: Suzuki Racing/Ray Archer
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…