Categories: Slideshow

Vijf minuten met Damon Graulus

Matterly Basin werd het weekend van de stylisten. We gaan niet beweren dat de GP-zeges van Caieroli en Roczen niet werden gevierd, maar de zeges van Christophe Pourcel (in de eerste MX1 manche) en Damon Graulus in het EK 125cc konden op bijzondere bijval rekenen. Want hoe kan je beter komen af maken met een moeilijke periode dan met een klinkende zege? Graulus won bovendien ook de GP in de lichtste klasse. Dat verdient een interview dachten wij zo.

Waarmee was je het meest tevreden, dat je in de tweede manche de zege pakte of dat je de fout van in de de eerste manche kon herstellen?
Damon Graulus: “Allebei eigenlijk! In de eerste manche was ik ook al de snelste man in koers, zonder hard te pushen reed ik zelfs naar Gajser en Bogers toe. Spijtig genoeg maakte ik een foutje waarmee ik redelijk wat tijd verloor. Vooral omdat mijn motor in de andere richting lag! Uiteindelijk werd ik nog vijfde in de eerste reeks. Ik wilde absoluut revanche in de tweede manche, en ik ben blij dat het gelukt is.”

Je hebt de hele tweede race kunnen controleren, al kwam je wel zwaar onder druk naar het einde.
Damon Graulus: “Dat klopt. Ik pakte de kopstart, maar daarna ging ik iets te wijd waardoor Zecchina en Bogers langs kwamen. Die heb ik vrij snel ingehaald en van dan af heb ik helemaal mijn eigen koers gereden. Halverwege zaten er drie ‘toeren’ bij dat ik een seconde of twee trager was, maar dat had ik niet bewust gedaan. Op het einde was het inderdaad nog wel stresserend omdat het Engelse publiek zo achter James Dunn ging staan. Ik wist dat hij op komst was, dan heb ik de laatste 4 ronden nog wat extra gepusht en me goed proberen te focussen.”

Deze overwinning moet zeker deugd doen na de vele blessures en jouw schouder- en polskwetsuur begin dit seizoen?
Damon Graulus: “Zeker. Blessures horen bij de sport, maar uiteindelijk heb ik drie jaar na elkaar met kwetsuren te maken gehad. Dat begint op den duur door te wegen, ook mentaal. Deze zege is daarom een enorme opsteker. De eerste EK-race moest ik noodgedwongen dan ook als een doorgedreven training zien. Ik was gewoon nog niet fit genoeg. Daarna hebben we intensief de tweede EK-ronde in Zweden voorbereid en ik heb best veel gereden zowel in België als in Frankrijk. Nu gaat het steeds beter en beter.”

Ook tijdens het Junior WK in Cingoli (Italië) was je al goed op dreef, daarom was Winchester geen complete verrassing.
Damon Graulus: “Mijn snelheid was wel goed op het Junior WK, alleen miste ik een tikkeltje geluk. Ook in Italië had ik uitzicht op een podiumplaats, maar in de tweede manche heb ik me wat laten vangen aan die twee Amerikanen, Savatgy en Alldredge. Ik maakte een foutje in de slotronde en op de finish verloor ik ook de derde plaats nog. Al bij al was ik echter tevreden over Cingoli, die vijfde plaats in de eindstand was beter dan we vooraf hadden gedacht.”

Hoe zit het ondertussen met het rijden op de 250 viertakt, wat ligt je het best?
Damon Graulus: “Dat is eerlijk gezegd al een tijdje geleden dat ik nog op een viertakt heb gereden,  van oktober 2010 meerbepaald. Waarschijnlijk dat ik daar wel mee begin na de laatste ronde van de Radson MX2 Trophy in Pierreux. Ik voel me wel goed op de 125cc. Zoals in Engeland merk ik wel dat mijn rijstijl en het kiezen van de juiste sporen loont. Op TV zag het er misschien anders uit maar er lagen veel putten en sporen in. Bovendien was de ondergrond nogal zompig, een beetje zoals in Pierreux vorig jaar. Dat zijn wel omstandigheden die me liggen. In tegenstelling tot circuits waar je technisch moeilijker het verschil kan maken of waar rijlijnen niet zo belangrijk zijn.”

Je zou volgend jaar in het Standing Construct team  uitkomen in het EK MX2?
Damon Graulus:
“Dat is inderdaad het plan. Het gaat om een nieuw team met twee GP-rijders en mezelf in het EK. Daarnaast zal ik ook het BK rijden, misschien pikken we ook nog hier en daar een GP mee als wildcardrijder. Maar dat is nu nog allemaal toekomstmuziek.”

Bedankt voor het interview  en geniet nog van jouw overwinning!
Damon Graulus: “Geen probleem. Ik wil nog even van de gelegenheid gebruik maken om mijn sponsors te bedanken: Standing Construct, Motorsport Future, Scott, Acerbis, mijn ouders en familie en iedereen die in mij is blijven geloven.”

Credit foto’s: CDS/Youthstream Media

Steven

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

5 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

13 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

14 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

1 dag ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago