De Ansties in opspraak

Wat een feestelijke thuiskomst had moeten worden draaide voor Max Anstie uiteindelijk op een bittere teleurstelling uit. Tijdens de kwalificatierace op zaterdag crashte Anstie al in de aanvangsfase. Bij die crash raakte de oliekoeler van Anstie’s Monster Energy Pro Circuit Kawasaki KX250F beschadigd. Ondanks een lekkende oliekoeler bleef Anstie doorrijden. Wat voor signalen het team hem ook uit de pits gaf, de Brit zag ze niet of deed alsof hij ze niet zag.

Volgens sommige bronnen werd Max daarbij fel aangemoedigd door vader Mervyn Anstie. De ex-GP-rijder zou zich daarbij op het circuit bevonden hebben. Iets wat uiteraard strikt verboden is en waarvoor Mervyn al tijdens de Duitse GP vermaand zou zijn geweest. Na afloop van de kwalificatierace kwam het overigens tot een aanvaring tussen Mervyn Anstie en FIM Motorcross commissie-voorzitter Dr. Wolfgang Srb.

Maar ook Anstie junior liet nog van zich spreken. Tijdens de persconferentie op zaterdagavond liet Anstie zich ontvallen dat hij “blij was niet geselecteerd te zijn voor het Britse team voor de Motocross of Nations en zo een week eerder naar de States zou kunnen afreizen“. Iets wat bij de doorgaans patriottistische ingestelde Britse perslui als heiligschennis overkwam. Maar er klonk ook teleurstelling uit die verklaring.

Op zondagochtend liet Kawasaki Motors Europe motorsportcoördinator Steve Gutteridge tussen de lijnen door verstaan dat er “grote problemen in de MX2” waren.  Opmerkelijk was alvast dat in Kawasaki’s officiële persbericht geen enkele quote van Max Anstie te bespeuren was. En dat is toch zeer tegen de gewoonte van Kawasaki in dat doorgaans al zijn officiële rijders uitgebreid aan het woord laat na een GP.  Twee dagen na de Britse GP gaat het gerucht dat er een einde gemaakt zou zijn aan het contract tussen CLS Monster Energy Pro Circuit Kawasaki en Max Anstie. Bovendien hangt er nog een ander zwaard van Damocles boven zijn verdere Europese carrière, want het gedrag van vader en zoon Anstie  lijkt sowieso op de agenda van de juridische commissie van de FIM te gaan belanden.

Het valt nog af te wachten of de soep werkelijk zo heet gegeten zal worden. Toch is het nu al duidelijk dat de familie Anstie in Matterley Basin op een weekend tijd heel wat krediet heeft verloren. Niet alleen bij de Internationale motorsportfederatie en zijn werkgever maar ook bij de pers en het Britse publiek.

Foto Credit: Kawasaki Racing/Sarah Guttierez

Caroline Quintero

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

2 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

4 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

7 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

8 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago