Marvin ’the flying postman’ Van Daele vervangt Jeremy van Horebeek voor MX der naties

Dame Fortuna staat duidelijk niet aan de zijde van de Belgische tweewielers. Zowel de wielrenners als de motorcrossers zitten namelijk in de hoek waar de klappen vallen! Het tragische ongeval van Wouter Weylandt in de Giro staat op ons aller netvlies gegrift en Jurgen Van Den Broeck en Tom Boonen moesten met breuken respectievelijk de Tour en de Vuelta verlaten …

In het motorcross geven niet minder dan vier toppers noodgedwongen forfait ten gevolge van fysiek leed: Steve Ramon (nek), Clément Desalle (breuk bovenarm), Ken De Dycker (nek) en sinds gisteren moeten we Jeremy Van Horebeek (schouder) aan dit lijstje toevoegen. Al deze kwetsuren zijn vrij recent waardoor bondscoach Joël Smets op geen van hen kan rekenen voor de nakende motorcross der naties. Er kwam voor de kempenaar de laatste weken behoorlijk wat sleutelwerk aan te pas om een drietal in lijn te brengen.

Ter vervanging van Jeremy Van Horebeek doet hij een beroep op de 29 jarige ex wk rijder Marvin Van Daele. Vermits de rijder die uitkomt in de MX2 klasse (250cc) niet ouder mag zijn dan 23jaar, verhuist Joël Roelants van de Open klasse (350-450cc) naar zijn geliefkoosde MX2 klasse. Opmerkelijk maar voor alle duidelijkheid volledig toevallig, zijn zowel de bondscoach als alle drie de rijders woonachtig in de provincie Antwerpen! De ‘nieuwe’ ploeg ziet er als volgt uit:

MX1 (350-450cc) Marvin Van Daele # 4 Honda (Mol)

MX2 (250cc) Joël Roelants # 5 KTM (Grobbendonk)

OPEN (350-450cc) Kevin Strijbos # 6 (Wuustwezel)

Teammanager Joël Smets (Dessel)

Van Horebeek staat bekend als een voorbeeldig teamspeler en meer dan wie ook keek hij uit naar deze MXoN. Zijn gedwongen forfait betekent een extra domper op zijn al verstoord seizoen:

“Na mijn schouderblessure eerder op het seizoen zat ik zowel mentaal als fysiek weer helemaal op niveau, getuige mijn 3e plaats in de GP van België. Ik had mij er dan ook enorm op verheugd om tijdens de MXoN nog eens alles uit de kast te halen voor mijn land om alzo mijn seizoen toch nog de nodige glans te geven … dit komt hard aan!” aldus de aangeslagen Brabander.

Marvin Van Daele is msschn bij het grote publiek wat minder bekend maar in het milieu een gerespecteerd rijder met behoorlijk wat WK ervaring. Een 5-tal jaar geleden stond hij op de rand van de doorbraak in het WK en versierde toen zelfs een semi-fabriekscontract bij Suzuki. Helaas kreeg hij toen af te rekenen met klierkoorts wat bijna twee jaar aansleepte en weg was de droom. Sindsdien combineert Marvin zijn sport met een job als postbode maar op de BKs en internationale wedstrijden slaagt hij er toch vaak in om de WK jongens het vuur aan de schenen te leggen.

“Ik heb bij deze selectie een beetje gemengde gevoelens” reageert de van origine West-Vlaming eerder verrassend! “Enerzijds zou ik graag mijn plaats hebben afgedwongen op de wk circuits maar die stomme klierkoorts besliste er destijds anders over. Maar laat me anderzijds duidelijk zijn, ik ben enorm vereerd dat ik mijn land mag verdedigen tijdens één van de meest tot de verbeelding sprekende motorsportwedstrijden op de planeet. Ik zal er dan ook alles aan doen om in Frankrijk mezelf te overtreffen” blikt Van Daele reikhalzend vooruit. Hij beseft wel dat het geen sinecure zal zijn om de strijd aan te gaan met toppers uit de hele wereld. Bovendien is het kort dag tot de MXoN maar hij wil de resterende tijd nuttig invullen. “Conditioneel zit het wel snor maar om de snelheid nog wat aan te scherpen, rijd ik op aangeven van Joël Smets ter voorbereiding aanstaande weekend de laatste GP in Italië. Ik zal daar aantreden onder de vlag van het LS Honda team uit Lier als vervanger van Ken De Dijcker.” klinkt de ‘Flying Postman’ enthousiast!

Marvin Van Daele kende zijn hoogtepunt tijdens de GP van België in Namen in 2005 toen hij 3e werd in de MX1.

Wat betekent deze nieuwe wijziging voor de Belgische ambities? Hallo Joël Smets?

“Tja, het spreekt voor zich dat we van Marvin niet mogen verwachten dat hij pakweg wereldkampioen Cairoli een pak slaag geeft” is de coach realistisch. “Het podium halen wordt moeilijk maar top 5 moet kunnen! En zijn wij belgen niet op ons best in de rol van underdog?” besluit de teammanager

Emil

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

9 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

17 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

18 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

1 dag ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago