Dat het enduro-segment niet echt een prioriteit is voor de Japanse fabrikanten. Voor sommige enduristen zijn enduromotoren van Japanse makelij dan ook iets te “soft”. Dat begint stilaan ook door te dringen bij de Europese importeurs van Japanse motorfietsen.
Zo ook bij Yamaha Motor France (YMF). Omdat YMF off-road altijd al hoog in het vaandel droeg, vonden ze het geen slecht idee om zelf een verbeterde Enduro op de markt te zetten. De basis waarvan YMF vertrok was niet de WR250F en WR450F-modellen, maar wel de YZ250F en YZ450F-crossmodellen. Voorlopig beperkt YMF zich tot een beperkte serie van 10 YZ250F factory replica’s en evenveel exemplaren van de 450. Op zich zijn die ge-enduriseerde YZ-F’s niet eens zo speciaal. Zo rijdt ook Jean-François Goblet in het WK en BK met een motorfiets op basis van de YZ450F.
YMF besteedde de preparatie van de YZ-F’s uit aan HFP, het bedrijfje van de Franse Endurospecialist Franck Helbert. Helbert verdiende in het verleden zijn sporen als mechanieker van ondermeer David Fretigné. Naast de nodige verlichting werd de YZ-F in een opvallend blauw YMF-jasje gehesen. De factory replica’s werden ook voorzien van Michelin banden (Enduro 5 vooraan, en Enduro 3 achteraan), een SPES Stormy Enduro-uitlaatdemper, Racetec handbeschermers en een AXP carterbeschermer. En dat is dan nog alleen maar uiterlijk.
HFP pakte ook de voorvork aan om vlotter door kleine gaten te rijden. De YZF kreeg een langere enduro-versnellingsbak en ook de massa van het vliegwiel werd onder handen genomen. Vraag is of YMF het bij deze beperkte serie zal laten of deze 20 exemplaren als proefballonnetjes voor een uitgebreidere productie dienden.
Foto: Yamaha Motor France