Navenant het potentieel van hun rijders kon het Kawasaki fabrieksteam de voorbije seizoenen weinig aansprekende resultaten voorleggen. KRT wist het seizoen wel mooi af te sluiten met een podiumplaats voor Xavier Boog in Gaildorf en een podiumplaats voor Jonathan Barragan in Fermo. Sinds mei dit jaar -toen Roger Pourcel besloot om het team te verlaten- is de Franse zakenman Thierry Chizat Suzzoni (48) de enige eigenaar van Kawasaki Racing Team. Thierry is minder bekend dan zijn collega-teambazen Sylvain Geboers, Michele Rinaldi, Pit Beirer of Stefan Everts maar miste de voorbije zes jaar geen enkele GP. Hoewel zijn team door blessures geen snelle successen kon boeken, lijkt het er wel op dat nu alle bouwstenen op hun plaats staan voor een sterk 2012 seizoen. De 2012 Kawasaki KX450F – SR bewees zijn waarde al in de tweede helft van het seizoen en ook qua rijders zit het snor. Zeker nu Gautier Paulin het team zal versterken. Reden genoeg dus voor een babbel met –letterlijk en figuurlijk- de Big Boss van Kawasaki Racing Team. Het Zuid-Franse accent moet u er maar bij denken.
Jullie zijn de laatste jaren van de ene tegenslag in de andere gesukkeld. Je zou van minder moedeloos worden?
Thierry Chizat Suzzoni: “Het klopt dat we drie moeilijke jaren hebben gekend met de blessures van Sébastien Pourcel en Jonathan Barragan vorig jaar. Helaas kan je zeker dit jaar niet anders dan vaststellen dat slechts bitter weinig teams gespaard blijven van kwetsuren. Kijk maar naar de lijst van toppers die in de lappenmand liggen of lagen: Desalle, Philippaerts, Bobryshev, De Dycker, Ramon… Als je nu een seizoen zonder blessure kan afwerken, kan je al van een goed seizoen spreken! Je merkt gewoon dat het ontzettend moeilijk is om weer je ritme te vinden. Dat hebben we ondervonden met Jonathan Barragan die nooit het niveau heeft terug gevonden dat hij twee jaar geleden had. Voor ons was het belangrijk om met Xavier en Jonathan het seizoen af te werken zonder kwetsuren. Dat is gelukt. Het had beter gekund, maar zeker gezien de laatste GP’s is alles al bij al voor ons vrij goed verlopen. Iedereen binnen het team is ook blijven knokken, we hebben rustig en gericht verder gewerkt, ondanks alle tegenslagen.”
Was het moeilijker dan jullie hadden verwacht om Kawasaki Racing Team over te nemen na de periode Jan De Groot?
Thierry Chizat Suzzoni: “Zeker, drie jaar geleden hebben we een team overgenomen met een volledige structuur. Vrij vlug kwamen we er achter dat er dingen moesten bijgestuurd worden. Onze visie vroeg om de samenstelling van het team aan te passen en dat hebben we gedaan. Die veranderende bezetting is ook niet abnormaal als je in een competitieve omgeving werkt. François Lemariey (ex- LS Honda Racing) is er eind 2009 bijgekomen als teammanager, door hem kregen we een meer georganiseerde aanpak. Daarnaast was ook het aantrekken van Yves Demaria als sportief directeur een belangrijke zet. Nu hebben we het gevoel dat we een sterk team hebben ook de samenwerking met Kawasaki Europe en Kawasaki Japan loopt goed. We hebben ook een goede relatie met Kawasaku US die ons steeds helpen tijdens de Amerikaanse GP. Daarom heb ik het gevoel dat we nu klaar zijn om straks de vruchten te plukken van ons harde werk.”
Eigenlijk kwam u pas de voorbije maanden meer in beeld als eigenaar nadat Roger Pourcel het team verliet.
Thierry Chizat Suzzoni: “Dat klopt misschien wel, toch draai ik al een aantal jaar mee ondertussen. Ik kwam in 2005 in de motorcross toen ik samen met Jean Jacques Luisetti CLS Kawasaki heb opgericht. In 2008 deed zich de gelegenheid voor om samen met Roger Pourcel het Kawasaki fabrieksteam over te nemen van Jan De Groot. Roger besloot om zich vanwege persoonlijke redenen terug te trekken, maar dat verandert niets aan de werking van het team.”
Met Gautier Paulin hebt u voor 2012 een heel interessante transfer gerealiseerd. Hij zou wel eens de verrassing van volgend seizoen in de MX1 kunnen worden?
Thierry Chizat Suzzoni: “We zijn heel blij met zijn komst, dat hij veel in zijn mars heeft bewees hij al in Franciacorta in 2009 en in Fermo tijdens de GP van Italië. Zoals je eerder zei was 2011 een moeilijk seizoen.Daarom zijn we vroeg begonnen met ons huiswerk voor 2012. Het was belangrijk voor ons om Kawasaki en onze sponsors een topper te kunnen aanbieden. We zijn Gautier al enkele jaren aan het volgen. Hij heeft sterke resultaten neergezet in de MX2, maar iedereen kent zijn potentieel in de MX1. Paulin is fysiek sterk en heeft een rijstijl die past bij een 450.”
Jullie behielden ook het vertrouwen in Xavier Boog?
Thierry Chizat Suzzoni: “Vorig jaar hebben we een goede keuze gemaakt door Xavier binnen te halen als derde rijder. Hij werd vorig jaar 7de in zijn eerste MX1 seizoen en hij pakte de Franse MX1 titel. Zijn 2011 seizoen was iets minder, maar hij won wel opnieuw de Franse MX1 titel. Bovendien sloot hij het seizoen ook sterk af.”
Wordt KRT niet té Frans met twee Franse rijders in een Frans team?
Thierry Chizat Suzzoni: “Ik denk niet dat het een probleem is. Frankrijk is een groot land en er is veel Frans MX talent, dan is het vanzelfsprekend dat je ook bij Franse rijders terecht komt. En de samenstelling van ons team is heel internationaal. Behalve Franse monteurs hebben we ook een Belg (Luc Bruggeman), een Duitser en een Nieuw-Zeelander. Al die verschillende invloeden dragen hun steentje bij, dat is dus zeker een pluspunt. Zo ervaar ik het zelf ook, mijn ma was Duitse en mijn pa Frans!”
Bedankt voor het interview, Thierry en veel succes volgend seizoen!
Thierry Chizat Suzzoni: “Merci en graag gedaan.”
Credit foto’s: Kawasaki Racing
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…