Categories: ProductenSlideshow

New Metal: 2012 Yamaha WR450F

Na 4 jaar trouwe dienst wordt de huidige versie van de Yamaha WR450F gemoderniseerd. Het 2012-model van Yamaha’s zwaarste enduromotor steekt in een gloednieuw kleedje.

De opvallendste wijziging is allicht het gloednieuwe uiterlijk van de WR450F. Het zijaanzicht van de zwaarste WR-F doet dankzij de two-tone blauw-witte radiatorflappen aan z’n crossbroertje, de YZ450F denken. Ook de voorpartij oogt anders met een gerestylde koplamp. Achteraan krijgt de YZ-F een LED-licht. Verder staat de Yamaha nu op zwarte Excel-velgen. Ook de carterbeschermer is nu in die kleur uitgevoerd.  Sturen gaat voortaan via een nieuw  Pro Taper-stuur.

De nieuwe WR450F is meteen ook een stuk compacter geworden. Daarvoor is het nieuwe frame verantwoordelijk. Dat  maakt dat het zitje van de WR-F nu 30 mm  (960 mm) lager staat. Ook de benzinetank is nu meer in het midden geplaatst waardoor de nieuwe WR-F een betere gewichtsverdeling heeft. Ook de ophanging werd aangepakt. Vooraan is de WR450F uitgerust met een 48mm metende Kayaba-voorvork.

Optisch is de WR450F nu nagenoeg gelijk aan de YZ450F.

Wie zich aan hetzelfde, naar voren gekantelde, blok van de huidige YZ450F had verwacht komt bedrogen uit. De WR450F is nog steeds uitgerust met het klassieke, rechtopstaande eencilinder motorblok met vijf kleppen. Grote verandering is echter de komst van een zelfregelend injectie-systeem. Op basis van een aantal parameters zoals toerental, gasstand, luchtdruk en koelwatertemperatuur regelt de ECU van de WR450F de brandstoftoevoer en het onstekingstijdstip bij. Ook de radiatoren zijn nieuw zij zouden meer luchtstroom opvangen en dus voor een verbeterde koeling zorgen.

De Power Tuner: de mapping veranderen zonder laptop.

Met bovenstaande wijzigingen lijkt Yamaha te antwoorden op projecten zoals de YZ450F Factory replica van Yamaha Motor France. De WR450F trekt echter niet dezelfde radicale kaart van de competitie maar  lijkt meer een allemansvriend te blijven. Wie echter meer wil kan voor de competitie-kit opteren. Die omvat onder andere een uitlaatdemper en een uitlaat met resonator. Deze resonator moet het vermogen verbeteren en wordt nu al gebruikt op de YZ450F-fabrieksmachines.  Wie de afstelling van zijn injectie nog wil verfijnen kan dat via de Power Tuner: een toestelletje dat je kan inpluggen om de mapping te veranderen.

Met de vernieuwde WR450F toont Yamaha aan dat het off-roadsegment nog steeds belangrijk is voor hen. Bovendien heeft het merk met de gekruiste stemvorken  nu de meest geavanceerde Japanse E2-motor in zijn gamma.

Foto’s: Yamaha

Caroline Quintero

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

13 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

17 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

19 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

19 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

22 uur ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

2 dagen ago