Veel blije gezichten deze namiddag op de persconferentie van minster André Antoine in Mont-Saint Guibert. Er was immers groots nieuws vandaag want de minister heeft formeel zijn steun toegezegd aan de implanting van twee permanente motorcrosscircuits. Het gaat om het project van RMC Pierreux in Mont-Saint Guibert (Waals Brabant) en Rognée (provincie Namen).
Accomodatie op niveau
Natuurlijk is dit in de eerste plaats geweldig nieuws voor de Franstalige motorcrossers, maar beide banen zijn ook goed bereikbaar voor Vlaamse rijders! Bovendien zijn het allebei parcours die zeer complementair zijn aan de overige beschikbare, permanente circuits in België. Met deze bekendmaking heeft de minister een eerste etape afgewerkt nadat 12 maanden geleden een oproep lanceerde aan de gemeenten die bereid waren om een mx-circuit te ontvangen.
Een jury van experten heeft zich gebogen over de verschillende dossiers om te beoordelen of ze geschikt zijn. De minister van sport wees op het belang van de dienst Infrasports die in Wallonië een drijvende kracht is wat betreft het ontwikkelen van (nieuwe) sportaccommodatie, vaak op basis van publiek-private samenwerking. Minister Antoine: “We hebben in Wallonië ongeveer 3.000 licentiehouders en motorcross is wat betreft het aantal wereldtitels en kampioenen zonder twijfel de meest succesvolle sport in België. Het is belangrijk dat de rijders hun sport op een goede en veilige manier kunnen beoefenen, uiteraard rekening houdend met de verzuchtingen van de omwonenden.” Naast motorcross werd ook gekeken naar locaties waar enduro, trial of supermoto kan worden gereden. Multifunctionele locaties kregen dan ook de voorkeur. In het strenge lastenboek werd ook rekening gehouden met de infrastructuur zelf (parking, wasplaats, vast gebouw) die later wordt gebouwd en de mogelijkheid om de site minstens 5 dag per week te kunnen benutten.
Directe investering van 5 miljoen euro
Zowel Rognée (gemeente Walcourt) als Mont-Saint Guibert beantwoorden aan alle vereisten. Het is mogelijk dat ook andere circuits volgend jaar opnieuw hun kandidatuur indienen aangezien het de bedoeling is om minstens één circuit te hebben in elke Waalse provincie. Nicola Baratucci, die het circuit van Rognée uitbaat, toonde zich bijzonder opgetogen want na jaren knokken zal het eindelijk mogelijk zijn om de site verder te ontwikkelen. Op twee jaar zal niet minder dan 2 miljoen euro geïnvesteerd worden in Rognée.
De plannen van RMC Pierreux voor de Shanks site in Mont-Saint Guibert ogen indrukwekkend. Didier Gelders, voorzitter van RMC Pierreux: “Eind 2012 zou de ontginning van de zandgroeve beëindigd worden, waarna er kan begonnen worden met de werken.” Nu al is Mont-Saint Guibert geografisch het middelpunt van België, maar eens de werken achter de rug zijn zal MSG ook het middelpunt voor de noppensport worden! In totaal wil RMC Pierreux zes circuits aanleggen, waarvan ook één supermotopiste een trial-, enduro- en mountainbikezone. Hiermee is zomaar even 6 miljoen euro gemoeid, de helft wordt op tafel gelegd door subsidies. “Ik wil benadrukken dat we hiermee een groot engagement zijn aangegaan, want het gaat voor deze twee projecten over een budget van 5 miljoen euro,” zei minister Antoine. “Na de aanleg van het circuit Jules Tacheny in Mettet gaan we daar ook verder wat betreft de ontplooiing voor de snelheid. Zoals we dat voor andere sporten doen, komt er in Mettet een ADEPS-centrum (Waalse tegenhanger van BLOSO) specifiek voor wegrace.”
Individuele ondersteuning Franstalige motorsporters
Naar het voorbeeld van de overheidscontracten voor topsporters in het wielrennen (Topsport Vlaanderen in Vlaanderen en Wallonie-Bruxelles Crédit Agricole) zal de Waalse overheid ook individuele motorsporters financieel ondersteunen met tijdelijke contracten. Clément Desalle krijgt steun gekoppeld aan zijn status als topsporter, daarnaast worden komend jaar ook vijf beloftes gesteund: Jéremy Delincé, Eric Foguenne, Fabrice Louis, Nathan Renkens en Maxime Warenghien. Ook de Belgische wegracetrots Xavier Siméon (Moto2) krijgt een beurs. Leuk detail: de minister is zelf ook vertrouwd met motorcross. Pa Antoine was landbouwer en zijn grote sportieve passie was motorcross! Als kind ging André mee kijken naar alle wedstrijden in de vier hoeken van België. Kortom, iemand met het (motor)sportieve hart op de juiste plaats! Hopelijk inspireert het Waalse voorbeeld onze Vlaamse politici…
Foto: Olivier Evrard
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…